انتخابات

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
کد خبر: 942880

عقب‌نشینی اشغالگران از شمال غزه؛ تاکتیک یا نشانه ناکامی؟

مهدی شکیبایی، قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین

امروز حدود ۲ ماه از شروع جنگ طوفان الاقصی می‌گذرد و اسرائیل بر طبق شواهد موجود یک راهبرد مشخص برای به نتیجه رساندن نبرد ندارد. جنگ هم در حال فرسایشی شدن است.

رژیم اشغالگر صهیونیست که در واکنش به عملیات طوفان الاقصی، با تقسیم کردن باریکه غزه به دو ناحیه شمال و جنوب، تصرف شهر غزه در منطقه شمالی را به عنوان هدف نخست خود تعریف کرد، در نهایت بعد 60 روز جنگ نه تنها موفق به تعبیر این آرزوی خود نشده بلکه بطور کلی درصدد تغییر رویکرد نظامی خود است. بر این اساس منابع خبری طی دو روز گذشته از عقب نشینی ۷۰ درصدی نظامیان صهیونیست از شمال غزه و برعکس آغاز عملیات تهاجمی زمینی در قسمت جنوبی و با تمرکز بر شهر خان یونس خبر می دهند. علت این رویکرد صهیونیست ها در جنگ چیست؛ تغییر تاکتیک یا شکست گسترده در شمال؟

در وحله نخست به نظر می‌رسد این عقب نشینی پس از ناکامی‌های اطلاعاتی رژیم برای یافتن اهداف راهبردی حماس در شمال و معطوف شدن تمرکز ارتش اسرائیل بر منطقه جنوبی این باریکه باشد. امروز تل آویو در یک سردرگمی آشکار به سر می‌برد و استراتژی مشخصی برای نبرد در غزه ندارد. این رژیم نمی‌داند باید کدام هدف را دنبال کند؛ آزادی اُسرا، نابودی حماس، یا کشتن یحیی سنوار؟ اسرائیل گمان می‌کرد با حمله زمینی به شمال غزه می‌تواند آن را تصرف کند و بخش قابل توجهی از اهدافش را محقق نماید ولی نتوانست هیچ کدام از هدف‌های ترسیم شده اش را به نتیجه برساند؛ یعنی نه شمال غزه تصرف شد، نه به ساختار نظامی حماس ضربه‌ای وارد شد، نه اسیری را آزاد کردند و نه توانستند شلیک راکت‌های پرحجم از آنجا را متوقف سازند.

امروز حدود ۲ ماه از شروع جنگ طوفان الاقصی می‌گذرد و اسرائیل بر طبق شواهد موجود یک راهبرد مشخص برای به نتیجه رساندن نبرد ندارد. جنگ هم در حال فرسایشی شدن است. البته باید به این نکته اشاره کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال تسویه حساب با ملت فلسطین است بطوریکه در اوایل ورود به نوار غزه از طریق اعلامیه ها به مردم شمال غزه هشدار داده بود برای در امان بودن و نجات جان خود باید منطقه شمال را ترک وبه نواحی جنوبی غزه مهاجرت کنید در واقع این کار با هدف کوچ اجباری مردم غزه به صحرای سینا در مصر بود که با مخالفت و ایستادگی مردم این شهر مواجه شد. اما متاسفانه مردم برای در امان بودن از جنایات صهیونیست ها مجبور به عزیمت به مناطق جنوبی غزه شدند و این فرصتی برای اسرائیل ها شد تا بتوانند در جنوب غزه برنامه و هدف اصلی خود یعنی قتل عام گسترده را انجام دهند. سیاست رژیم صهیونیستی از ابتدای شکل گیری بر مبنای گشتار و ویرانی بوده است. تل آویو هیچ اطلاعی از مواضع حماس در غزه ندارد بطوریکه در ماه گذشته به بهانه حمله به مقر مرکزی حماس بیمارستان الشفا را هدف گرفت و بصورت گسترده آن را ویران ساخت اما هیچ دست آوردی از این حمله برای صهیونیست ها به همراه نداشت چراکه اگر آنها کوچک ترین اثری از حضور مقاومت در بیمارستان شفا پیدا می کردند با استفاده از دستگاه های تبلیغاتی خود بهره های زیادی را کسب می کردند.

حال طبق گزارش های میدانی رژیم صهیونیستی طی دو روز گذشته از برخی نقاط شمال باریکه غزه عقب نشینی داشته و در عوض تحرکات زمینی را در جنوب و بویژه اطراف شهر خان یونس تشدید شد آنها فکر می کنند حماس اسرای نظامی اسرائیلی را به شهر خان یونس برده در حالی که این رفتار صهیونیست ها منحرف ساختن افکار عمومی برای توجیح شکست خود در غزه می باشد. از روز شنبه ۱۵ مهر ماه رژیم صهیونیستی هر اقدامی که انجام میدهد در واقع بازی در  زمین مقاومت است بطوریکه عملیات طوفان‌الاقصی دو ادعای اسرائیلی‌ها مبنی بر داشتن اشراف اطلاعاتی و همچنین تکنولوژی برتر در رصد هر گونه اقدامی علیه آن‌ها را زیر سوال برد و تنها کاری اسرائیلی ها می توانن انجام دهند با اهرم کشتار مردم حماس را  برای آزادی اسیران خود تحت فشار قراردهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.