ژاپن و استرالیا می‌کوشند همکاری نظامی دوجانبه را در موارد احتمالی بروز هرگونه حمله نظامی افزایش دهند.

‌تلاش‌های ژاپن و استرالیا برای توسعه همکاری نظامی 

به گزارش قدس آنلاین، ژاپن و استرالیا در مورد همکاری نظامی احتمالی در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه همزمان در مناطق مجاور خود، از جمله افزایش تحرکات دریایی چین، گفتگو می‌کنند.
منابع خبری می گویند دو طرف تصمیم دارند همکاری بین نیروهای دفاع شخصی دو کشور را افزایش دهند.
همچنین توکیو در نظر دارد دستورالعمل‌های همکاری دفاعی دوجانبه با کانبرا را برای شفاف‌سازی نقش مشترک آنها ایجاد کند.
افزایش پیچیدگی و فراوانی رزمایش های مشترک بین ژاپن و استرالیا نیز در جریان مذاکرات دو طرف مطرح خواهد شد.
بر اساس این گزارش، این اقدامات با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر فعالیت های نظامی پکن در منطقه هند و اقیانوس آرام افزایش خواهد یافت.
این رایزنی ها بر اساس یک بیانیه مشترک در مورد همکاری امنیتی، که توسط فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و آنتونی آلبانیز، همتای استرالیایی وی در اکتبر (مهر/ آبان) ۲۰۲۲ در استرالیا امضا شد، آغاز شده اند.
در این سند همکاری، سران دو کشور متعهد شدند که «در موارد احتمالی که ممکن است بر حاکمیت و منافع امنیتی منطقه‌ای تأثیر بگذارد، با یکدیگر مشورت کنند» و «اقدامات لازم را برای بهبود اثربخشی همکاری‌های امنیتی و دفاعی دوجانبه بررسی کنند.»
در این گزارش آمده است، ژاپن و استرالیا استراتژی‌های مشترک، از جمله سناریوهایی را که در آن شرایط اضطراری همزمان در دریای شرقی و جنوبی چین رخ می‌دهد را نیز مورد بررسی قرار داده اند.
منابع خبری می گویند توکیو همچنین خواستار همکاری کانبرا در استفاده از قاره وسیع استرالیا به عنوان محل آزمایش موشک های ژاپنی است که این موشک ها روز به روز در حال توسعه هستند.
ژاپن در اواخر سال ۲۰۲۲ متعهد شده است با توسعه موشک‌های دوربرد دست‌ساز، همراه با تهیه موشک‌های کروز تاماهاوک تولید آمریکا، به «قابلیت‌های ضد حمله» دست یابد تا بتواند از آنها به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات امنیتی منطقه‌ای از جمله تهدیدات کره شمالی استفاده کند.
ژاپن، استرالیا را به عنوان یک «شبه متحد» می‌بیند. علاوه بر این، ایالات متحده تنها متحد پیمان امنیتی ژاپن به شمار می آید و همچنین تنها کشوری است که دستورالعمل‌های همکاری دفاعی دوجانبه با توکیو دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.