علاء حسن نویسنده و تحلیلگر لبنانی درباره حملات روز گذشته به شمال اراضی اشغالی به خصوص شهر صفد با بیان اینکه هدفی که امروز مورد اصابت قرار گرفت بسیار با اهمیت بود گفت: این حملات یک طرح عملیاتی اسرائیل را ناکام گذاشته و حامل پیام مهمی برای تلاویو بود.

رمزگشایی از حمله موشکی حزب الله به عمق استراتژیک اسرائیل / حمله به صَفَد حامل پیام مهم محور مقاومت

به گزارش قدس؛ روز گذشته رسانه‌های عبری از حمله موشکی حزب الله به اراضی اشغالی خبر دادند که برای نخستین بار پایگاه‌های نظامی اسرائیل را در شهر صَفَد هدف قرار داد. این حمله یکی از شدیدترین حملات به اراضی اشغالی از جنوب لبنان طی هفته‌های اخیر بوده است. به گفته منابع عبری زبان، بیشتر این موشک‌ها به پایگاه‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر صفد اصابت کرده است.

به گفته رادیو رژیم صهیونیستی در این حمله دستکم ۸ موشک به پایگاه‌های نظامی ارتش در شهر صَفَد اصابت کرد که طی آن یک صهیونیست کشته و ۷ نفر دیگر زخمی شدند. در پی این حمله موشکی رژیم صهیونیستی حملات پردامنه‌ای را به جنوب لبنان ترتیب داد که به گفته رسانه‌های لبنانی تاکنون دست‌کم ۴ شهید و حداقل ۹ مجروح در پی داشته است.

در همین رابطه ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم با بیان اینکه حملات حزب الله دیگر به صورت شکننده انجام نمی شود و شکل یک جنگ تمام عیار به خود گرفته است و باید معادله کنونی برقراری شده در جبهه شمالی لغو و اقدامی تازه اتخاذ شود از نتانیاهو خواست یک نشست فوق العاده در ارتباط با حمله موشکی حزب الله برگزار کند.

چرا حزب الله مسئولیت حمله موشکی را برعهده نگرفت؟

علاء حسن نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفتگو با قدس درباره حملات روز گذشته به شمال اراضی اشغالی به خصوص شهر صَفَد با بیان اینکه هدفی که امروز مورد اصابت قرار گرفت بسیار با اهمیت بود و می‌توان گفت که این حملات یک طرح عملیاتی اسرائیل را ناکام گذاشته است تاکید کرد: نکته مهم در این بین این است که حزب الله تا این لحظه (لحظه تنظیم گزارش) هنوز مسئولیت موشک‌باران را برعهده نگرفته است؛ معمولا شیوه حزب الله بر این منوال بوده که بعد از انجام هر عملیاتی بیانیه رسمی در این باره صادر می‌شود و با اینکه حملات از ساعات ابتدایی روز گذشته انجام شده تا این لحظه حزب الله هیچ واکنشی در قبال این حملات نداشته است و حتی منابع نزدیک به حزب نیز صحبتی در این رابطه نکرده‌اند؛ باید دید طی ساعات آتی دفتر رسانه‌ای حزب الله بیانیه‌ای درباره موشک باران صَفَد صادر خواهد کرد یا نه؛ البته ممکن است همین برعهده نگرفتن مسئولیت این حمله نیز خود حامل پیامی برای تلاویو باشد.

استراتژی حزب الله در قبال بحران غزه تغییر کرده است؟

حسن در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوع حمله و تسلیحات به کار رفته و عمق حملات روز گذشته شاهد تغییر استراتژی از سوی محور مقاومت و حزب الله در قبال شیوه برخورد با رژیم صهیونیستی در موضوع غزه رخ داده است تصریح کرد: نمی‌توان گفت که تغییر آنچنانی در استراتژی حزب الله صورت گرفته باشد؛ البته با کمی احتیاط می‌توانیم بگوییم که حزب الله وارد فاز جدیدی شده است اما این فاز جدید هنوز گسترده و فراگیر نیست.

کارشناس لبنانی در تشریح استراتژی فعلی اسرائیل در قبال محور مقاومت گفت:  اسرائیل طی یک ماه و نیم گذشته به این تصور رسیده است که دست بالاتری در قبال جبهه مقاومت در فاز عملیاتی دارد؛ به عنوان مثال حملاتی را علیه مواضع مقاومت در سوریه و لبنان و چند ترور پیاپی علیه فرماندهان و مسئولین مقاومت انجام دادند و در همراهی با آنها شاهد حملاتی از جانب آمریکایی‌ها به مواضع مقاومت در عراق بودیم. درواقع آنها تصور می‌کنند در یک مرحله بینابینی بین جنگ و صلح با محور مقاومت قرار دارند و در این مرحله به دلیل اینکه آمریکایی‌ها را حامی و همراه می‌بینند و از طرفی تصور می‌کنند که ایران و محور مقاومت برنامه‌ای برای گسترش جنگ ندارد، بنابراین تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد اهداف مدنظر خود را در مناطق مختلف هدف قرار دهند و اگر این حملات با اقدام متقابل محور مقاومت مواجه شود و تقابل گسترش یابد از آمریکا برای آرام کردن فضا استفاده کنند و اگر شرایط با ورود آمریکا برای میانجیگری و اعمال فشار خاتمه پیدا نکند آمریکا ناچار به ورود مستقیم به جنگ شود.

رویکرد محور مقاومت در واکنش به رویه جدید اسرائیل

تحلیلگر سیاسی لبنانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد محور مقاومت نیز در قبال استراتژی جدید اسرائیل رویکرد جدید اتخاذ کرده است تصریح کرد: درواقع محور مقاومت بعد از اینکه به این نتیجه رسید که ادامه روند کنونی نمی‌تواند اهداف مورد نظر آنها را تامین کند تصمیم گرفته است تا هزینه این دست اقدامات را برای اسرائیل و آمریکا افزایش دهد؛ به این معنا که محور مقاومت باید هزینه تداوم حملات اسرائیل و آمریکا در غزه، منطقه و علیه محور مقاومت را افزایش دهد؛ به این معنی که با حملات دقیق و عمیق‌تر آنها را وادار به توقف حملاتشان کند یا اینکه اسرائیل و آمریکا را وادار به واکنشی کند که دست محور مقاومت را برای هر نوع واکنشی باز کند؛ البته مدیریت این شیوه بسیار سخت است اما به نظر می‌رسد مقاومت با آگاهی از اینکه آمریکا و اسرائیل هیچ برآورد دقیقی از نتایج گسترده شدن جنگ و احتمال پیروزی در جنگ منطقه‌ای ندارند، قابلیت مدیریت و عبور از این بزنگاه را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد جدید محور مقاومت وجه دومی دارد افزود: بخش دوم رویکرد محور مقاومت مربوط به بخش سیاسی ماجرا و ادامه مذاکرات است. همواره در مذاکرات سیاسی طرفین برای گرفتن امتیازات بیشتر دست به اقداماتی در میدان می‌زنند تا از این طریق اهرم فشاری برای داشتن دست بالاتر بر طرف مقابل داشته باشند. بنابراین با توجه به برقرار بودن مذاکرات بین طرفین در سطوح مختلف به نظر می‌رسد حملات روز گذشته علیه مواضع صهیونیست‌ها در عمق سرزمین‌های اشغالی اقدامی برای گرفتن امتیاز بیشتر در میز مذاکره بوده است و این مسئله برعهده نگرفتن مسئولیت حملات موشکی از سوی حزب الله را توجیه می‌کند چرا که علی رغم حضور گروه‌های مختلف مقاومت در جنوب لبنان اما با توجه به نوع سلاح و عمق حملات تنها گروهی که می‌تواند چنین حملاتی را صورت دهد حزب الله لبنان است.

آیا جنگ حزب الله با اسرائیل نزدیک است؟

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات وزیر امنیت ملی اسرائیل که این حمله را «اعلان جنگ» توصیف کرد، آیا ممکن است حمله موشکی اخیر به صَفَد به جنگ علنی بین اسرائیل و حزب‌الله منجر شود تصریح کرد: علی رغم تشدید حملات از سوی طرفین احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار بین حزب الله و رژیم اشغالگر هنوز اندک و دور از ذهن به نظر می‌رسد و واکنش‌های مقامات رژیم صهیونیستی از جمله بن گویر بیشتر مصرف داخلی دارد چرا که خودش را برای جایگزینی نتانیاهو در مرحله بعد از جنگ آماده می‌کند و از این جهت اظهاراتی از این دست طی ماه‌های اخیر به خصوص در رابطه با حزب الله از وی زیاد سراغ داریم. درواقع حزب الله با حمله امروز این پیام را به اسرائیل داد که ما هم توان اطلاعاتی و هم توان نظامی برای تحمیل هزینه‌های بیشتر را به شما داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.