میرتاج الدینی گفت: محوریت اصلی توسعه تجارت نفت و گاز ایران و تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور با تکیه بر همکاری نزدیک قطب علم و فناوری کشور یعنی شرکت های دانش بنیان با صنعت نفت و گاز ایران بود که نتیجه آن را در توسعه تجارت نفت و گاز ایران با سیاست پالایشگاه فراسرزمینی شاهد هستیم.

توسعه همکاری شرکت های دانش بنیان با صنعت نفت و گاز  محور اصلی توسعه تجارت انرژی ایران

آمارها حاکی از آن است که صنعت نفت و گاز کشور طی شش ماهه ی اول سال جاری بیش ترین نرخ رشد اقتصادی را ثبت کرده و بیشترین سهم را در ارتقای رشد اقتصادی کشور داشته است. نکته ی مهم این است که این دستاوردها در شرایط تحریمی شدید به دست آمد.

مشخصه ی بارز دولت سیزدهم، اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی و بهره گیری حداکثری از فرصت های موجود است. در همین راستا، می توانیم به سیاست صحیح وزارت نفت در زمینه ی همکاری با پالایشگاه های فراسرزمینی و بازارسازی تضمینی برای نفت کشور اشاره کرد.

دولت فعلی در شرایطی روی کار آمد که تحریم‌های حوزه نفتی ایران به بیشترین میزان خود رسیده بود و تجارت نفت خام و گاز طبیعی در کشور با بن بست مواجه بود. با وجود چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت به جای مذاکره برای رفع تحریم‌ها، به سمت خنثی‌سازی حداکثری آن ها برود.

از همین رو تصمیم به ایجاد یک بازمعماری جدید در حوزه سیاست‌های تجاری بخش انرژی گرفته شد. در نهایت توانستیم بعد از مدت‌ها، بدون تکیه بر بازارهای سنتی، بازارهای جدیدی برای تجارت انرژی کشور بیابیم. این موضوع، مهم‌ترین نقطه کلیدی در جهت تبدیل شدن ایران به محور توسعه و رشد اقتصادی کشور است.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال جاری۲ و نقش صنعت نفت و گاز در آن در ادامه می خوانید.

میرتاج الدینی با اشاره به این موضوع که رشد اقتصادی ۷ و نیم درصدی برای شش ماهه ی اول سال را مثبت ارزیابی می کنیم، تصریح کرد: ما در حال نزدیک شدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی هستیم که در برنامه پنج ساله هدف گذاری کرده بودیم.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است. این موضوع نشان می دهد که در سایه ی برنامه ریزی های صحیح و فعال و بها دادن به ثبات اقتصادی می توانیم به اهداف برنامه توسعه که رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی است، برسیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تصمیم دولت مبنی بر استفاده از درآمدهای نفتی در پروژه های توسعه ای صنایع نفت و گاز و به کار انداختن این درآمدها در امور زیربنایی و تکیه نکردن به آن در هزینه های جاری کشور اقدام درستی است.

میرتاج الدینی گفت: عدم سرمایه گذاری در بخش های بالادستی نفت به کاهش تولید منجر می شود، به نحوی که در آینده ی نزدیک حفظ میزان بهره وری در حوزه ی نفت کاهش می یابد. از سوی دیگر، میادین نفت و گاز به گونه ای است که اگر میزان خاصی از آن ها بهره برداری نشود و افت تولید را به میزان قابل توجهی داشته باشیم، هزینه های تولید بالا می رود. به همین دلیل نیاز است سطح تولید را در مرز مشخصی نگه داریم.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی شش ماهه ی اول سال بر اثر سیاست گذاری های صحیح دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز حاصل شد. اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور تأثیر قابل توجهی بر سر پا ماندن صنایع نفت و گاز در شرایط تحریمی کشور داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: همان طور که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده است، بیش ترین استفاده را وزارت نفت از تولیدات بار اول داشته است. این هوشمندی در استفاده از توان دانش بنیانی کشور بر افزایش رشد اقتصادی کشور موثر بوده است.

میرتاج الدینی گفت: محوریت اصلی توسعه تجارت نفت و گاز ایران و تحقق رشد ۸ درصدی با تکیه بر همکاری نزدیک قطب علم و فناوری کشور یعنی شرکت های دانش بنیان با صنعت نفت و گاز ایران بود که نتیجه آن را در توسعه تجارت نفت و گاز ایران با سیاست پالایشگاه فراسرزمینی شاهد هستیم؛ از رهگذر همین سیاست ها و همکاری نزدیک توانستیم با استفاده از تولیدات بار اول در شرایط تحریمی کامل به رفع نیازهای کشور به اقلام راهبردی و تجهیزات استراتژیک در صنایع نفت و گاز بپردازیم.

وی ادامه داد: بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نمودی از استفاده ی حداکثری از توان دانش بنیانی کشور و اعتماد به متخصصان و نخبگان داخلی بود. به نحوی که زمینه برای بهره برداری از این فاز توسط یک پیمانکار داخلی فراهم شد. راه اندازی این فاز و افزایش میزان برداشت گاز در کشور به بهبود رشد اقتصادی کشور کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.