به گزارش قدس آنلاین، محمد خزاعی در گفتوگویی تازه اظهار داشت: اینکه فیلمهای کمدی بازار سینما را در اختیار گرفتهاند، مربوط به امروز نمیشود. اگر دورههای مختلف سینما را مورد تحلیل قرار دهید، خواهید دید همواره فیلمهای کمدی خوب، بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص میدهند چرا که با مخاطبان خود به خوبی ارتباط برقرار میکنند و نگاه اقتصادی هم دارند. سوال اما اینجاست که در کنار فروش فیلمهای کمدی، برای فیلمهای دارای رویکرد فرهنگی چه باید بکنیم؟ به این نکته توجه داشته باشید که همین امروز در زمینه پروانه ساخت، سهم فیلمهای کمدی تنها ۱۳ درصد از کل پروانه ساختهای صادر شده است. اگر شاهد هیاهویی در این زمینه هستیم، به دلیل بیشتر دیده شدن فیلمهای کمدی است. همین الان که ۱۲ فیلم در حال اکران در سینماهاست، تنها ۳ فیلم تم کمدی دارند.
او افزود: ما در سازمان سینمایی حتی مقوله تنوع ژانر را در آثار غیرسینمایی و فیلمکوتاه هم بهعنوان یک راهبرد موکد مورد توجه قرار دادهایم. توجه به سلایق طیفهای مختلف اجتماعی دغدغه ما است. از نظر ما و دوستان شورای صنفی اکران که در حال مهندسی و طراحی چرخه اکران هستند، شاهد ژانربندی درستی در اکران هستیم. اگر امروز مخاطبی بهدنبال فیلم کودک باشد، فیلم مناسب هست، اگر از ژانر انقلاب و دفاع مقدس فیلم بخواهد، گزینهای وجود دارد و اگر کمدی هم بخواهد فیلم مناسب هست. همین امروز یک فیلم اجتماعی و خانوادگی عملکرد خوبی در اکران دارد. پس مشکل ژانربندی در اکران نداریم اما اینکه چرا مخاطبان از برخی ژانرها استقبال نمیکنند و میزان فروش فیلمهای کمدی تا این اندازه بالاتر است، از نکات قابل بررسی است. که این موضوع از دو زاویه نیاز به تحلیل و مداقه دارد؛ اول از لحاظ جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی و دوم از طریق واکاوی و ریختشناسی فیلمهای اجتماعی و فرهنگی و اینکه چرا مردم با این گونه آثار کمتر همراهی میکنند.
خزاعی گفت: آرزوی من است که فیلمی فرهنگی و اجتماعی- در تراز جامعه ایران- رکورد فروش را به دست آورد. در سازمان سینمای و طبق قانون، تا زمانی که کف فروش یک فیلم از میزانی پایینتر نیاید، نمیتوانیم آن را از اکران حذف کنیم. به همین دلیل تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که فیلم «فسیل» را باوجود فروش بسیار خوبی که دارد، از سرگروهی برداشتیم.
او تاکید کرد: در کنار آنها فیلمهای اجتماعی، فیلمهای کودک و حتی فیلم دفاع مقدس و تاریخ انقلاب داریم. ما مشکل ژانر در سینما نداریم، این تنوع وجود دارد، اما مشکل نگاه، ندیدن و نشنیدن در سینما داریم. دوستان منتقدی که سینما را متهم به تک ژانری شدن میکنند همان کسانی هستند که تا دیروز مدعی بودند سینما در حال نابودی است و در سینماها به زودی تخته خواهد شد. به آن دوستان عرض میکنم نگاهتان را عمیقتر کنید و از تحلیلهای سطحی و ژورنالیستی دست بردارید. سینما نه تنها تکژانری نشده بلکه در محتوا و ژانربندی در حال پوستاندازی است.کافی است تعداد فیلمهای اجتماعی که در همین یک سال اخیر از سازمان سینمایی پروانه ساخت دریافت کردهاند را بررسی کنید و نسبت آن را با فیلمنامههای کمدی بسنجید. همان طور که گفتم تنها چیزی در حدود ۱۳ درصد کل پروانههای ساخت در یک سال گذشته مربوط به فیلمهای کمدی بوده است.
خزاعی در بخش دیگری از این گفتوگو اظهار کرد: پیش نیاز حرکت به سوی اعتلای فرهنگی سینما، آشتی دادن مخاطب با سینماست که این مهم به همت سینماگران و مدیران سینما در حال تحقق است و انتظار میرود آنهایی که دلسوز سینما هستند از سنگاندازی و ایجاد حاشیه و اختلال پرهیز کنند. البته امروز طیفهای مختلفی از خانوادهها با اطمینان خاطر سالن سینماها حضور پیدا میکنند و این یعنی اطمینان به سیاستهای سازمان سینمایی در دوره جدید و مسیر تازهای که آغاز شده است. البته به شخصه همچنان راضی نیستم و معتقدم تا دستیابی به سینمایی ایدهآل راه بسیاری در پیش داریم.
نظر شما