نادیا محرابی کارشناس حوزه انرژی در رابطه با اهمیت بهینه سازی مصرف در بخش مشترکان پرمصرف خانگی به خبرنگار قدس اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری وجود گروه کوچکی از مصرفکنندگان است که نسبت به بقیه مصرفکنندگان بهطور نامتناسبی گاز زیادی مصرف میکنند. این مصرف کنندگان که به عنوان پرمصرف و بسیار پرمصرف شناخته می شوند، سهم پایینی از تعداد کل مصرف کنندگان دارند اما سهم قابل توجهی از مصرف گاز را به خود اختصاص می دهند. این وضعیت ناترازی بزرگی در مصرف گاز ایجاد می کند و مانع بهینه سازی استفاده از منابع می شود.
وی ادامه داد: اجرای فاز دوم تعرفهگذاری پلکانی به دلیل ماهیت مصرف بد مشترکان مرفه پرمصرف بسیار مهم است. اکثر مشترکین پرمصرف در بخش خانوارها افراد ثروتمندی هستند که می توانند الگوهای مصرف خود را از طریق سیگنالینگ قیمت، اصلاح و بهینه کنند.
پر مصرف ها در تعرفه گاز باید با قیمت غیر یارانه ای برابر با ارزش تجاری مواجه شوند
وی افزود: سیگنال دهی قیمتی مبتنی بر اجرای فاز دوم تعرفهگذاری پلکانی موثر پرمصرفها موضوع بسیار مهم است زیرا رفاه افراد پرمصرف ارتباط نزدیکی با سطح مصرف گاز آنها دارد. تحقیقات نشان داده است که بیش از 90 درصد از مشترکان پرمصرف در مناطق مرفه شهرها مانند تهران ساکن هستند. عوامل متعددی در مصرف زیاد در این مناطق نقش دارند، از جمله اندازه و نوع مسکن، امکانات رفاهی مانند استخر و سونا، تعداد افراد ساکن در هر خانوار، نوع سبک زندگی مصرف گرایانه و رفاه اقتصادی مشترکان که تنها با اصلاحات قیمتی امکان بهینه کردن مصرف آن ها وجود خواهد داشت و در غیر این صورت هیچ اقدام اصلاحی نسبت به وضعیت بد و پرمصرفی فعلی انجام نخواهد شد.
این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای فاز دوم تعرفهگذاری پلکانی موثر پرمصرفها اظهار کرد: برای اصلاح قیمت تمام شده گاز خانگی، لازم است فاز دوم تعرفهگذاری پلکانی موثر پرمصرفها اجرا شود که تأثیر قابل توجهی بر مصرفکنندگان در محدوده مصرف بهینه نداشته باشد اما مصرفکنندگان پرمصرف را هدف قرار دهد. به طور خاص، بالاترین مصرف کنندگان (سطح 12) در تعرفه گاز پرمصرف باید با قیمت غیر یارانه ای برابر با ارزش تجاری مواجه شوند. اجرای فاز دوم تعرفهگذاری پلکانی موثر پرمصرفها می تواند به طور موثر مصرف آنها را کنترل و مدیریت کند.
سیاستهای قیمتی و واقعیسازی تعرفهها ابزار مؤثری برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرفی
محرابی در ادامه افزود: سیاست های قیمتی نقش مهمی در بهینه سازی مصرف گاز در میان مشتریان پرمصرف دارد. از آنجایی که اکثر این مشتریان ثروتمند هستند، سیاستهای قیمتی و اصلاح و واقعیسازی تعرفهها ابزار مؤثری برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرفی آنهاست. توجه به این نکته ضروری است که صرفاً اتکا به فرهنگ سازی یا کمپین های آموزشی برای کاهش مصرف گاز در این گروه کافی نباشد. بنابراین، سیاستهای قیمتی که هزینه مصرف گاز را برای پرمصرفها افزایش میدهد، در تشویق آنها برای کاهش مصرف مؤثرتر خواهد بود.
وی گفت: وجود مصرف کنندگان پرمصرف گازی به دلیل مصرف غیرمسئولانه این مشترکان، باعث ایجاد فشار بر منابع گازی کشور و در نتیجه ناترازی در بخش گاز خانگی و تجاری می شود. اجرای فاز دوم تعرفهگذاری پلکانی موثر پرمصرفها در رسیدگی به مصرف غیرمسئولانه مشترکان پرمصرف و بهینه سازی مصرف گاز بسیار مهم است. مصرف کنندگان پرمصرف، که اغلب افراد ثروتمندی هستند، در صورت عدم مصرف بهینه، نقره داغ خواهند شد و سازوکار قیمتی موجب خواهد شد الگوهای مصرف خود را اصلاح کنند. این اصلاح قیمتی و سیگنال دهی قیمتی بر اقلیت ثروتمندی که مقدار زیادی گاز مصرف می کنند، موجب خواهد شد که مصرف این پرمصرفهای مرفه کاهش یابد. این رویکرد با حمایت از سیاستهای قیمتی، برای دستیابی به بهینهسازی و مدیریت مطلوب مصرف گاز در بخشهای خانگی و تجاری ضروری است.
نظر شما