اسکندر کبابی، غذایی خوشمزه و مشهوری است که در قرن نوزدهم میلادی توسط اسکندر افندی ابداع شد.

درباره تاریخچه و طرز تهیه اسکندرکباب، مشهورترین غذای ترکی

اسکندر نامی است که در تاریخ به وحشی گری و تجاوز شناخته می شود؛ به خصوص تجاوز و حمله به ایران که در کتاب های تاریخی زیادی نوشته و ثبت شده است. این موضوع باعث شد در طول تاریخ افراد زیادی با اقدامات عجیب و غریب و یا ناشیانه ای، خود را شبیه به او نشان دهند. اما نام اسکندر فقط با خوی وحشی گری و تجاوز گره نخورده است؛ چرا که در کشور همسایه شمال غربی (ترکیه) غذایی محبوب و خوشمزه به این نام وجود دارد؛ "اسکندر کباب" نامی است که بر روی یکی از غذاهای مشهور کشور ترکیه قرار دارد. علت آن هم کبابی بود که آشپزی به نام" اسکندر افندی " (استاد اسکندر) اواخر قرن نوزدهم میلادی (در شهر بورسا امپراتور عثمانی) ابداع کرد و همچنان یکی از مشهور ترین غذاهای این کشور می باشد.  

جالب اینکه، "کبابچی اسکندر" نشان تجاری است که توسط خانواده اسکندر اوغلو ثبت شده و در تمامی رستوران های ترکیه، این غذای محبوب را برای مشتریان سرو می کنند؛ جالب تر اینکه حتی خانواده وی هنوز هم رستورانی (به این نام) در شهر بورسا را اداره می کنند. بورسا کبابی یا اولوداغ کبابی نام دیگر این خوراکی رستورانی خوشمزه و پرطرفدار می باشد. ناگفته نماند که این غذا شباهت بسیار زیادی با دونر کباب دارد. در استانبول پایتخت تجاری ترک ها، رستوران های زیادی این غذا را پخت و به مشتریان عرضه می کنند.

این غذا ریشه در کباب ترکی دارد؛ چرا که کباب ترکی پایه ثابت و ریشه ای تمام غذای های این کشور می باشد. استفاده از فیله گوشت گوسفند یا گوساله، نان برشته شده با سس گوجه فرنگی تند که بر روی تکه های نان پیتا ریخته می شود به همراه کره آب شده گوسفندی و ماست نیز از ترکیبات آن می باشد. به طور معمول سس گوجه فرنگی و کره آب شده برسر میز غذا ریخته می شود.

نحوه تهیه و درست کردن غذا  

همانطور که پیش تر اشاره شد، فیله گوشت گوساله یا گوسفند، روغن زیتون، پیاز و ادویه های مختلف از ترکیبات و مواد غذایی آن می باشد؛ ابتدا گوشت را به صورت ورقه های نازک برش زده سپس آن را درون تابه ای تف داده و پس از تف دادن گوشت و پخت کامل آن با آب به صورت آب پز، روغن زیتون و کره آب شده روی گوشت ریخته می شود. پس از آن نیز ادویه های مختلف همچون نمک و فلفل سیاه و پیاز رنده شده به آن اضافه می شود تا فرآیند پخت تکمیل شود. بعد اتمام پخت نیز آن را درون نان پیتا (بربری) ریخته و در انتها سس گوجه ای که از قبل آماده شده را روی گوشت یا نان ریخته تا ظاهری زیبا و هوس انگیزی به خود بگیرد. باید توجه کرد که گوشت باید به صورت آب پز پخته شود نه با روغن های حیوانی یا گیاهی، چرا که گوشت پخته شده با روغن های مختلف قوام آن را از بین میبرد و روغن زیتون را زمانی باید به گوشت اضافه کرد، که آب پز شده باشد. ناگفته نماند که زیتون و روغن آن یکی از محبوب ترین مواد غذایی است که در ترکیه به کار می رود و استفاده از آن در این غذا به لذیذ تر شدن کباب کمک بسیاری می کند.

فیله گوساله و سس گوجه هر چه تازه تر باشند مطمئنا طعم لذیذ تر و خوش عطرتری خواهند داشت؛ به طور معمول سس گوجه فرنگی و کره آب شده برسر میز غذا ریخته می شود. همین موضوع باعث محبوبیت اسکندر کبابی یا کباب اسکندرشده است. در واقع این یک نوع غذای ساطوری شده بر روی نان است که از اصلی ترین و محبوب ترین غذاهای کشور ترکیه می باشد. کره آب شده روی اسکندر کباب آن را تبدیل به یکی از پرچرب ترین غذاهای سنتی کرده است. این غذا در انواع مختلفی مثل برنجی، پرسی و یا ساندویچی تهیه می شود.

لازم به ذکر است، غذاهای سنتی در هر کشور و جامعه ای که باشد به نوعی محصول فرهنگی آن کشور به حساب می آید و یکی از استفاده های غذا و شیرینی های سنتی، تبلیغات آن برای جذب گردشگر ودرآمدزایی در صنعت گردشگری هرکشوری می باشد.

حمید اسدی - خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.