عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مباحث کلامی و اعتقادی بسیاری وجود دارند که معمولاً با مباحث فلسفی و کلامی پیگیری می‌شوند، اما رهبر معظم انقلاب این مباحث را بر اساس مبانی قرآنی مطرح و از حالت نظری و فردی خارج کرده و آنها را به‌روز و کاربردی کرده‌اند.

اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب به‌روز و کاربردی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب حیدری دستجردی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی، به بیان نکاتی درباره اهمیت ترویج اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: سال‌هاست که با تألیفات رهبر معظم انقلاب درباره قرآن مخصوصاً کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» آشنا شده‌ام و الان این کتاب را در دانشگاه تدریس می‌کنم و نکات جدید و بارزی را در کتاب ایشان و بیانات رهبر معظم انقلاب مشاهده کرده‌ام که قبلاً در هیچ کتاب تفسیری ندیده‌ام.

وی افزود: مباحث کلامی و اعتقادی بسیاری وجود دارند که معمولاً با مباحث فلسفی و کلامی پیگیری می‌شوند، اما رهبر معظم انقلاب این مباحث را بر اساس مبانی قرآنی مطرح کرد و از حالت نظری و فردی خارج و آنها را به‌روز و کاربردی کرده است؛ به گونه‌ای که بعد از چهل پنجاه سال قابل استفاده هستند. وقتی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب را برای قشر دانشجو و اساتید مطرح می‌کنیم، از آنها استقبال می‌شود.

حیدری یادآور شد: این امر نشان می‌دهد که نیاز داریم مباحث و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب را در جامعه دانشگاهی و حوزوی مطرح کنیم، چون نگاهی نو است که قبلاً مطرح نبود و متأسفانه در طول چهل سال پس از انقلاب هم شاید فرصت چندانی پیدا نبود تا از آنها استفاده شود. از رویدادهایی همانند کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب، که به تازگی اولین کنگره‌اش برگزار شد، بیشتر بهره ببریم تا دیدگاه‌ها، رویکردها و روش‌های ایشان را همگانی کنیم و نگاهی نو به مباحث اعتقادی، حکمرانی و تاریخی و حتی مباحث سیاسی داشته باشیم، چون می‌تواند تحولات زیادی را در جامعه ایجاد کند.

خصوصیات مهم تفاسیر رهبر انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت کاربردی بودن تفاسیر قرآنی، تصریح کرد: یکی از خصوصیات مهم تفاسیر قرآنی رهبر معظم انقلاب، کاربردی بودن آن است. قبل از انقلاب اسلامی مباحث تفسیری بیشتر جنبه فردی داشت، چون حکمرانی و حکومت اسلامی مطرح نبود. لذا مسائل اجتماعی در این تفاسیر در حوزه و دانشگاه چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما امروزه با مسائل بسیاری از جمله اقتصادی،جامعه‌شناختی، روان‌شناسی، خانواده و... دست به گریبانیم و اگر بخواهیم تفاوتمان را با دنیای مادی روشن کنیم، فقط می‌توانیم از قرآن کریم بهره ببریم.

وی افزود: قرآن کریم می‌تواند مسیر لازم در عرصه اجتماعی را نشان دهد و مقام معظم رهبری به خوبی چنین کاری را انجام داده است، چراکه بنیان خانواده، بیان نظام اجتماعی ما با بنیانی که غرب و ایدئولوژی غربی و مادی برای ما بیان می‌کنند در تضاد و تناقض هستند. لذا علوم انسانی باید براساس این دیدگاه متحول شود، همان‌گونه که مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند.

تضاد مبانی فکری اسلامی و غربی

حیدری تأکید کرد: از منظر رهبر معظم انقلاب مبانی فکری ما با مبانی فکری غرب قابل جمع نیست و مسائلی که آنها حل می‌کنند باید به گونه‌ دیگری آنها را حل کنیم. به همین دلیل باید علوم انسانی براساس مبانی دینی و قرآنی و با توجه به دیدگاه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب باشد. ما در مواردی که انقلابی، جهادی و اسلامی عمل کرده‌ایم به میزان زیادی جلو رفته‌ایم؛ از جمله در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای و سلول‌های بنیادی لذا اگر در علوم انسانی جهادی و اسلامی عمل کنیم، قطعاً در روانشناسی، جامعه‌شناسی و... تحول ایجاد می‌شود و استقلال خود را در این بخش‌ها به دست می‌آوریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: بدین ترتیب از لحاظ اقتصادی و فرهنگی وابسته نخواهیم بود، بلکه جامعه ولایی، قرآنی و اسلامی خواهد شد و رویکردهای ما تغییر می‌کند. متأسفانه هنوز جامعه ما به معنای واقعی کلمه اسلامی نشده است و در میان مردم و اندیشمندان پذیرش کاملی برای مبانی فکری اسلامی وجود ندارد، چراکه مقلدانه عمل می‌کنند و اجتهادی و انتقادی با علوم غربی برخورد نمی‌کنند. لذا همچنان مسیر قبلی را طی می‌کنیم.

وی درباره اهمیت برگزاری کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب گفت: چنین اقداماتی باعث می‌شود که جامعه دانشگاهی و حوزوی بیشتر با این دیدگاه‌ها آشنا شوند و زمینه شکل‌گیری علوم انسانی بومی و اسلامی فراهم می‌شود، در غیر این‌ صورت تحول در این علوم با مشکل مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.