انتخاب چهاردهم

محمد ناصری، عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و دبیر بیست و دومین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور گفت: مساله مالی به هیچ عنوان دلیل پایان فعالیت این جایزه ادبی نیست.

محمد ناصری: مسائل مالی، دلیل تعطیلی جایزه شهید حبیب غنی‌پور نیست/ تربیت نسل تازه داستان‌نویسان

شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) و برگزارکنندگان جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور در اختتامیه بیست و دومین دوره این جایزه با ارایه یک بیانیه پایان فعالیت این جایزه را اعلام کردند.

بعد از انتشار و قرائت این بیانیه، بسیاری از رسانه ها مسایل مالی را علت تعطیلی جایزه شهید حبیب غنی‌پور اعلام کردند. حتی یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تسنیم گفته بود: «از علت‌های واقعی تعطیلی این جایزه مطلع نیستم، پیگیری می‌کنیم اگر دلیل تعطیلی جایزه حمایت‌های مالی باشد، تلاش می‌کنیم این مسأله حل شود.»

اما در تماس با محمد ناصری عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و دبیر این دوره از جایزه، او تاکید کرد: به هیچ عنوان مسایل مالی، دلیل پایان این جایزه ادبی نیست.

ناصری در توضیح بیشتر گفت: این جشنواره مزین به نام شهید حبیب غنی‌پور است و مجری آن شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) هستند و هیچ‌گونه وابستگی فکری و اجرایی به هیچ سازمان، نهاد و شخص حقیقی و حقوقی دیگر ندارد .

 این نویسنده اظهار کرد: برگزارکنندگان جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور در همه این بیست و دو دوره، جایزه را بدون وابستگی و با تکیه بر اعضا پیش برده‌اند. جایزه بار مالی نداشته که بخواهد حالا به خاطر مسایل مالی به فعالیتش پایان دهد بلکه به برگزیدگان فقط نشان شهید غنی پور را اهدا می‌کرده است. جشنواره هم با کمک اعضا برگزار می‌شد و داوری‌ها هم توسط خود نویسندگان و اعضا انجام می‌شد. 

جایزه به شکل دیگری به حیات ادبی‌اش ادامه می‌دهد

ناصری بیان کرد: اگر در دوره‌هایی از برگزاری این جایزه، وزارت ارشاد اسلامی و یا حوزه هنری پس از برگزاری جشنواره و اتمام داوری‌ها، هدایایی به نویسنده‌ها اهدا کرده‌اند و از آن ها حمایت کرده‌اند، این حمایت از نویسنده بوده و ربطی به جشنواره نداشته است. 

دبیر بیست دو مین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور در پاسخ به این پرسش که پس دلیل تعطیلی این جایزه چیست، گفت: فعلا نمی‌توانم به صورت شفاف در این باره صحبت کنم و در زمان دیگری راجع به دلایل تصمیم بر پایان جایزه، توضیح خواهم داد اما لازم است این مساله را هم بگویم که جشنواره شهید غنی‌پور تعطیل نشده فقط شکل آن تغییر کرده است و طبق آنچه در بیانیه گفته شد شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) تصمیم گرفته است از این پس به جای معرفی نویسنده برتر، توان خود را صرف زمینه‌های دیگری کند که تربیت نسل جدید داستان‌نویسان و انتقال تجربه‌ به نویسندگان نوقلم، از آن جمله‌اند. یعنی این شورا به حیات داستانی و ادبی خودش ادامه می‌دهد اما در قالب دیگری.  

وی ادامه داد: به هر حال همه بانیان این جایزه پس از گذشت چند دهه از تشکیل شورای نویسندگی مسجد جوادالائمه(ع) در حیطه ادبیات و داستان به سوابق و تجاربی دست پیدا کرده‌اند که ترجیح داده‌اند این ظرفیت، مصروف آموزش و تربیت نسل تازه داستان‌نویسان شود .

محمد ناصری: مسایل مالی دلیل تعطیلی جایزه شهید حبیب غنی‌پور نیست/ تربیت نسل تازه داستان‌نویسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.