پزشکانی که تشخیص عارضه را به مشاهده نتیجه آزمایشگاه یا غیره موکول می‌کنند در صورتی که اعلام کنند دوباره ویزیت شود یعنی نقض حقوق عامه است و براساس دستورالعمل‌های معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چنانچه این عمل بدون اقدامات درمانی و یا معاینه جدید باشد از مصادیق تخلف انتظامی است.

ویزیت برای دیدن عکس و نتیجه آزمایش ممنوع است

به گزارش قدس خراسان، خیلی‌هایشان ناراضی و گلایه‌مندند از اینکه چرا باید هزینه ویزیت دکتر را دو بار بدهیم در حالی که نه دکتر بیماری را تشخیص داده و نه دارویی تجویز کرده است. دکتر برای اینکه کار خودش را راحت‌تر و روند تشخیصی خودش را بهتر دنبال کند آزمایش‌ها را نوشته، درخواست رادیولوژی کرده یا سونوگرافی و سی تی اسکن فرستاده است.

این گوشه‌ای از اعتراض‌هایی است که شاید خیلی‌هایمان با آن جاهای مختلف برخورد داشتیم یا حتی درگیر آن نیز بوده‌ایم. با اینکه قانون در این مورد روشن است و در آن دریافت حق ویزیت دوباره از بیماران برای نشان دادن جواب آزمایش‌ها، تصویر رادیولوژی و غیره خلاف و غیرقانونی عنوان شده است، اما در برخی از مطب پزشکان گرفتن ویزیت برای این موضوع مرسوم است و بیمار ملزم به پرداخت آن می‌شود!

پرداخت دوبار هزینه ویزیت به فاصله چند ساعت!

یکی از بیمارانی که در نوبت برای ویزیت در یک مطب در شهر مشهد است در حالی که پاکت حاوی تصویر رادیولوژی در دست دارد با ابزار گلایه از پرداخت دوباره حق ویزیت در نشان دادن تصویر رادیولوژی‌اش می‌گوید: درست چند ساعت قبل برای مشکل یکی از پاهایم به مطب دکتر مراجعه و برای نوبتم حق ویزیت پرداخت کردم. وقتی وارد مطب شدم دکتر گفت نمی‌توانم دقیق در مورد مشکل شما تشخیصی داشته باشم به همین دلیل من را به رادیولوژی ارجاع داد. بماند که آنجا نیز هزینه بالایی برای گرفتن تصویر از پایم دریافت کردند، اما وقتی به همراه تصویر رادیولوژی دوباره به مطب برگشتم منشی دکتر از من درخواست پرداخت ویزیت دوباره را کرد!

او ادامه می‌دهد: وقتی گفتم من همین چند ساعت پیش برای ویزیت پول دادم و دکتر من را برای رادیولوژی فرستاد منشی رو به من کرد و گفت: «آن موقع برای خودش ویزیت باید می‌دادید، این‌بار هم برای نشان دادن عکس‌هایتان و تجویز دارو!» سؤال من این است چرا بار اولی که آمدم بدون اینکه نه برای من دارویی تجویز و نه تشخیصی داده شود از من پول گرفتند؟ حداقل پول آن را باید به خودم برمی‌گرداندند و می‌گفتند دفعه بعد که آمدی هزینه ویزیت را پرداخت کن، نه اینکه در طول چند ساعت از من دو بار حق ویزیت بگیرند.

بیمار دیگری که گویا به همین موضوع برخورد کرده است، بیان می‌کند: طبق قانون گرفتن حق ویزیت از بیماری که دکتر برای تشخیص مشکلش آزمایش نوشته یا تصویربرداری باید برود و نتیجه آن که آماده شد نزد پزشک بیاورد، خلاف قانون است و این را همه حتی دکتر و منشی و مسئولان هم می‌دانند اما وقتی شاکی می‌شویم و اعتراض می‌کنیم می‌گویند دوست نداشتید هزینه‌ها را پرداخت کنید نباید به اینجا می‌آمدید می‌رفتید همان جایی که هزینه از شما نگیرند!

پول ویزیت را از بیمه تکمیلی بگیرید

وی می‌افزاید: همه افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند رضایت برای پرداخت حق ویزیت دوباره را ندارند و بعضی مواقع کار به تنش و درگیری هم کشیده می‌شود، اما چون کارشان گیر است و علاجی برای پرداخت ندارند دستشان به جایی بند نمی‌شود، مجبور می‌شوند هزینه ویزیت دوباره را هم پرداخت کنند.

شهروند دیگری نیز همین گلایه‌ها را دارد و در این خصوص معترض است و به نکته‌ای دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی موضوع پرداخت دوباره ویزیت مطرح می‌شود و اگر کسی شاکی شود خیلی از دوستان توجیه‌شان این است که شما می‌توانید این پول را از بیمه‌های تکمیلی بگیرید و بیمه به شما پرداخت می‌کند. سؤال این است چرا باید بیمه هزینه‌های این تخلف آشکار آقایان را بپردازد؟ در حالی که خدمت بیشتر و مضاعف‌تر به بیمار ارائه نشده است.

قانون چه می‌گوید؟

در خصوص دریافت دوباره ویزیت از بیماران برای مشاهده جواب آزمایش یا غیره خیلی روشن مشخص شده که این کار خلاف قانون است. هرچند برخی پزشکان با توجه به توجیهاتی که در این زمینه دارند دریافت حق ویزیت دوباره را قانونی می‌دانند. با وجود این آنچه در اظهارنظر کارشناسان حقوقی وجود دارد این است که دریافت هزینه ویزیت دوباره از بیماران برای مشاهده جواب آزمایش را تخلف و ممنوع می‌دانند.

نظر آن‌ها در این مورد این است که می‌گویند گاهی مشاهده می‌شود خیلی از پزشکان پس از ویزیت بیماران برای امور تشخیصی آن‌ها را به آزمایشگاه‌ها و رادیوگرافی‌ها ارجاع می‌دهند و تشخیص عارضه را به مشاهده نتیجه موکول می‌کنند که در این صورت مطب پزشکان مربوط یا بیمارستان پس از مراجعه دوباره بیمار حق گرفتن هزینه مجدد را ندارند. اخذ حق ویزیت دوباره منوط به معاینه و درمان بیمار است نه صرف بررسی و ملاحظه نتیجه آزمایش که در صورت شکایت افراد از پزشک مطب یا بیمارستان مبنی بر پرداخت ویزیت دوباره برای ملاحظه نتیجه آزمایش و... علاوه بر پیگیری موضوع تخلف، پیگیری کیفری و تعزیراتی نیز نسبت به پزشک متخلف دارد. پزشکانی که تشخیص عارضه را به مشاهده نتیجه آزمایشگاه یا غیره موکول می‌کنند در صورتی که اعلام کنند دوباره ویزیت شود یعنی نقض حقوق عامه است و براساس دستورالعمل‌های معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چنانچه این عمل بدون اقدامات درمانی و یا معاینه جدید باشد از مصادیق تخلف انتظامی بوده و از حیث کیفری و حقوقی قابل پیگیری است که برای راه حل این موارد بهتر است قانونی تصویب یا بخشنامه مبنی بر تعیین مدت برای نشان دادن آزمایش یا سایر موارد باشد که در آن مدت پزشک مطب یا بیمارستان حق ویزیت دوباره را ندارند و اگر بعد از آن مدت مثلاً یک یا دو هفته و... باشد می‌توانند دوباره هزینه ویزیت بگیرند.

مسئولان جلسه بودند!

پیگیری‌های ما برای بررسی این موضوع از دیدگاه مسئولان نظام پزشکی مشهد و تماس با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نتیجه نرسید و هر کدام به دلیل درگیری کاری و با توجیه حضور در جلسات پاسخگو نبودند!

خبرنگار:هاشم رسائی فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.