یک دیپلمات مصری به افزایش تماس‌ها میان قاهره و تهران و افزایش سطح روابط میان دو کشور طی دوره آتی اشاره کرد.

مقدمات سفر وزیر خارجه ایران به مصر در حال انجام است

یک دیپلمات مصری که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با روزنامه العربی الجدید تاکید کرد: اقدامات لازم در شرایط کنونی برای سفر قریب الوقوع حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به قاهره در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: در جریان تماس قبلی میان روسای جمهور ایران و مصر بر سر اجرای این سفر توافق شده بود. تماس‌های میان مصر و ایران طی دوره اخیر و از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه شاهد تحول بوده است.

این دیپلمات مصری تصریح کرد: آنچه که در منطقه رخ می‌دهد در تسریع افزایش سطح روابط میان مصر و ایران با توجه به منافع تنگاتنگ مشترک میان تهران و قاهره تاثیرگذار است. ایران در حال حاضر یک بازیگر اصلی در منطقه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: به نظر من با وجود افزایش تنش‌ها میان آمریکا و اسراییل از یک سو و ایران از سوی دیگر ما شاهد رخ دادن یک تحول در روابط میان مصر و ایران طی دوره آتی خواهیم بود.

این دیپلمات مصری همچنین مدعی شد: قاهره پیام‌هایی را از دولت آمریکا به تهران رسانده است. با توجه به این میانجی گری در کنار قطر و حمایت آمریکا، دولت واشنگتن به این نتیجه رسیده است که قاهره برای رساندن برخی پیام‌ها به تهران گزینه بهتری است چرا که ایران تمایل دارد سطح روابط خود را با مصر افزایش دهد.

وی گفت: یک توافق میان مصر و آمریکا بر سر ممانعت از گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه و لزوم به کارگیری تلاش‌های همه جانبه با توجه به اوضاع بد اقتصادی قاهره برای بهبود اوضاع وجود دارد.

یک منبع مصری دیگر نیز در گفتگو با العربی الجدید گفت: تماس‌های گسترده ای در سطوح امنیتی میان مصر و رهبران برجسته انصارالله یمن بعد از حمله آمریکا و انگلیس به یمن در ۱۲ ژانویه صورت گرفته است. قاهره در این تماس‌ها تاکید کرده که در هیچ اقدامی در سطح بین المللی برای هدف قرار دادن جنبش انصارالله یمن شرکت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: قاهره به واشنگتن تاکید کرده که راه کارهای نظامی برای حل بحران دریای سرخ خطرناک بوده و بهتر است علت اصلی یعنی جنگ علیه غزه متوقف شود. تماس‌های ما با رهبران انصارالله یمن مثبت بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.