روزهای گذشته، مصادف با هفته پژوهش و نوآوری، بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان‌رضوی در فضایی به وسعت 4هزارو500 مترمربع در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد و 140نهاد علمی و شرکت دانش‌بنیان از خراسان‌رضوی آخرین دستاوردهای پژوهشی، علمی و فناوری مراکز تحقیقاتی استان را به نمایش گذاشتند.

چهره پژوهشی حوزه علمیه

در این دوره حوزه علمیه خراسان نیز با بیش از 30نهاد علمی‌پژوهشی، مدارس و مراکز تخصصی در 20غرفه حضور پررنگی در ارائه تولیدات، آثار و دستاوردهای پژوهشگران خود داشت.

انتشارات حوزه علمیه خراسان، مجمع عالی حکمت اسلامی، مؤسسه حق‌پژوهی، مرکز تخصصی مهدویت، مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه ادیان و مذاهب، مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشکده اسلام تمدنی، مرکز تخصصی آخوندخراسانی و مرکز پژوهش‌های مدارس علمیه خواهران ازجمله نهادهای حوزوی شرکت‌کننده در نمایشگاه بودند.

همچنین مدارس علمیه بزرگی مثل مدرسه علمیه عالی نواب، مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)، مدرسه علمیه نورالرضا(ع) و مدرسه علمیه عباسقلی‌خان نیز حضور مستقلی در نمایشگاه داشتند.

بازدید مدیر حوزه علمیه خراسان از نمایشگاه

مدیر حوزه علمیه خراسان با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی، از غرفه‌های این حوزه و دستاوردها، تولیدات و آثار پژوهشگران حوزوی بازدید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط ضمن حضور در محل هر یک از غرفه‌ها، از نزدیک در جریان روند فعالیت مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی وابسته به حوزه علمیه خراسان قرار گرفت و از جدیدترین محصولات آنان مطلع شد.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی و کمی مجموعه فعالیت‌های پژوهشگران حوزه علمیه خراسان، از آثار و کتب فاخر قدردانی و ابراز امیدواری کرد با یک عزم جدی، همه نگاه‌های پژوهشگران در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف علمی در ابعاد گوناگون توسعه و رشد چشمگیر پیدا کند.

فرصتی مهم برای ارتباطات پژوهشی

معاون علمی حوزه علمیه خراسان نمایشگاه پژوهش و فناوری را یک مکان تخصصی و فرصت مهم برای پژوهشگران دانست و تصریح کرد: عرضه تولیدات پژوهشی از سوی پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان، مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی و... سبب می‌شود مخاطبان، خروجی فعالیت‌های مختلف را ملاحظه و ارزیابی کنند و با عملکرد سازمان‌ها نیز آشنا شوند.

حجت‌الاسلام مهدی رضایی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان در طول سال‌های اخیر در مؤلفه‌هایی مثل تأسیس انتشارات، شورای نشر، نظام مسائل پژوهشی، ساماندهی پژوهشگران و... رشد چشمگیری داشته که امیدواریم این روند با همت پژوهشگران و دست‌اندرکاران رونق و رشد بیشتری یابد.

مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان نیز فرصت چندروزه نمایشگاه را ظرفیت خوبی در راستای عرضه تولیدات پژوهشی و ایجاد زمینه‌های همکاری با دیگر سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای علمی پژوهشی دانست و از شرکت این حوزه در نمایشگاه پژوهش و فناوری با ۲۰غرفه از ۳۰نهاد علمی پژوهشی و مراکز علمی و مدارس تخصصی خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدصادق رجایی‌خراسانی خاطرنشان کرد: از ظرفیت نمایشگاه به منظور آشنایی با تولیدات پژوهشگران و مراکز علمی استفاده خواهیم کرد؛ چراکه این فرصت بزرگی برای آشنایی با سایر اقدامات علمی پژوهشی پژوهشگران، دانشمندان و نخبگان پژوهشی است.

حق‌پژوهی برای مقابله با انحراف

مؤسسه حق‌پژوهی که از سال1389 در ارتباط با نقد و بررسی ادیان، فرق و جریان‌های انحرافی فعال است، در غرفه خود آثار پژوهشی و ترویجی جمعی از فرهیختگان حوزوی را به نمایش گذاشته است.

محصولات علمی مؤسسه حق‌پژوهی در قالب گروه‌های تخصصی این مؤسسه، یعنی نقد مسیحیت صهیونیست، تصوف فرقه‌ای، نقد باستان‌گرایی، نقد آتئیسم یا الحاد جدید، عرفان‌های نوظهور و نقد انجمن حجتیه و بهاییت عرضه شده است.

این مؤسسه علاوه بر تولید آثار علمی و پژوهشی، در زمینه ترویجی و آموزشی نیز در حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند.

مسئول غرفه حق‌پژوهی معتقد است نمایشگاه فرصت خوبی برای ارتباط با نهادهای مختلف پژوهشی و تعامل با محیط‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و تبلیغی ایجاد کرده است.

الگویی برای تربیت طلاب

غرفه مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) ازجمله فعال‌ترین غرفه‌های مدارس علمیه در نمایشگاه پژوهش بود.

این غرفه با ارائه آثاری همچون الگوی تربیت جامع طلاب، بیماری‌های مؤمنان، طبیبانه، آن روی سکه، وحدت اسلامی، مادرانه، صمیمانه، همسفر تا بهشت و راه و رسم روشنگری و آثار دیگری از حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت در نمایشگاه حضور داشت.

حجت‌الاسلام ایمانی‌نسب، مسئول غرفه مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با اشاره به کتاب پراستقبال «الگوی تربیت جامع طلاب» گفت: این کتاب حاصل سال‌ها مطالعه و جمع‌آوری تجربیات عملی در زمینه تربیت و آموزش طلاب حوزه‌های علمیه بوده و هم‌اکنون محور فعالیت‌های مجتمع آموزشی و تربیتی و مدارس حضرت مهدی(عج) است که حدود 300 طلبه و بیش از 700معارف‌آموز را زیر پوشش برنامه‌های خود دارد.

وب معنایی در خدمت حدیث

نشست معرفی نرم‌افزار در حال ساخت داده‌کاوی حدیثی بر پایه وب معنایی ازجمله رویدادهای برگزارشده در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی پژوهش و فناوری خراسان رضوی بود.

در این نشست، حجت‌الاسلام عابد با بیان اینکه این نرم‌افزار داده‌کاوی حدیثی بر پایه وب معنایی طراحی شده و فاز اول آن چندماه آینده رونمایی خواهد شد، گفت: هدف از طراحی این نرم‌افزار آن است بیشترین آورده ماشین نسبت به داده‌های حدیثی، اعم از داده‌های سندی، رجالی، فقه‌الحدیثی، نسخه‌پژوهانه و کتاب‌شناسانه را بدست بیاوریم.

به گفته وی 6 موجودیت مرتبط به عنوان ارکان این نرم‌افزار طراحی شده که اطلاعات حول آن‌ها داده‌پردازی می‌شود. موجودیت اول شامل اشخاص، یعنی راویان، کاتبان و مالکان نسخه است و موجودیت دوم، الفاظ تبیین داده‌های رجالی و حدیثی را شامل می‌شود. کتاب، نسخه، حدیث و سند، سایر ارکان این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند.

محمد ولیانپور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.