آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا اعلام کرد لی چیانگ نخست وزیر چین را در راستای کاهش تنش‌ها میان دو کشور به استرالیا دعوت کرده است.

دعوت استرالیا از نخست وزیر چین با هدف کاهش تنش‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، آنتونی آلبانیز نخست وزیر استرالیا که اوایل ماه نوامبر (آبان) به چین سفر کرده و برای دومین بار نیز با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در ماه جاری در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سانفرانسیسکو دیدار کرده است از نخست وزیر چین برای سفر به استرالیا دعوت کرد.

آلبانیز در مصاحبه با خبرنگاران ضمن مثبت ارزیابی کردن این اجلاس گفت: درباره دعوت سال آینده میلادی نخست وزیر چین به استرالیا صحبت شد.

وی همچنین از شی جین پینگ درخواست کرد تا محدودیت های تجاری باقی مانده بر محصولات استرالیایی را بردارد.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیاست اما در سال ۲۰۲۰ روابط میان دو کشور بر سر منشا ویروس کرونا تیره و تار شد. دولت محافظه کار استرالیا در آن زمان نیز موضعگیری نزدیک به آمریکا داشت و قراردادهای ۵G هوآوی را مسدود کرد و تحقیقات درباره منشا ویروس کرونا را که نخستین بار در چین مشاهده شده بود، خواستار شد.

باوجود این از ماه مه (اردیبهشت / تیر) سال گذشته که آنتونی آلبانیز از حزب کارگر نخست وزیر استرالیا شده چین بسیاری از محدودیت های خود را لغو کرده است.

اوایل ماه جاری شی جینپینگ از آلبانیز در پکن اسقبال و خاطرنشان کرد دو کشور باید به شرکای قابل اعتماد یکدیگر تبدیل شوند.

رئیس جمهوری چین در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه که در سانفرانسیسکو برگزار شد با سران سایر کشورهای جهان که دیدگاه های بسیار متفاوتی دارند از جمله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن نیز دیدار کرد.

به گزارش رویترز باوجود این دولت استرالیا امروز شنبه پس از آنچه تقابل «ناایمن و غیرحرفه ای» میان کشتی نیروی دریایی استرالیا و کشتی جنگی چین خوانده که منجر به مجروح شدن غواصان استرالیایی شده به شدت ابراز نگرانی کرد.

ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا گفت ناوچه دوربرد تووومبا HMAS که ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) مشغول انجام عملیات غواصی در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن بوده تا تورهای ماهیگیری را پاکسازی کند یک ناوشکن ارتش چین به آن نزدیک شد. بدین ترتیب درحالی که ایمنی غواصان استرالیایی به خطر افتاده بود به ناچار از آب های این منطقه خارج شدند.

وی همچنین افزود: استرالیا از تمامی کشورها از جمله چین، انتظار دارد تا عملیات نظامی خود را به شکلی حرفه ای و ایمن انجام دهند و امنیت و سلامتی پرسنل ارتش استرالیا مهمترین اولویت این کشور است.

سفارت چین در استرالیا تاکنون دراین باره اظهارنظری نکرده است.

در سال‌های اخیر چین در منطقه هند-اقیانوسیه به عنوان قدرتی ظاهر شد و در ماه ژوئیه سال جاری روابط امنیتی با جزایر سلیمان را ارتقا بخشید.

اوایل سال جاری میلادی نیز استرالیا که متحد نزدیک آمریکاست رزمایشی ۲ هفته ای با بیش از ۳۰ هزار سرباز با آمریکا برگزار کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.