رئیس حوزه‌های علمیه خوزستان و عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با نماینده مدیریت توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات گفت: وقف‌های تقدیم شده به آستان مقدس رضوی در هویزه، مایه برکت استان خوزستان و ریشه در عشق و ارادت مردم این خطه به حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دارد.

موقوفات آستان قدس در هویزه، ریشه در ارادت مردم خوزستان به حضرت رضا(ع) دارد

در این دیدار، آیت‌الله موسوی جزایری خواهان توجه بیشتر آستان قدس رضوی به موقوفات حضرت رضا(ع) در هویزه شد و اظهار کرد: در این شهر موقوفات مختلفی همچون مسجد، حسینیه، مدرسه علمیه و کتابخانه به نام حضرت سلطان سریر ارتضا نامیده شده است.

او با تجلیل از تولیت فقید آستان قدس رضوی و خادمان حضرت رضا(ع) به‌واسطه تلاش‌های جهادی صورت گرفته در بازسازی شهر هویزه خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها هیچ گاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد.

زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان ضمن استقبال از اقدام آستان قدس رضوی پیرامون مستندنگاری تاریخ شفاهی بازسازی هویزه و چاپ کتاب «آستان قدس رضوی و نوسازی جهادی هویزه»، تقریظی براین کتاب نوشت.

برگزاری مراسم سالگرد حماسه هویزه به همت آستان قدس

در این دیدار نماینده مدیریت توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی نیز گفت: همزمان با یادواره شهدای هویزه و سالگرد بازسازی شهر هویزه توسط آستان قدس رضوی در دوران جنگ تحمیلی، مراسمی برگزار و کتاب «آستان قدس رضوی و نوسازی جهادی هویزه» با موضوع مستندنگاری تاریخ شفاهی بازسازی هویزه رونمایی خواهد شد.

علی دست پروری اظهار کرد: تمام مستندات تصویری و نامه‌نگاری‌ها از زمان پیشنهاد بازسازی توسط تولیت فقید آستان قدس رضوی تا دستور تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به صورت یک مجلد چاپ شده و آماده رونمایی در مراسم بزرگداشت شهدای هویزه است.

او ادامه داد: همچنین مستندی با بهره‌گیری از عکس‌ها و ویدیوهای ناب و دیده نشده‌ آن زمان اعم از حضور رزمندگان در هویزه و برنامه‌های مناجات، توسل و سخنرانی حضرات آیات واعظ طبسی و موسوی جزایری در آئین افتتاحیه شهر جدید هویزه آماده شده که بخش‌هایی از آن در مراسم پخش خواهد شد.

دست پروری، تجلیل از 5 تن از مردم شریف خوزستان که اموال خود را وقف حضرت رضا(ع) کرده‌اند را یکی دیگر از برنامه‌های این مراسم عنوان کرد.

او افزود: در حاشیه مراسم یادواره شهدای هویزه همچنین نمایشگاهی از تصاویر، اسناد و مستندات بازسازی برپا خواهد شد.

یادآور می‌شود، آیین چهل‌وسومین سالگرد حماسه هویزه، ۱۵ دی ماه در محل یادمان شهدای هویزه واقع در ۴۰ کیلومتری اهواز برگزار خواهد شد.

موقوفات آستان قدس در هویزه، ریشه در ارادت مردم خوزستان به حضرت رضا(ع) دارد

چه کسی اولی از تولیت آستان مطهر حضرتش در ترمیم خرابیها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شروع جنگ تحمیلی مناطقی از کشورمان به اشغال عراق درآمد و خسارات فراوانی به  این مناطق وارد شد.

با آزادسازی مناطق جنگ زده و پاکسازی آن از آثار جنگی، ستاد بازسازی مناطق جنگ زده با همکاری ستادهای معین اقدام به بازسازی مناطق جنگ زده کرد. هویزه از جمله شهرهای غرب استان خوزستان در دشت آزادگان واقع است.

کار بازسازی هویزه از سال 1361 بفرمان امام خمینی توسط آستان قدس رضوی شروع می شود و اقشار مختلف استان خراسان، داوطلبانه وارد عمل می‌شوند. ضمن اینکه برخی از ادارات و سازمان‌های خراسان هم با اعزام پرسنل متخصص در امر تاسیسات در بازسازی مشارکت دارند.

حجه الاسلام واعظ طبسی تولیت فقیدآستان قدس رضوی در نامه ای به حضرت امام (ره) خواستار بازسازی هویزه توسط آستان قدس رضوی می شود. در این نامه خطاب به حضرت امام(ره) آمده است:

ضمن ادای احترام و تقدیم بهترین تحیات، سلامتی وجود شریف آن زعیم بزرگ را در جوار مرقد مطهر حضرت ثامن الائمه علیه السلام از پیشگاه خداوند متعال مسئلت دارم. اکنون که بحمدالله والمنه با عنایات الهی و رهنمودهای صائب و شایسته آن پیشوای معظم بخشی مهم از سرزمین کشور اسلامی ما از لوث وجود متجاوزان صدامی پاک شده بر اساس خط مشی کلی و دستورات موکدی که ارائه فرموده اید وظیفه داریم به بازسازی و عمران شهرهای ویران شده بپردازیم از این میان شهر هویزه از امتیازی ویژه برخوردار است. هویزه شهر حماسه و خون و ایثار است، هویزه مزار شهدای مظلوم است.

 حضرت امام(ره) در تاریخ 2/3/1361 به پیشنهاد تولیت وقت آستان قدس رضوی پاسخ مثبت می‌دهند.

در پاسخ حضرت امام(ره) آمده است: هویزه مظلوم با دست جنایتکار صدام این دشمن سرسخت اسلام و تشیع به صورت ویرانه درآمد و آن جایگاه پروانه های شمع ولایت در کشور ثامن الائمه علیه و علی آبائه الصلوات و تحیات چون جایگاه جغدان گردید و مسلمانان عرب مظلوم آن شهر خون و شهادت از صغیر و کبیر و مرد و زن از آتش بیداد این کافر کیش مدعی دوستی عرب سوخت چه کسی اولی از تولیت آستان مطهر و خدمتگزار مرقد نورانی حضرتش در ترمیم خرابیها و بنای شهر معظم است و کدام مقام والاتر از مقام ولایت آن سرور در نوازش عزیز دوستان او. باشد که خیر خواهان و دوستان محترم آن مقام مقدس اقتدا به مولای خود کرده و در راه بازسازی خوزستان و دیگر خرابه های یادگار این ابر جنایتکار قرن همت گمارند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.