طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا شامل آب‌شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی است و تخلف از ضوابط مذکور موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا می‌شود.

شفافیت معاملات طلا با دریافت کد نقش

به گزارش قدس خراسان، با وجود الزامی بودن این تبصره، فعالان عرصه طلا و جواهر در استان نگرانی‌هایی در خصوص ثبت اطلاعات خود دارند. دریافت کد نقش نشان‌دهنده فعالیت تجاری قانونی یک صادرکننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده کالاست و توسط این کد نقش، سامانه جامع تجارت ایران می‌تواند همه فعالیت‌ها را رصد و بر آن‌ها نظارت داشته باشد. 
مهم‌ترین دغدغه فعالان عرصه طلا و جواهر این است که این سامانه امنیت لازم برای ثبت اطلاعات را ندارد. همچنین ثبت کد نقش روی برخی از دست‌ساخته‌ها، از زیبایی مصنوعات ظریف  می‌کاهد. 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی گفت: شفاف شدن همه معاملات از جمله فعالیت تولیدکنندگان، واردکنندگان و فعالان عرصه طلا و جواهر از رویکردهای سامانه جامع تجارت است و فعالان عرصه طلا ملزم به نام‌نویسی در سامانه جامع تجارت و دریافت کد نقش هستند.

همه کالاها در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شوند
علی غفوری مقدم ادامه داد: این موضوع در گروه‌های دیگر کالاها مثل لوازم خانگی، لوازم یدکی و بسیاری از کالاهای دیگر دنبال شده و باید گفت هر گروه از کالاها حساسیت‌های خود را دارند و این حساسیت تنها در طلا و جواهر وجود ندارد. طلا و جواهر یک کالای خاص و پیچیده نیست و گردش مالی خیلی از کالاها به مراتب از طلا هم بالاتر و بیشتر است و از نظر ما تفاوتی میان طلا و سایر کالاها وجود ندارد.
وی درباره انتقادهای مطرح شده در مورد امنیت ثبت اطلاعات در این سامانه عنوان کرد: این سامانه از نظر ضریب امنیتی بسیار بالا و کاملاً فنی طراحی شده و در عین حال ثبت اطلاعات در آن بسیار ساده و آسان است و شفاف شدن ثبت اطلاعات از طرف تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان از قاچاق کالا جلوگیری می‌کند. 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی تصریح کرد: جلسات مفصلی با اتحادیه طلا و جواهر مشهد و مدیران وزارتخانه صمت برگزار کردیم. دغدغه فعالان عرصه طلا را شنیدیم و در پی رفع این دغدغه‌ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در جلسه‌ میز طلا و جواهر کشوری که رؤسای اتحادیه‌های کشوری در آن شرکت داشتند، دغدغه‌ها در این زمینه طرح و قرار شد اقداماتی برای رفع این دغدغه‌ها از طرف سازمان صمت و اتحادیه‌ها انجام شود. اکنون در یک تعامل فعال با اتحادیه‌ها به سر می‌بریم و ابهامی در این زمینه وجود ندارد و دلیلی برای نگرانی نیست.
 غفوری مقدم ادامه داد: در سامانه جامع تجارت از خراسان رضوی حدود ۷۷۴نفر از اعضای این صنف وارد شده‌اند و ۷۷۹ کد نقش گرفته‌اند؛ اما سازندگان طلا در این زمینه ورود جدی نداشته‌اند. حلقه اولیه ما، سازندگان طلا هستند که باید به طور جدی ورود کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند. این افراد با استفاده از شناسه‌های عمومی طلا برای ثبت اطلاعات کالایی خود اقدام می‌کنند و در مواردی که معاملات و فروش صورت می‌گیرد، انتقال مالکیت به فروشندگان طلا در اینجا ثبت می‌شود. 

جدیت در پیگیری انجام طرح
وی با اشاره به جدیت در پیگیری این طرح عنوان کرد: سامانه پیش‌بینی کرده این زنجیره تا مرحله فروش و مصرف‌کننده نهایی ادامه پیدا کند و سبب جلوگیری از تخلفات شود. همه مراحل ساخت، خرید و فروش قابل رصد و ارزیابی بوده و این مصوبه کشوری ستاد مبارزه با قاچاق کالاست که در استان پیگیری می‌شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی مهم‌ترین دغدغه سازندگان را مسائل امنیتی در ثبت اطلاعات دانست و گفت: کاربرانی که به سامانه دسترسی دارند، مشخص بوده و دسترسی افراد مختلف، متفاوت است و سیستم با بالاترین ضریب امنیتی طراحی شده است.
وی درباره دست‌ساخته‌هایی که درج کد نقش به طرح آن‌ها آسیب می‌زند، عنوان کرد: این مسائل با کارشناسان در تهران و استان مطرح شده و در دست بررسی است. متولیان این عرصه نباید برای این موضوعات نگرانی داشته باشند.
غفوری مقدم به مشکل ارزش‌گذاری فلزات گرانبها توسط بانک مرکزی و ارزش‌گذاری سنگ‌های گرانبها توسط معاونت معدنی سازمان صمت در تهران اشاره کرد و ادامه داد: مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌هاست و باید موضوع ارزش‌گذاری در خود مشهد اتفاق بیفتد. ما از سال گذشته این موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم و در میز طلا و جواهر کشوری این موضوع در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: ارزش‌گذاری فلزات گرانبها که جابه‌جایی آن به دلیل مسائل امنیتی با مشکل همراه است، در تهران انجام می‌شد. با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، از طرف بانک مرکزی به بانک کارگشایی مشهد واگذار شد و این ارزش‌گذاری در مشهد در جریان است؛ اما ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی همچنان در تهران انجام می‌شود و از درخواست‌های ما تفویض اختیار به مشهد است. 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی عنوان کرد: با حل موضوع ارزش‌گذاری در استان، خروج این کالاها از خراسان رضوی از طریق گمرک‌ها قابل پیگیری است. 
وی افزود: ممنوعیت‌هایی در خصوص تجهیزات و سنگ‌های گرانبها وجود دارد که ماشین‌آلات و سنگ‌های تولید داخل جزو گروه کالاهای ممنوعه وارداتی است. بعضی از ماشین‌آلات که تولید داخل نیست، قابلیت انتقال به سایر گروه‌ها را دارد و نماینده وزارتخانه قول رفع این موضوعات را داده است.
۹ تا ۱۲آذر ماه زمان برگزاری نمایشگاه طلا و جواهر مشهد است که همزمان با آن میز طلا و جواهر کشوری برگزار می‌شود. حالا باید منتظر شد و دید در این فرصت پیش آمده متولیان و مسئولان حوزه طلا و جواهر و گوهرسنگ‌ها رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسانی را با توجه به اینکه این شهر قطب تولید نقره و گوهرسنگ است، به خوبی دنبال خواهند کرد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.