علی محبی، افزود: یکی از خروجیهای آزمون «تیمز و پرلز» این است که زمان آموزش در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان پایینترین است یعنی حدود ۶۰ درصد زمان آموزش سایر کشورها را داریم، وقتی زمان آموزش کم باشد نمیتوان توقع کیفیت آموزش را داشت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در سایر کشورها تعطیلات کمتر از ایران است، گفت: نمی توان اینگونه ادعا کرد اما آنها ساعت آموزشی بیشتری را نسبت به ایران دارند به عنوان مثال در چین و آمریکا ساعت آموزشی یعنی ساعت حضور دانشآموزان در مدارس دو برابر ایران است.
محبی با اشاره به اینکه در گذشته ساعت آموزش مدارس را به دلایل مختلف کم کردند، عنوان کرد: یک برنامه مطالعاتی در دستور کار پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش است و طرحی را هم مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان ساماندهی تقویم آموزشی انجام داده که به مجلس ارائه شده است، در این طرح به دنبال تنوع در آغاز سال تحصیلی با توجه به شرایط اقلیمهای مختلف در کشور هستند.
وی بیان کرد: طرحی که بخواهد تعطیلات مدارس را ساماندهی کند هنوز به طور کامل تهیه نشده است و ما در حال بررسی و کار کردن بر روی آن هستیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه برنامه آموزش مجازی برای دورههای مختلف تحصیلی را مدنظر داریم که این مأموریت به پژوهشگاه محول شده است، گفت: حدود یک سال است که بر روی برنامه درسی آموزش مجازی کار کردیم و طرح آن تحویل شده است البته قرار است پروژه کلان طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند نیز آغاز شود.
نظر شما