به گزارش قدس آنلاین از روابطعمومی شبکه کتاب، علی باباجانی بیان کرد: ما در بحث تولید محتوا و چاپ کتاب حرفهای بسیاری برای گفتن داریم. یکی از رازهای تولید یک محصول، عرضه و ترویج مناسب آن محصول است. در تولید کتاب به خوبی پیش رفتیم اما درباره ترویج و معرفی آن جای کار داریم که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
این نویسندۀ حوزۀ کودک و نوجوان و مروج کتابخوانی در ادامه گفت: ترویج کتاب، چند بُعد دارد. اینکه باید نهادها و متولیان فرهنگی حامی ترویج کتاب باشند و از طرفی خود نویسنده هم باید یکی از مروجان کتابخوانی باشد. از سوی دیگر، هدف از برگزاری جشنوارهها و رویدادهای کتابی، معرفی کتابهای کودک و نوجوان است که میتوانند مشوق ناشر و نویسنده باشند و خانوادهها هم از این دست کتابها مطلع شوند.
وی ادامه داد: آموزش و پروش به عنوان یک مرکز آموزشی باید زنگی به نام «زنگ کتاب» داشته باشند که در آن یک نویسنده و یا یک کتاب خوب به دانش آموزان معرفی شود. هفته کتاب فقط این چند روز نیست و خود نویسنده هم باید تلاش کند تا خود و کتابهایش را به دیگران بشناساند. پیشنهاد من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان فرهنگی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران این است که غرفههایی برای نویسندگان در نظر بگیرند که هم خود و هم آثارشان را معرفی کنند.
افراد عاشق، به کار در زمینۀ کتاب روی میآورند
نصرالله حدادی، ناشر و نویسنده نیز اظهار کرد: بسیاری از افراد با خواندن کتابهای غیرجدی به خواندن کتابهای جدی میرسند و با اینکه این آثار تیراژ کمتری دارند ولی اگر وقتی ما بتوانیم به مطالعه کردن عادت کنیم و کتاب عضو ثابت سبد خانوار ما باشد، می تواند کمک کننده باشد و دوستداران کتاب ذهنی منسجم پیدا می کنند.
وی ادامه داد: کار در حوزه کتاب و نشر، شغل شریفی است و افراد عاشق به این شغل روی می آورند. تهیه کتابهای الکترونیک از ایبوک، فیدیبو و کتاب های صوتی می توانند در ترویج کتاب و کتابخوانی مؤثر باشند. رویکرد عمومی دانشگاهها نیز کاملاً روشنفکرانه بود اما امروزه رویکردها علم محور و مخاطبمحور هستند. این بدین معناست که بدانیم جامعه به چه کتابهایی علاقه دارد. اکنون ناشرانی هستند که فقط رمان چاپ می کنند و بعضی از آنها به صورت تخصصی در حال تولید فرهنگ هستند.
این ناشر و نویسنده با اشاره به کتاب دوجلدی «تاریخ شفاهی کتاب و گفتگو با ناشران و کتابفروشان»، گفت: در هر جلد از این اثر با ۲۰ نفر از ناشران و نویسندگان گفتگو شده است. این کار حدود ۸ سال طول کشید و تقریبا ۳ سال پیش کار آن به اتمام رسید و اگر این گفتگو صورت نمی گرفت برخی از مطالب در حوزه نشر به عنوان حسرت برای ما باقی می ماند که چرا این اتفاق نیفتاد. متاسفانه از این ۴۰ نفر که با آنها گفتگو کردم ۳۳ نفر از آنها فوت کرده اند و این نشاندهندۀ این است که این کار در زمان خودش، گنجینهای از خاطرات و ناشران قدیمی و بخشی از تاریخچۀ نشر بالاخص در تهران است.
حدادی در پایان تاکید کرد: صنعت نشر در کشور به دوران صفویه در اصفهان و در تهران به دوران فتحعلی شاه بر میگردد. همچنین اولین ردپای کتابفروشان تهران را باید از بازار تهران که قدیمیترین نقطۀ شهر است، گرفت.
برنامۀ «حوالی کتاب» شبکۀ کتاب این روزها با میزبانی از نویسندگان، ناشران، مترجمان و فعالان فرهنگی و هنری به استقبال هفتۀ کتاب جمهوری اسلامی ایران رفته است.
نظر شما