به گزارش قدس خراسان، صدای دلخراش و سرعت بالایشان آسایش شهروندان را نشانه میرود. انگار این شهر با تمام وسعتش تبدیل به یک پیست بزرگ برای راکبان ماجراجوی این موتورها شده است. صحبت از موتورسیکلتهای ویژه مسابقات است که به خصوص روزهای آخر هفته در برخی خیابانها به چشم میخورند.
این موتورسیکلتهای سنگین با سرعت بالایی که دارند، با حرکت خود در سطح معابر ایجاد رعب و وحشت کرده، آرامش مردم را بر هم زده و بینظمی ایجاد میکنند. متأسفانه برخی مجرمان نیز به دلیل سرعت بالایی که این نوع موتورسیکلتها دارند، از آنها سوءاستفاده میکنند. به طور کلی موتورسیکلتهای سنگین به دلیل اینکه مجوز ندارند، باید در پیست مورد استفاده قرار بگیرند و حرکت آنها در سطح معابر شهری ممنوع است.
موتورسیکلتهایی که پیشرانهای با حجم بیش از ۲۵۰ سیسی دارند، به موتور سنگین معروف هستند. راندن این گونه موتورها در ایران ممنوع است و در صورت نیاز باید از نهادهای مربوطه مجوز کسب کرد. علت ممنوعیت تردد آنها، احتمال انجام کارهای خلاف قانون و قدرت و سرعت بالا در فرار از صحنههای وقوع جرم است. از دیگر دلایل ممنوعیت آن میتوان به خروج ارز از کشور، ایجاد آلودگی صوتی، آزار شهروندان و افزایش میزان تصادفات اشاره کرد. راندن موتورهای سنگین در کشور به خوبی آموزش داده نمیشود و به همین دلیل کنترل آن دشوار است.
جولان موتورهای ورزشی در شهر ممنوع است
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در گفتوگو با خبرنگار قدس خراسان میگوید: موتورسیکلتهای سنگین بالای ۲۵۰ سیسی که اسناد مثبته گمرکی بر اساس دستورالعملهای صادره را نداشته باشند، قاچاق تلقی شده و حق تردد در مسیرهای درون و برون شهری را ندارند؛ اما متأسفانه با وجود مخاطرات و آسیبهایی که دارند، شاهد جولان آنها هستیم.
حسین دشتبان عنوان میکند: روز سهشنبه در جلسه کمیسیون برنامهریزی، کنترل و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان که با حضور همه دستگاههای عضو کمیسیون مذکور اعم از اجرایی، امنیتی، نظامی، انتظامی و قضایی برگزار شد، مصوب کردیم دستگاههای ضابط و کاشف از این به بعد برخورد قاطعی در سراسر استان داشته باشند و بدون هیچ مماشاتی برای کشف و ضبط این موتورها اقدام کنند.
وی با اشاره به استفاده ورزشی از این موتورها، یادآور میشود: اگر این وسیله برای ورزش استفاده شود، تنها حق استفاده در پیستهای ورزشی مورد تأیید مراجع امنیتی بوده و برای انتقال تا پیست باید تابع اصولی باشند و با یدککش تا پیست حمل شوند نه اینکه به جولان در شهر بپردازند.
دشتبان ادامه میدهد: وزارت ورزش و جوانان بخشنامهای برای وارد کردن موتورهای سنگین توسط افرادی که این ورزش را در سطح قهرمانی دنبال میکنند، دارد؛ اما استفاده از این موتورها فقط باید در پیست و به منظور ورزش موتورسواری باشد. متأسفانه گزارشهایی که به ما میرسد، حاکی از استفاده خارج از ضوابط از این موتورسیکلتها و تردد بدون مجوز در سطح شهرها و مسیرهای استان و ایجاد آسیبهای اجتماعی به نام ورزش است.
دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تصریح میکند: در این جلسه مقرر شد اداره کل ورزش و جوانان استان، فهرست مشخصی از ورزشکاران رشته موتورسواری را تهیه و به روزرسانی کرده و به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تحویل دهد تا از این طریق بدانیم با چه افرادی مواجه هستیم و با مدیریت و برنامهریزی دقیق و تعریف ضوابط مشخص از هرگونه سوءاستفاده در این زمینه پیشگیری کنیم.
دشتبان بیان میکند: به پلیس راهور هم تکلیف کردیم در هر نقطه از محورهای مواصلاتی استان چه در داخل شهر، چه در مسیرهای مواصلاتی استان و هر مکانی که موتورسیکلتهای سنگین را رؤیت کرد، حتماً باید توقیف و ضبط کنند و پس از تشکیل پرونده به مراجع رسیدگیکننده ارجاع دهند تا مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بررسی و رفتار شود؛ چرا که این موضوع در قانون جرمانگاری شده است.
وی با اظهار نگرانی از افزایش تردد این موتورها در داخل شهر به ویژه در ایام پایانی هفته، از آسیبهای مالی و اخلاقی آنها خبر میدهد و میگوید: این موتورها در داخل کشور امکان خرید و فروش رسمی را ندارند.
شناسایی باند قاچاق خودروهای خارجی در خراسان رضوی
البته قاچاق وسیله نقلیه از موتورسیکلت سنگین هم گذشته و به خودرو رسیده است به طوری که دبیر کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی میگوید: مدتی پیش هم دستگاههای ضابط در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یک باند بزرگ قاچاق خودرو در استان را که خودروهای خارجی با پلاک موقت وارد میکردند و متأسفانه با ایجاد شبکه و آلوده کردن عوامل مؤثر در یک سری از دستگاهها برای خودروهای مذکور پلاک ملی صادر میکردند، شناسایی کردند. در این پرونده ۱۱ خودرو به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال شناسایی و توقیف شد و برای عوامل مؤثر در آن به جرم قاچاق سازمانیافته خودرو، در مراجع قضایی و رسیدگیکننده تشکیل پرونده صورت گرفت.
برای پیگیری بیشتر تردد موتورسیکلتهای ورزشی به سراغ رئیس پلیس راهور خراسان رضوی میرویم تا پاسخ پرسشهایمان را از وی جویا شویم.
سرهنگ هادی امیدوار در این باره میگوید: تردد موتورسیکلتهای مسابقه در مشهد حدود هفت یا هشت سال است که انجام میشود. در گذشته این موتورها به صورت تکی و با سرعتهای خیلی بالا تردد میکردند؛ اما از حدود سه هفته پیش برنامهریزی کردیم تا همه این افراد که قصد رفتن با موتور سنگین به پیست موتورسواری را دارند، در یک محل تجمیع شوند و با همراهی پلیس راهور به محل مسابقات بروند. در مسیر برگشت هم باید این برنامه را داشته باشیم؛ اما گاهی پیش میآید برخی از این موتورسواران زودتر از پیست خارج و وارد جریان ترافیک میشوند. ما با افرادی که با این کار سبب مزاحمت عمومی شوند، برخورد خواهیم کرد.
وی متذکر میشود: البته برنامه کلی این است که موتورهای مسابقه را در همان محل پیست بگذارند و جابهجا نکنند؛ اما محل مناسبی برای پارک این موتورها وجود ندارد و افراد مجبور هستند پس از مسابقه موتورهایشان را به منزل ببرند.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی بیان میکند: اگر با موتورسیکلت ورزشی مواجه شویم که مدارک مثبته ورود از مبادی مجاز را نداشته باشد، طبق قانون توقیف و به پارکینگ منتقل میکنیم تا مراجع قضایی برخورد قانونی را انجام دهند. در حال حاضر تعداد زیادی از این موتورسیکلتها به عنوان کالای قاچاق در پارکینگهای ما توقیف هستند.
سند موتورهای سنگین برای هیئت موتورسواری مشخص نیست
رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی در گفتوگو با خبرنگار قدس میگوید: افراد زیادی موتور سنگین ورزشی دارند که عضو هیئت ما نیستند. تعداد اعضای هیئت موتورسواری در کل استان حدود ۲۵۰ نفر است که از این تعداد ۱۵۰ مورد در مشهد هستند.
علی گرایلی بیان میکند: کسانی که سند دارند، در هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی نامنویسی میکنند. این اظهارات آنهاست. ما نمیتوانیم در این مورد تحقیق و از مردم سند درخواست کنیم. هنگام نامنویسی در سایت، قولنامه را بارگذاری میکنند. اینکه سند اصلی مربوط به چه کسی است، برای ما مشخص نیست.
ترورهای دهه ۶۰ و ممنوعیت پلاکگذاری موتورهای سنگین
وقتی از ممنوعیت قانونی خرید و فروش موتورهای سنگین به رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان رضوی میگویم، به مصوبه امنیت ملی در دهه ۶۰ اشاره میکند و میگوید: در آن زمان به خاطر ترورهایی که صورت گرفت، پلاکگذاری این موتورها ممنوع شد. این مصوبه هنوز پابرجاست و از آن زمان تا به حال هر موتور سنگینی که وارد کشور شده، سند ندارد.
وی با بیان اینکه این موتورها از کل مبادی به صورت قاچاق وارد کشور میشوند، ادامه میدهد: در حال حاضر از طریق فدراسیون کشوری موتورسواری کارهایی در دست اقدام است که به وسیله شرکتهای تولیدکننده موتور، واردات آنها با پرداخت حق گمرکی انجام و پلاکگذاری شوند.
گرایلی تأکید میکند: یکی از شرایطی که برای اعضای هیئت گذاشتهایم، این است که فقط روزهای جمعه و با هماهنگی فراجا به پیست بیایند. خیلی از افرادی که در بخشهای مختلف شهر در حال جولان دادن هستند، هیچ نسبتی با هیئت ندارند. ما حتی به اعضای خودمان تأکید کردهایم اگر در روزی غیر از زمان پیست که روز جمعه است، بیرون بیایند و نیروی انتظامی برخورد کند، ما هیچ حمایتی نخواهیم کرد؛ چون مجوز ما فقط ورزشی است.
وی به یکی از مبادی خرید موتورهای سنگین بیشماره اشاره و نکته قابل تأملی را عنوان میکند: سازمان اموال تملیکی وابسته به تعزیرات حکومتی، هر ساله اجناس توقیفی از جمله همین موتورها را از طریق مزایده به فروش میرساند؛ اما باز هم پلاکگذاری نمیشود.
موتورسیکلتهای بدون شماره و پلاک با این سطح از سرعت و قدرت، یک تهدید امنیتی مهم برای شهر و شهروندان هستند. به نظر میرسد زمان به روزرسانی قوانین محدودکننده در خصوص پلاکگذاری و نظارت و حساسیت بیشتر دستگاهی انتظامی و امنیتی بر واردات این موتورها فرا رسیده است.
خبرنگار: معصومه مؤمنیان
نظر شما