یک کارشناس انرژی توضیح داد: باید اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل با جدیت دنبال شود و میزان مصرف را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند کمک کننده باشد و از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهد.

اصلاح کیفیت خودروهای تولیدی و اسقاط خودروهای فرسوده؛ راهکار حل مشکل ناترازی بنزین

در لایحه ی بودجه  1403 دولت به پیش بینی هزینه ی قریب به 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال 1401 صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود 1 میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه  قریب به 3 هزار میلیارد دلاری برای واردات بنزین نیاز داریم.

با توجه به کسری بودجه ی 200 همتی که واردات بنزین به کشور تحمیل می کند، کلیات بودجه در مجلس رد شد. آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، نوسازی ناوگان حمل و نقل شخصی و عمومی، بهبود جاده ها، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم افتاد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود.

به زعم کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند.

شاهد به اجرا گذاشتن اقدامات ساختارمندی در زمینه ناترازی بنزین نیستیم

نظرات مرتضی بهروزی فرد را به عنوان یک کارشناس انرژی در ادامه در رابطه با لزوم حل و فصل مشکل ناترازی بنزین می خوانید.

بهروزی فرد در مورد این موضوع که امسال هزینه ی 6 دهم میلیارد دلاری برای واردات بنزین داشتیم و سال بعد به 100 همت بیشتر و 2 میلیارد و 6 دهم میلیارد دلار هزینه برای واردات بنزین نیاز داریم، تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان می دهد که بر وخامت موضوع ناترازی بنزین هر ساله افزوده می شود و اگر چاره اندیشی اساسی برای حل این مشکل نداشته باشیم، باید هزینه ی بالایی را بپردازیم.

وی ادامه داد: با هزینه ی کمتر نسبت به آنچه برای واردات بنزین نیاز داریم، می توانیم به اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل بپردازیم و از طریق از رده خارج کردن  خودروهای فرسوده و تنوع بخشی به سبد سوختی کشور مشکلات را حل کنیم. این چاره اندیشی ها نیاز به سیاست گذاری ها دقیق و هوشمندانه دارد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: از آنجائیکه شاهد به اجرا گذاشتن اقدامات ساختارمندی در زمینه ی ناترازی بنزین نیستیم، احتمالاً هر سال بر شدت مشکل اضافه می شود.

خودروسازهای داخلی با تمام توان به تولید خودروهای پرمصرف می پردازند 

بهروزی فرد گفت: هر ساله بر میزان خودروها در کشور اضافه می شود و خودروسازها با تمام توان به تولید خودروهای پرمصرف می پردازند و بر مشکل ناترازی بنزین دامن می زنند.

وی ادامه داد: در کنار تولید بالای خودروها در داخل کشور، چیزی به نام اسقاط خودرو در کشور نداریم و خودروهای فرسوده و پرمصرف به وفور در سطح شهرها تردد می کنند. این واقعیات باعث شده است که با شرایط بسیار بدی به لحاظ ناترازی بنزین، آلودگی هوا و... روبرو باشیم.

بهروزی فرد کارشناس انرژی توضیح داد: باید اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل با جدیت دنبال شود و میزان مصرف را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند کمک کننده باشد و از میزان مصرف بنزین در کشور بکاهد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: خودروهای فرسوده در صنعت حمل و نقل کشور بسیار زیاد هستند و شخصی نیز بر مصرف بالای بنزین در کشور دامن می زنند و مشکلات اساسی برایمان ایجاد کرده اند. اسقاط این نوع خودروها می تواند بسیار کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.