یک کارشناس انرژی گفت: خودروهای بی کیفیت داخلی سالانه بار مالی بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار را به کشور تحمیل می کند که از این رقم بیش از ۱۵ میلیارد دلار عدم‌النفع حاصل از مصرف دوبرابری خودروهای بی‌کیفیت داخلی در زمینه مصرف بنزین است و ۳ میلیارد دلار دیگر آن نیز بار مالی واردات بنزین در بودجه است.

ضربه مالی ۱۸ میلیارد دلاری خودروهای بی‌کیفیت به کشور/امکان صادرات روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با خودروهای استاندارد

نادیا محرابی کارشناس انرژی در رابطه با مصرف بالای بنزین در خودروهای بی کیفیت داخلی ایران به خبرنگار قدس گفت: مصرف بنزین در خودروهای داخلی در ایران به میزان قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی است و وضعیت مخربی را از نظر مصرف بنزین به دنبال دارد. این مصرف زیاد نه تنها باعث نارضایتی مردم شده، بلکه نیاز به واردات بنزین را تشدید کرده و بار مالی قابل توجهی را بر دوش کشور تحمیل کرده است. با وجود پتانسیل صادرات بنزین در صورتی که خودروهای داخلی کیفیت بهتری داشته باشند، ایران در وضعیت فعلی با تداوم مصرف بالای خودروهای بی کیفیت داخلی نه تنها صادرات بنزینی دیگر ندارد؛ بلکه سالانه باید میلیاردها دلار بنزین وارد کند.

امکان صادرات روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با خودروهای استاندارد داخلی

وی ادامه داد: مصرف بنزین در خودروهای داخلی در ایران به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین جهانی است. این نابرابری به وضعیت نگران کننده ای منجر شده است که مصرف بنزین ایران دو برابر میانگین جهانی است. چنین نرخ های بالای مصرف منجر به وابستگی شدید به واردات بنزین شده است و برآوردها حاکی از آن است که ایران در سال آینده بیش از ۳ میلیارد دلار بنزین وارد خواهد کرد. این وضعیت نگران‌کننده است، به‌ویژه وقتی ایران با خودروهای استاندارد داخلی می‌تواند روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند.

این کارشناس انرژی در مورد پیامدهای مالی خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی گفت: با مصرف بهینه و استاندارد خودروهای داخلی، ایران از نظر درآمد صادراتی بنزین مازاد خواهد داشت. با این حال، وضعیت فعلی منجر به خسارت مالی حدود ۱۵ میلیارد دلار در سال شده است. این ضرر قابل توجه است و اگر خودروهای داخلی به گونه ای طراحی می شدند که مصرف سوخت کمتری داشته باشند و مطابق با استانداردهای بین المللی باشند، می شد از آن جلوگیری کرد. عدم رقابت پذیری و کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی، ایران را وادار کرده است تا به شدت به بنزین وارداتی متکی شود و بار مالی بر دوش کشور تشدید شود.

فقدان رقابت در خودروسازی مانع نوآوری و توسعه خودروهای کم مصرف

محرابی کارشناس انرژی در رابطه با علل مصرف بالای بنزین در خودروهای بی کیفیت داخلی اظهار کرد: مصرف بالای بنزین در خودروهای بی کیفیت داخلی را می توان به عوامل متعددی از جمله انحصار زیاد و عدم رقابت پذیری در صنعت خودرو نسبت داد. این عوامل تأثیرات زیانباری بر اقتصاد ایران داشته و به زیان های مالی وارده کمک کرده است. فقدان رقابت در صنعت خودروسازی داخلی مانع نوآوری و توسعه خودروهای کم مصرف شده است.  تمایلات انحصاری پیشرفت را متوقف کرده است و در نتیجه انتخاب های محدود برای مصرف کنندگان و عدم انگیزه برای تولیدکنندگان برای بهبود بهره وری سوخت ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: انحصار در صنعت خودرو منجر به ایجاد محدوده محدودی از وسایل نقلیه در دسترس مصرف کنندگان شده است. با وجود گزینه‌های کمی، افراد مجبور به خرید خودروهای داخلی با کیفیت پایین و کم مصرف شده‌اند که مصرف کلی بنزین را تشدید می‌کند.

وی  گفت: مصرف بالای بنزین در خودروهای بی کیفیت داخلی بار مالی قابل توجهی را به ایران تحمیل کرده است که سالانه بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که از این ۱۸ میلیارد دلار، بیش از ۱۵ میلیارد دلار عدم‌النفع حاصل از مصرف دوبرابری خودروهای بی‌کیفیت داخلی در زمینه مصرف بنزین است و ۳ میلیارد دلار دیگر آن نیز به دلیل تشدید ناترازی بنزین و تحمیل بار مالی ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین در بودجه ۱۴۰۳ است که به دلیل عدم رقابت، کیفیت پایین تولید داخلی و محدودیت گزینه های مصرف کنندگان برای انتخاب خودرو به این وضعیت اسفناک منجر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.