کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» اثری است از انتشارات به‌نشر؛ اثری که در هفته گرامیداشت کتاب، با حضور اعظم عظیمی نویسنده آن، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه مکتب نرجس نقد و بررسی شد. این گزارش روایتی است از آن مراسم.

وقتی زن‌ها نورانی می‌شوند

کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» اثری است از انتشارات به‌نشر؛ اثری که در هفته گرامیداشت کتاب، با حضور اعظم عظیمی نویسنده آن، اعظم رحمت آبادی مسئول پژوهش مکتب نرجس و زهرا تهرانیان معاون پژوهش واحد بین‌الملل مکتب نرجس، به همراه جمعی از استادان حوزه علمیه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه مکتب نرجس نقد و بررسی شد. این گزارش روایتی است از آن مراسم.

بهره‌گیری از عناصر داستان در کنار واقعیت

در این نشست اعظم عظیمی نویسنده کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» که علاوه بر نویسندگی طلبه سطح۲ و مدرس ادبیات فارسی و علوم عقلی درحوزه علمیه نیز هست، گفت: این اثر، روایت داستانی تمامی مقاطع زندگی استاد فاطمه سیدخاموشی (طاهایی) از بانوان تأثیرگذار مشهد است که توانسته پایه‌گذار حوزه علمیه بانوان نرجس باشد و شاگردان زیادی را تربیت کند.

نویسنده اثر ادامه داد: یکی از اهداف و آرزوهایم در حوزه داستان نویسی، نوشتن از پدیده‌ها، علما و شخصیت‌های تأثیرگذار و جریان‌ساز است، اگرچه آثاری در این حوزه نوشته شده، ولی آرزوی من این بود بتوانم آثاری داستانی در حوزه زندگی علما و شخصیت‌های اثرگذار بنویسم تا مخاطب امروز بهتر بتواند علما و رویدادهای برجسته زندگی آنان را درک کند، در همین جهت بلافاصله پس از پیشنهاد انتشارات به‌نشر  برای نگارش این کتاب کار تحقیق و پژوهش در زندگی خانم طاهایی را آغاز کردم.

وی ادامه داد: این اثر با زبان ساده و در قالب روایت داستانی به بخش‌های مختلفی از زندگی ایشان از جمله تولد تا وفات، چگونگی تأسیس حوزه علمیه مشهد، فعالیت‌های انقلابی این بانو پیش و پس از انقلاب و فعالیت‌هایشان برای پشتیبانی از نظام جمهوری اسلامی پرداخته است. 70 درصد از اتفاقات داستان رویدادهای واقعی است و در کنار روایت رویدادها سعی کردم از عناصر داستان نویسی همچون تخیل، شخصیت‌پردازی و ... استفاده کنم تا درک فضای حاکم بر زمانه خانم طاهایی و فعالیت‌های ایشان برای خواننده ملموس شود.

عظیمی تصریح کرد: منبع اصلی برای نگارش این کتاب، مصاحبه‌ای طولانی با ایشان بود که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انجام شده و در آن بیشتر خانم طاهایی به شرح زندگی خود پرداخته است. در کنار این مصاحبه برای پر کردن خلأهای اطلاعاتی از گفته‌های مکتوب و شفاهی برخی آشنایان و نزدیکان نیز استفاده کردم. همچنین کتاب‌هایی همچون «تاریخ معاصر مشهد»، «خون دلی که لعل شد»، «مشهد، از مقاومت تا پیروزی» و مصاحبه با فاطمه سید خاموشی و فاطمه اعتمادی و زهره درساز از دیگر منابع در نگارش این اثر بود.

تاریخ را از دریچه زندگی بزرگان روایت کنیم

در این نشست خانم دکتر رحمت‌آبادی، مسئول پژوهشکده مکتب نرجس به نکاتی درباره کتاب و نگارش ادبی ماجراها اشاره کرد و درخصوص بخش‌های مختلف کتاب نظرات و انتقادات کارشناسی خود را مطرح کرد.

 سرکار خانم پورحسینی از اساتید حوزه و مکتب نرجس در ادامه اشاره کرد؛ 10 ساله بودم که با استاد خانم طاهایی آشنا شدم و در مقاطع سنی مختلف با ایشان مراوده داشتم و شناخت نسبی با شخصیتشان داشتم. کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» در خصوص شخصیت‌پردازی و اقتضائات داستان‌نویسی و ذکر بخش‌هایی از زندگی استاد طاهایی موفق عمل کرده است، اما باید در بخش‌هایی اصلاحاتی صورت بگیرد. باید نقصان‌هایی در بیان گزارش‌ها اصلاح شود.

وی ادامه داد: نویسندگانی که به حوزه زندگی‌نوشت افراد وارد می‌شوند، باید احتیاط کنند؛ چرا که قرار است بخشی از تاریخ را بنا به زندگی آن‌ها روایت کنند. عنوان کتاب به درستی انتخاب شده و درست است که زن‌ها روحانی نمی‌شوند، بلکه «زن‌ها نورانی می‌شوند و نورانی می‌کنند».

الگوپردازی در مسئله‌ حجاب و ساده‌زیستی

 مرادی، کارشناس فقه اسلامی نیز در این نشست گفت: این اثر، موفق است و توانسته رسالت خودش را انجام دهد. تبیین و الگوپردازی‌ به خصوص درباره مسئله‌ حجاب و ساده زیستی همراه با آراستگی به زبان داستان در این اثر به خوبی صورت گرفته است.

در پایان مراسم ضمن امضای کتاب از مؤلف کتاب تقدیر شد.

کتاب«زن‌ها روحانی نمی‌شوند» در سال جاری در قطع رقعی، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی انتشارات آستان قدس رضوی  چاپ و منتشر شده است و آخرین کتابی درباره زندگی استاد فاطمه سید خاموشی معروف به خانم طاهایی با عنوان «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصوره کرمانشاهیان ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
    0 0
    خیلی عالی بود استفاده کردم ان شاالله ماهم بتوانیم چنین اساتید بزرگواری را نمونه والگوی خود درتمام مسیر زندگی قرار دهیم وامیدوارم روزی که‌ خیلی دیرنباشد مثل آنها شویم.