یک کارشناس اقتصادی گفت: تغییرات پیشنهادی، از جمله تغییر شیوه اخذ مالیات مبتنی بر مجموع درآمد، هوشمندسازی نظام مالیاتی، اصلاح مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی و تمرکز بر کاهش فعالیت‌های غیرمولد، با هدف افزایش اثربخشی و عادلانه مالیات انجام شده و بر کاهش جذابیت فعالیت های غیر مولد و مخرب تاکید دارد.

اصلاح قانون مالیات های مستقیم بر کاهش جذابیت و افزایش ریسک فعالیت های غیرمولد و مخرب تاکید دارد

اخیرا لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با هدف تحول در نظام مالیاتی، ارتقای عدالت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی به مجلس ارائه شده است. انتظار می رود این اصلاحات بر بودجه و اصلاحات کلی ساختاری کشور تأثیر مثبت بگذارد و در سال آتی محور اصلی تحقق مبارزه با فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در کشور شود که به بازتوزیع ثروت نیز کمک کند. در همین رابطه با آقای آرین‌نژاد کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

محمد آرین‌نژاد کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت تحقق عدالت مالیاتی در گفت وگو با خبرنگار قدس اظهار کرد: در حال حاضر فهم عموم جامعه از نظام مالیاتی کشور، یک رویکرد بی عدالتی نسبت به اخذ مالیات ثروتمندان و مودیان بزرگ مالیاتی است؛ از همین رو دولت سیزدهم به دنبال اصلاح جدی در سازوکارهای مالیاتی است که این تلاشها در حوزه قانونی، به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم د ر قالب یک لایحه انجامیده است. یکی از اهداف کلیدی این لایحه اصلاحی، تحقق عدالت در اداره مالیات با تغییر شیوه اخذ مالیات از افراد است به نحوی که کلیه مخارج و منابع یک فرد را محاسبه کند و به مجموع درآمد افراد توجه دارد و نه منشا کسب آن‌ها. به این ترتیب مالیات مبتنی بر مجموع درآمد اکتسابی فرد خواهد بود و کلیه هزینه‌های انجام شده فرد در زمینه محاسبه مالیات نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به هوشمند شدن نظام مالیاتی اظهار کرد: یکی دیگر از جنبه های مهم لایحه اصلاحی، تمرکز بر هوشمندسازی نظام مالیاتی است. مودیان مالیاتی اغلب در رفتار شخصی ماموران مالیاتی با مشکلاتی مواجه می شوند که به نارضایتی آنها از سیستم کمک می کند. اصلاحات پیشنهادی حرکت از یک سیستم مالیاتی حسابرس محور به یک سیستم مالیاتی هوشمند داده محور را پیشنهاد می کند. هدف این تغییر ساده‌سازی فرآیندها، کاهش مداخلات انسانی و افزایش کارایی در اداره مالیات است. با استفاده از فناوری و تجزیه و تحلیل داده ها، سیستم مالیاتی می تواند کارآمدتر، شفاف تر و منصفانه تر شود.

وی ادامه داد: کشور در حال حاضر برای تشویق سرمایه گذاری در بخش تولیدی اقتصاد با چالش هایی مواجه است. قوانین مالیاتی موجود انگیزه کافی برای افراد و سرمایه گذاران برای مشارکت در سرمایه گذاری های مولد و مبتنی بر زنجیره ارزش فراهم نمی کند. لایحه اصلاحی با اصلاح مشوق ها و معافیت های مالیاتی به دنبال رفع این موضوع است. هدف هدایت منابع به سمت سرمایه گذاری های مولد و ترویج توسعه در بخش تولیدی است. لایحه اصلاحی با ایجاد انگیزه بیشتر برای نهادهای فعال در بخش تولید مانند اشخاص حقوقی و مشاغل، با هدف تشویق سرمایه گذاری داخلی و حمایت از رشد اقتصاد کشور است. علاوه بر این، این لایحه بر لزوم کاهش جذابیت و افزایش ریسک مرتبط با فعالیت های تولیدی غیرمولد، سوداگرانه و مخرب تاکید می کند. این فعالیت‌ها اغلب منابع و نقدینگی را از بخش‌های تولیدی منحرف می‌کنند و مانع رشد اقتصادی می‌شوند. هدف پایه‌های مالیاتی تنظیمی پیشنهادی، جلوگیری از چنین شیوه‌هایی و هدایت سرمایه‌گذاری به سمت فعالیت‌های تولیدی است. لایحه اصلاحیه با افزایش ریسک و کاهش جذابیت سرمایه گذاری های غیرمولد به دنبال ایجاد یک محیط اقتصادی سالم تر و مولدتر است.

وی گفت: اصلاح قانون مالیات های مستقیم در ایران گامی قابل توجه در جهت تحقق عدالت مالیاتی، ارتقای بهره وری و مبارزه با فرار مالیاتی است. تغییرات پیشنهادی، از جمله تغییر شیوه اخذ مالیات مبتنی بر مجموع درآمد، هوشمندسازی نظام مالیاتی، اصلاح مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی و تمرکز بر کاهش فعالیت‌های غیرمولد، با هدف افزایش اثربخشی و عادلانه مالیات انجام شده است. این اصلاحات برای رشد اقتصادی کشور، مدیریت بودجه، و رفاه کلی شهروندان آن حیاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.