۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 950867

پرت خبر چیست؟روشی است که شما در آن هم از یک مقوله مثل گرانی یا افزایش قیمت که عنصر مهم خبرتان محسوب می‌شود، حرف می‌زنید و هم درباره آن حرف نمی‌زنید! چطوری؟

پَرت‌خبر چیست؟
​​​​​​​ یک تکنیک خبرنویسی و خبررسانی هم داریم که می‌شود اسمش را گذاشت خبررسانی «پَرت». در این روش شما هم از یک مقوله مثل گرانی یا افزایش قیمت که عنصر مهم خبرتان محسوب می‌شود، حرف می‌زنید و هم درباره آن حرف نمی‌زنید! چطوری؟ این طوری که با استفاده از تکنیک کهنه و قدیمی «از این شاخه به آن شاخه»، درباره یک حادثه و اتفاق مهم، فقط یک جمله می‌گویید و قبل از اینکه دوزاری مخاطب کامل بیفتد، چندین جمله درباره یک اتفاق نه چندان مهم دیگر می‌گویید. یعنی مخاطبان حواسشان از خبر ناگواری که در جمله اول گفته‌اید پرت می‌شود به خبر نسبتاً دلگرم‌کننده جمله‌های بعدی! 
ذیلاً توجه شما را به یک نمونه «پَرت‌خبر» جلب می‌کنیم:
«مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: طی روزهای گذشته قیمت هر کیلو مرغ در مغازه‌ها برای مصرف‌کنندگان بالاتر از نرخ مصوب بوده که به گفته مسئولان مربوط افزایش قیمت ارتباطی به تولید نداشته و جوجه‌ریزی از ۱۴۰ میلیون قطعه در آذرماه فراتر رفته است؛ بنابراین تا پایان سال هیچ نگرانی برای تولید مرغ وجود ندارد».
الان اگر دقت کنید این مدیرعامل محترم اول خبر یک جمله می‌گوید قیمت مرغ در مغازه‌ها بالاتر از قیمت مصوب بوده و قبل از اینکه مخاطب بخواهد متوجه شود منظور ایشان افزایش قیمت مرغ بوده، خبر می‌دهد که تا پایان سال هیچ نگرانی برای تولید مرغ وجود ندارد چون جوجه‌ریزی از ۱۴۰ میلیون فراتر رفته و... باقی قضایا! 
همکارانم اشاره می‌کنند که: «با تشکر از مدیرعامل محترم که رعایت اصول خبرنویسی و خبررسانی را کرده و موجبات تشویش خاطر مردم را فراهم نمی‌کنند، جای این سؤال وجود دارد «اتحادیه مرغداران گوشتی»، مرغ‌هایشان گوشتی است یا اینکه خود اتحادیه و اعضایش گوشتی، گوشتالو و چاق هستند؟» شما خوانندگان محترم به سؤال همکارانم توجه نکنید آن‌ها دارند با این سؤال‌های الکی، حواس شما را پرت می‌کنند که متوجه معنی و مفهوم مطلب این ستون نشوید!   
میم.ظرافتی  
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.