یک اقتصاددان گفت: خودروهای مونتاژی در کشور تا 25 درصد از واردات همان خودرو گران تر است. این شرایط باعث می شود که قدرت خرید مردم پایین بیاید. بنابراین، استفاده از خودروهای کارکرده و پرمصرف ادامه پیدا می کند، در حالی که خودروهای صفر در پارکینگ ها هستند. این روندها را باید اصلاح کنیم.

خودروهای مونتاژی در کشور تا 25 درصد از واردات همان خودرو گران تر است

در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ی بیش از 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال 1401 صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود 1 میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه ی هنگفتی برای واردات بنزین نیاز داریم.

آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، واردات خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای بنزینی با کیفیت، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود.

به زعم کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودروهای بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودروهای با مصرف پایین بپردازیم.

نظرات آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی را در ادامه در رابطه با لزوم حل و فصل مشکل ناترازی بنزین و فوریت اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور می خوانید.

بغزیان با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در مصرف بالای بنزین در کشور موثر هستند، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم این است که ناوگان حمل و نقل عمومی و شخصی کشور قدیمی است. از طرف دیگر، ترافیک و در جا مصرف کردن بنزین نیز عامل دیگری است که بر مصرف بالای بنزین در کشور دامن زده است.

وی ادامه داد: باید مسائل را به صورت همه جانبه در نظر بگیریم. واقعیت این است که هزینه ی تولید در کشور بالاست و تولید یک خودروی ساخت داخل با تولید خودروی 20 هزار دلاری خارجی برابری می کند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: این گزاره ها نیز درست است که قطعات خودروها کیفیت بالایی ندارند و خودروسازی کشور به سطح مقیاس جهانی تولید نرسیده است.

وی ادامه داد: از رده خارج نکردن خودروهای فرسوده نیز عامل دیگری است که بر مصرف بالای بنزین در کشور دامن می زند. قاچاق بنزین را هم باید به مسائل بالا اضافه کنیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: راهکارهای اساسی برای مدیریت مصرف بنزین در کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. خودروسازان باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به سطح مقیاس جهانی تولید خودرو برسند و به تکنولوژی های روز دنیا مجهز شوند.

بغزیان گفت: خودروهای مونتاژی در کشور تا 25 درصد از واردات همان خودرو گران تر است. این شرایط باعث می شود که قدرت خرید مردم پایین بیاید. بنابراین، استفاده از خودروهای کارکرده و پرمصرف ادامه پیدا می کند، در حالی که خودروهای صفر در پارکینگ ها هستند. این روندها را باید اصلاح کنیم. بلاتکلیف بودن واردات خودرو باعث شده است که با مشکل برخورد کنیم. 

وی ادامه داد: مسئله اصلی در زمینه ناترازی بنزین کشور، مسئله مصرف بالای بنزین در خودروهای داخلی است وگرنه تولید بنزین کشور مناسب است. خودروسازان داخلی باید به سمت اصلاح معایب شان حرکت کنند و تولید خودروهای با کیفیت را در دستور کار قرار دهند.  قطعاً استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به رفع مشکل ناترازی بنزین در کشور کمک کند. همزمان با واردات خودرو می توانیم به تولید مشترک بپردازیم. با این روش می توانیم به افزایش کیفیت خودروها بپردازیم و از مصرف سوخت بالا نیز جلوگیری کنیم.

بغزیان گفت: در چارچوب تولید مشترک باید موضوع انتقال تکنولوژی را مدنظر داشته باشیم. به نحوی که اگر شرکت تولیدکننده به هر دلیلی به همکاری خود با کشور ما پایان داد، بتوانیم خط تولید را پیش ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.