همچنین شورا اکنون قصد تغییر جدی در روند کاری سازمان سنجش یا بهم ریختن ذهن داوطلبان و بلاتکلیفی سازمان سنجش را ندارد و سعی میکنیم در روال منطقی و معمول فرایند اجرا و استقرار سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را هم آماده کند.
وی اظهار داشت: این موضوع از سالها قبل مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، از زمانی که مصوبات مرتبط با کنکور در سازمان مطرح میشد به این موضوع هم توجه شد و قرار بود این موضوع نیز در امتداد مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
وی به دلایل این امر اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل این بود که یک سازمان به عنوان نظارت، سنجش و ارزشیابی حوزه آموزش سازمانی بتواند وحدتی را در حوزه نظارت ایجاد کند. ما ممکن است تعدد دستگاه و نهاد در حوزه اجرا در نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم که در بخش عمومی آموزش و پرورش، در بخش تخصصی نظام آموزش عالی و در بخش پزشکی وزارت بهداشت است و حتی آموزشگاههای آزاد و غیررسمی را هم ذیل اینها تعریف کرد؛ اما سازمانی خارج از این سازمانهای مجری وظیفه نظارت را داشته باشد. دلیل دیگر این بود که در مورد نظارت، ناظر و منظور یا ناظر و مجری (کسی که نظارت میکند و کسیکه بر او نظارت میشود) هر دو یک جا باشد. مثلا یک وزارتخانهای وظیفه آموزش را برعهده دارد و یک مرکزی درون وزارتخانه با حکم وزیر وجود دارد که باید وضعیت آموزش را اعلام کند. این وضعیت در وزارت علوم، دانشگاه آزاد، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت وجود دارد.
حسینی تاکید کرد: البته نباید این شایبه ایجاد شود که ما قصد داریم مراکز سنجش و نظارتهای داخل یا ذیل وزارتخانهها را حذف کنیم. این مراکز نظارتهای درونی وزارتخانهها را طبق روال گذشته انجام میدهند. اما یک دستگاه فراوزارتخانهای در نگاهی کلان و ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی یا به تعبیری ذیل ریاستجمهوری (فرقی ندارد، زیرا مصوبه از سوی شورا ارائه شده است و به لحاظ سیاستگذاری ذیل شورا است اما شکل و فرایند آن هیئتامنایی است و ذیل رئیسجمهور به عنوان رئیس خواهد بود و هر دو معنا دارد) فعالیت میکند. تشکیل این سازمان امتداد سیاست مصوبه کنکور بود.
به دلایلی که توضیح دادم این روند منجر به مصوبهای شد که در واقع یک ماده واحده بود و در آن سازمان و تشکیل سازمان را تصریح کرد و در جلسه ۸۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ مطرح و مصوب شد. در این جلسه برای تدوین اساسنامه زمان چندماههای مطرح شد و در این مدت تاکنون اساسنامه تدوین شد.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد فرایند تدوین اساسنامه اظهار داشت: مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی از تمام نهادهای مرتبط با این روند از سازمان سنجش تا وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه آزاد و برخی سازمانهای ذینفع دیگر کمک گرفت. جلساتی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سطح معاونان وزرا و مدیران کل و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی برگزار شد و در تدوین اساسنامه این افراد نقش داشتند و از آن ها مفصل نظرخواهی شده است.
وی گفت: این فرایند که پایان یافت به چارچوب اصلی اساسنامه رسیدیم و آن چارچوب اصلی را با وزرا در حدود ۵ جلسه در مجموعه ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم. در این جلسات کار اساسنامه از جهت تدوین نهایی شد، چند جلسه هم منتظر بودیم تا در دستور کار صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد که روز سه شنبه (۲۴ بهمن) در دستور کار شورا قرار گرفت.
البته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی اعضا نکاتی (ملاحظاتی) در مورد اساسنامه داشتند که این ملاحظات یا اشکالات در جلسه پاسخ داده شد اما کلیات اساسنامه تصویب شد و قرار شد در یک جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح و اشکالات در فرصتی رفع شود.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر دقت شود در اساسنامه سراغ ساختار جدیدی نرفتهایم؛ زیرا تجربه چندین ساله سازمان سنجش آموزش کشور را داریم و از این مهمتر اعتماد بالایی به دلیل عملکرد سازمان سنجش در کشور به این سازمان وجود دارد و نباید این اعتماد را از دست بدهیم. بنابراین ما قصد داشتیم سازمان جدیدی ایجاد نکنیم، این سازمان با یک بال (یا ماموریت جدید) یعنی ارزشیابی همراه با سنجش به فعالیت خود ادامه میدهد. سازمان ماموریتهای جدیدی خواهد داشت که این ماموریتها از برخی وزارتخانهها به این سازمان ارجاع میشود.
وی تاکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور به دلیل نیروها، تجربهها و مرجعیتی که به واسطه اعتمادسازی برای مردم داشته است قطعا حفظ خواهد شد. اساسنامه وظایف سازمان ملی سنجش و را مشخص کرده و اتفاقا قید کرده است که سازمان سنجش آموزش کشور باقی خواهد ماند و فقط ماموریتهایی به آن اضافه میشود.
حسینی همچنین تصریح کرد: هیچ خلل و تغییری در برنامههای سازمان سنجش آموزش ایجاد نمیشود و همان برنامههای قبلی را انجام میدهند. ما تاکنون در مقام تعریف و نظر بحث کردیم که بر اساس آن مصوبه و اساسنامه تدوین شده است و بخش بعدی مقام اجرا است که میشود برای آن برنامهریزی و دوره گذاری تعیین کرد و فعلا به هیچ وجه قصد تغییر جدی یا بهم ریختن ذهن داوطلبان و بلاتکلیفی سازمان سنجش را نداریم ولی سعی میکنیم در روال منطقی و معمول فرایند اجرا و استقرار آن را هم آماده کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: سازمانها و وزارتخانهها از وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و بقیه نهادهای مرتبط با اینکه تعارض منافع در این قضیه وجود داشت، همکاری خوبی با شورای عالی انقلاب فرهنگی کردند و از درخواستهای سازمانی خود صرف نظر کردند.
نظر شما