تحولات منطقه

در آیین رونمایی از پوستر رویداد ملی استاپ موشن بر لزوم توجه به ظرفیت بالای نوجوانان برای ورود به حوزه فعالیت‌های مرتبط با انیمیشن و استاپ موشن تأکید شد.

برای نوجوانان «بال» باشیم نه «وبال»/ این یک «جشنواره» نیست!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی از پوستر «رویداد ملی استاپ موشن» صبح امروز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه با حضور سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان، امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و محسن مشرقی دبیر این رویداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست سجاد عباسی معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد را معرفی کرد و گفت: یکی از دلایل مهمی که حوزه هنری کودک و نوجوان به این مسیر پا گذاشته این است که رشد در مسیر اتفاق می‌افتد و باید نوجوانان را کمک کنیم که بال داشته باشند و وبال آن‌ها نباشیم.

وی با انتقاد از مصرف‌زدگی نوجوانان و عدم کنش‌گری آن‌ها تأکید کرد: مستعدپروری یکی دیگر از رویکردهای ماست که به‌عنوان ورودی نوجوانان مستعد است و بعد آن‌ها را توانمند می‌کند. تنوع بخشی به سبد مصرف کودکان و نوجوانان یکی دیگر از اهداف ماست که بخشی از این تنوع‌بخشی را می‌توانیم با کمک نوجوانان انجام بدهیم.

عباسی در ادامه با اشاره به برگزاری این رویداد در استان‌های منتخب گفت: متاسفانه امروز حجم توجه به تهران به قدری زیاد است که تمام مسایل از دریچه تهران دیده می‌شود. شکستن این حصر رسانه‌ای و توجه و تولید مستلزم این است که هنرمندان در مناطق خود فعال شوند و این روایت تک بعدی را تغییر دهند. چون زبده‌ترین هنرمندان از سراسر ایران هستند و صرفاً محدود به تهران نیستند.

نمی‌خواهیم جشنواره برگزار کنیم

امیر رضا مافی هم در ادامه این نشست توضیح داد: مرکز انیمیشن حوزه هنری بر تولیدات متنوعی که در حوزه انیمیشن صورت می‌گیرد تمرکز دارد و در پی آن است که این موارد را توسعه بدهد. یکی از گونه‌های بسیار مهم که در دوره‌ای کمتر به آن توجه شده استاپ موشن است. از سوی دیگر موضوع فراتهران حائز اهمیت است. ضمن اینکه کودکان و نوجوانان سهم زیادی را از مخاطبان دارند توجه ما به این طیف باعث می‌شود همکاری ما با حوزه هنری کودک و نوجوان بیشتر شود.

مافی تأکید کرد: ما نمی‌خواهیم یک جشنواره برگزار کنیم، ما یک مسیر را برای مشارکت کودکان و نوجوانان هموار می‌کنیم. ما اتفاق نظر داشتیم که نقطه مغفول همین مسیرسازی و مسیریابی است ما بر موضوع تربیت بیشتر تاکید کردیم چون تربیت یک زیست میان مربی و بچه‌هاست. استاپ موشن به‌عنوان یکی از گونه‌هایی است که ذیل انیمیشن تعریف می‌شود. مرکز انیمیشن حوزه هنری تاکید دارد این گونه در سراسر کشور فعال شود.

رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در ادامه گفت: نکته پایانی من این است که ما بر مسیر بودن این رویداد تاکید داریم و همین مسأله آن را متجلی خواهد کرد اگر بتوانیم این مسیر را هموار کنیم که همانا وظیفه سازمانی ماست ما باید در تربیت نیروی جوان با تاکید بر فراتهران اقدام کنیم که یکی از مسیرهای بروز این اتفاق همین رویداد ملی استاپ موشن است.

مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان هستند

محسن مشرقی دبیر رویداد ملی استاپ موشن هم در ادامه این نشست رسانه‌ای بیان کرد: ما یک جشنواره نیستیم برای همین عبارت رویداد ملی را برگزیدیم. مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان هستند حتی کسانی که تا حالا هیچ انیمیشن و استاپ موشنی تولید نکرده‌اند، مخاطب ما هستند. نگاه ما رو به آینده است. انتهای این مسیر برای ما جذاب است و آینده را در دستان این نوجوانان می‌بینیم‌.

مشرقی گفت: توجه ما به مسیر رشد است ما به نوجوانان فرصت شروع و جسارت آغاز را می‌دهیم. معمولاً جشنواره‌ها اختتامیه دارند اما نگاه ما نسبت به این رویداد یک نقطه آغاز است. یک مسیر ادامه‌دار طراحی کرده‌ایم و در تلاشیم که انتهای آن به یک بازار مستمر گره بخورد. ما اصولی هم داریم. یک اصل هم‌آموزی است تا نوجوانان از هم دیگر یاد بگیرند، تعامل، کار تیمی، رشد مخاطب و بازی‌وارسازی هم از دیگر هدف ماست. دوست داریم نوجوانان از سمت مصرف‌کنندگی به سمت تولید بروند.

وی تأکید کرد: در کنار استاپ موشن بچه‌ها هنر بیان روایت و قصه‌گویی را یاد می‌گیرند، تجربه کار تیمی نوجوانان از اولویت‌های ماست در ارزشگذاری کارها در کشور ما به کارهای فردی توجه می‌شود اما ما کار تیمی را مد نظر داریم. دوره اول در دوران کرونا به صورت خانگی برگزار شد که موفقیت‌های خوبی به دست آورد و به پشتوانه آن دوره دوم را برگزار می‌کنیم. آنچه بچه‌ها در این رویداد تجربه می‌کنند شبیه یک کسب و کار خانگی است وقتی آموزش‌های فنی رسانه‌ای را به نوجوانان یاد می‌دهیم او در یک سردرگمی قرار می‌گیرد و این یک نقطه انحطاط آنها خواهد بود. بنابراین ما بخش بازارگاه در نظر گرفتیم تا بتوانند سفارش‌دهنده داشته باشند و این جریان ادامه‌دار باشد.

دبیر رویداد ملی استاپ موشن در ادامه گفت: بخش بازارگاه ما یک حلقه وصل بین نوجوانان و مشتریان استاپ موشن خواهد بود در همین بخش بچه‌ها با هم رقابت هم دارند، چون ممکن است یک پروژه را چند گروه بگیرند و بهترین‌ها انتخاب شوند اگر بتوانیم مدل موفقی را در این بخش طراحی کنیم و به آن ایده‌آل خودمان برسیم، می‌توانیم این بخش را به حوزه‌های دیگر هم وصل کنیم این کار باعث می‌شود یک نهضت تولید محتوا رخ دهد.

مشرقی درباره شرایط سنی علاقه‌مندان حضور در این رویداد هم توضیح داد: مخاطب این رویداد دانش‌آموزان کشور هستند طبیعتاً مخاطبان جدی دانش‌آموزان متوسطه خواهند بود اما بچه‌های مستعد دیگر هم می‌توانند بیایند حتی با موبایل هم می‌توانند اثر بفرستند.

وی درباره ورود به مدارس اظهار کرد: در تلاشیم با فعالان زیست بوم کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه داشته باشیم تا یک هم افزایی در این حوزه صورت بگیرد.

مشرقی در پایان درباره انتخاب آن ۶ استان گفت: وجود یک نهاد مردمی در استان‌ها برای ادامه مسیر برای ما مهم بود از همین رو آن ۶ استان را به عنوان همکار منطقه‌ای خود انتخاب کردیم البته یک دلیل هم محدودیت زمانی و اجرایی این رویداد است.

در پایان این نشست رسانه‌ای از پوستر رویداد ملی استاپ موشن رونمایی شد.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.