به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست خبری رویداد ملی «سفر قهرمان» و رونمایی از پوستر آن صبح امروز با حضور سجاد عباسی، معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان در حوزه هنری برگزار شد.
عباسی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ما سال گذشته رویداد ملی استاپموشن را برگزار کردیم و ۲ هزار نفر در آن شرکت کردند، تاکید کرد: امسال مسیر رشد و تولید را از ابتدا مسئلهمحور کردیم که تبدیل شد به سفر قهرمان و شناسایی نوجوانان مستعد و فرایند رشدی را با محوریت مسئله ادامه میدهیم. اما اینکه چطور به ماجرای سفر قهرمان رسیدیم. ما معتقدیم نوجوان تصویری از آینده ندارد یا اگر هم دارد این تصویر مخدوشی است و نسبت به موضوعات آینده برای نوجوانان برنامهریزی کردیم که این بار نوجوان باید یک آیندهای را متصور شود و برای این آینده یک قهرمان نیاز دارد که هرکسی میتواند باشد.
وی در ادامه افزود: نوجوان علاوه بر اینکه خودش می تواند قهرمان باشد، می تواند از قهرمانش تصویر هم بسازد. ما معتقدیم قهرمانان بازمیگردند و زمین هیچوقت از حجت خدا خالی نمی ماند و حجت خدا روزی که بخواهد بیاید با لشکری از قهرمانان می آید و خود حضرت نیز قهرمان قهرمانان است.
وی با بیان اینکه تعریف ما از قهرمان متفاوت با هالیوود است، تاکید کرد: ما قهرمان را در زیست شرقی تعریف میکنیم که برخاسته از اقلیم خودش است و تمام ویژگی های انسان معمولی را داراست اما وجه تمایزش که کنش قهرمانانه او را تعریف میکند بیشتر اکتسابی است. این قهرمان ویژگی اخلاقی خودش را در اسحله تعریف نمیکند که با آن همه دنیا را نجات دهد یا تبدیل به عنکبوت و موجودات دیگر نمی شود. ما قهرمانی را که به نوجوان معرفی می کنیم که وجهه قهرمانی اش را به دست آورده و در واقع یک سفر درونی دارد. از این جهت یک معضل اساسی داریم که آن هم محتواست.
عباسی تاکید کرد: این محتوا بر بستر مکتوب و براساس کتب موجود است و مجموعه ای از تولیدات را که حول این شخصیتها تولید شده در دسترس بچه ها قرار می دهیم. منبع اصلی ما هم قصه فرماندهان از انتشارات سوره مهر است که ۴۰ شخصیت سردار دوران دفاع مقدس را در نظر گرفتیم.
به گفته معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان؛ در کنار آن، تولیدات رسانه ها و کمپین ها نیز برای اشراف بیشتر به موضوعات محتوایی کمک کننده خواهد بود و ما در این کار هدفمان این است که معرفی قهرمان با تکنیک صرف نباشد و از سه ضلع موقعیت، کاراکتر و کنش قهرمانانه برخوردار است که شخصیت را در اختیار نوجوان قرار می دهیم.
عباسی تاکید کرد: کمیک استریپ، استاپ موشن، پرده خوانی و نقالی بخش هایی است که نوجوان را در رویداد «سفر قهرمان» درگیر می کند. در این هنرها نوجوان درگیر سه بخش روایت، داستان و تکنیک خواهد شد و مسیرش را در همین راه ادامه می دهد. در همین راستا یک بوم اختصاصی در اختیار نوجوانان قرار می گیرد که کارشان را از آن طریق ارائه می دهند و پس از تکمیل داوری خواهد شد و و سپس فرایند مربی گری با آنها آغاز خواهد شد و اگر کار خوبی ارائه دهند به رویداد منطقه ای دعوت می شوند که یک اردوی سه روزه در ۷ استان کشور است. در این اردوی حضوری فرایند مربی گری هم حضوری طی می شود و در نهایت تولید را جمع بندی می کنند و به مرحله بعد وارد می شوند و بوم آینده را تکمیل می کنند و برای رویداد ملی آماده می شوند که این قسمت تمرکز روی موقعیت آینده است. در تیرماه نیز بچه های مستعد به رویداد ملی دعوت می شوند که آن نیز یک اردوی ۵ روزه خواهد بود.
رویداد «سفر قهرمان» با هدف رشد و پرورش نوجوانان مستعد و پیش بردن آنان در مسیر تولید در حوزههای «ایستانمایی، داستان مصور، نقالی و پردهخوانی» برگزار خواهد شد. محتوای رویداد سفر قهرمان که بناست با شعار «قهرمانان بازمیگردند» و در دو محور «گذشته» و «حال یا آینده»برگزار شود، براساس داستان زندگی ۴۰ فرمانده شهید خواهد بود که برگرفته از مجموعه کتابهای «قصه فرماندهان» است.
نظر شما