تحولات منطقه

مهرجو کارشناس انرژی: به دلیل تشدید واردات بنزین و ناترازی مصرف با تولید بنزین، باید یک انتقال پارادایمی را صورت دهیم. به این معنا که از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی برویم. به جای اینکه به تولید خودروهای بنزینی بپردازیم، باید تولید خودروهای هیبریدی و برقی را در دستور کار قرار دهیم.

به دلیل تشدید ناترازی بنزین، نیاز به یک انتقال پارادایم از خودروهای بنزینی به هیبریدی و برقی داریم
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اتکای شدید صنعت خودروهای سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ‌ناترازی در تولید و مصرف شده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، باید با هوشمندی به واردات خودرو بپردازیم. به طوری که از واردات خودروهای پرمصرف اجتناب کنیم و در عوض واردات خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار باشد.

درحالی در لایحه ی بودجه ی ۱۴۰۳ دولت به پیش بینی هزینه ای بالغ بر ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود ۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی بر بودجه ی سال آتی هستیم.

به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز می شود. از طرف دیگر، نمی توانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاست هایی را در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور و مدیریت مصرف بنزین به اجرا بگذاریم. 

به زعم کارشناسان، نیاز است فضای رقابتی برای خودروسازان ایجاد کنیم. در این راستا، باز کردن درهای کشور به روی خودروهای کم مصرف و با کیفیت خارجی می تواند کارساز باشد.

با محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی در خصوص لزوم چاره اندیشی برای اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل و واردات خودروهای با کیفیت خارجی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

مهرجو با اشاره به این موضوع که کیفیت خودروهای ساخت داخل موضوع اساسی است و ریشه در مسائل مختلفی دارد، تصریح کرد: ۸۰ درصد از آلودگی هوا در کشورمان از منابع متحرک ایجاد می شود و نیاز است در راستای رفع این موضوع گام های جدی برداریم.

وی ادامه داد: تکنولوژی هایی که در خودروها مورد استفاده قرار می دهیم، متعلق به چندین سال پیش است و همپای استانداردهای جهانی پیش نرفته ایم. به طور مثال، تکنولوژی پژو ۴۰۵ مربوط به دهه ی ۸۰ میلادی است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: متاسفانه رقابت در بازار خودروسازی کشور ما معنا ندارد. به بهانه ی حمایت از تولید داخل و کارکنانی که در این صنعت مشغول به کار هستند، فضای غیررقابتی برای خودروسازی در کشور به وجود آورده ایم. هر ساله شاهد افزایش تولید خودرو در کشور هستیم، بدون اینکه کیفیت بهبود پیدا کند.

مهرجو گفت: در شرایط فعلی در واقع به افزایش هزینه های جاری کشور می پردازیم و ضرردهی داریم. اگر هیچ تولیدی نداشته باشیم و فقط هزینه های جاری مانند هزینه های پرسنلی را پرداخت کنیم، سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان ضرر داریم. اما اگر خط تولید را راه اندازی کنیم، ۶ هزار میلیارد ضرر می کنیم. این آمار و ارقام بسیار معنادار هستند. این ها نشان می دهند که اما اگر تولید نکنیم، کمتر ضرر می کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است کل صنعت خودروسازی کشور متحول شود. واقعیت این است که ما در زمینه ی خودروهای بنزینی از تکنولوژی های روز دنیا بسیار عقب افتاده ایم. حتی از چین هم بسیار عقب مانده ایم. بسیاری از خودروهای مونتاژی کشور از چین وارد می شود و سطح خودروسازی بنزینی آن ها بسیار پیشرفته تر از ماست.

این کارشناس انرژی توضیح داد: به نظر بنده، به دلیل تشدید واردات بنزین و ناترازی مصرف با تولید بنزین، باید یک انتقال پارادایمی را صورت دهیم. به این معنا که از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی برویم. به جای اینکه به تولید خودروهای بنزینی بپردازیم، باید تولید خودروهای هیبریدی و برقی را در دستور کار قرار دهیم.

مهرجو گفت: به اندازه ی کافی وقت را برای تولید خودروهای با تکنولوژی های روز دنیا از دست داده ایم. باید از ده سال پیش شروع به تولید خودروهای برقی و هیبریدی می کردیم. با این وجود، نیاز است برنامه ریزی های جدی برای تولید این نوع خودروها داشته باشیم و تحولی را در صنعت خودروسازی کشور ترتیب دهیم.

وی تأکید کرد: تولید خودروهای برقی و هیبریدی مزیت های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، ضمن اینکه ناترازی بنزین را حل می کنیم، حتی می توانیم به صادرات بنزین بپردازیم و از مزیت های آن بهره مند شویم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.