تحولات منطقه

پروژه ساماندهی مجتمع‌های خدمات خودرویی مشهد با نام «بساروج» از بزرگترین پروژه‌های شرق کشور برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در زمینه خودرو محسوب می‌شود اما پس از ۲۴ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و واحدهای ساخته شده آن در حال فرسایش و از بین رفتن است.

کمای ۲۴ ساله در بزرگترین پروژه خدمات خودرویی شرق کشور 
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، پروژه ساماندهی مجتمع‌های خدمات خودرویی مشهد با نام «بساروج» در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار و با بیش از یک هزار و ۹۰۰ واحد صنفی یکی از بزرگترین پروژه‌های شرق کشور برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در زمینه خودرو محسوب می شود اما به دلیل مشکلاتی که مهم‌ترین آن نبود امکانات زیرساختی از جمله آب، برق، گاز و تلفن است هنوز پس از ۲۴ سال به بهره‌برداری نرسیده و واحدهای ساخته شده آن در حال فرسایش و از بین رفتن است.

مطابق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ۲۵ رده شغلی از جمله مشاغل خدمات خودوریی سبک و سنگین شامل تعمیرکاران، صافکاران، نقاشان خودرو و سایر مشاغل مرتبط با خودرو جزو مشاغل مزاحم شهری برشمرده می‌شوند که بایستی به خارج از شهر منتقل شوند و هنوز به صورت جدی در شهر مشهد این اتفاق محقق نشده و در محلات مختلف شاهد حضور این واحدهای صنفی هستیم.

طبق اعلام دبیرخانه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مجوز پروانه احداث ساختمان پروژه بساروج از دفتر فنی استانداری در خرداد ماه سال ۷۸ صادر و عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال حاضر ۷۰۰ واحد آماده بهره‌برداری است و آغاز به کار آن می‌تواند باعث اشتغال حداقل ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و اثرگذاری بر محیط کسب و کار استان شود.

«بساروج» پروژه‌ای که به شهر ملحق شد

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان در این باره گفت: پروژه بساروج از طریق دفتر فنی استانداری در سال ۱۳۷۸ کلنگ خورد تا بیش از یک هزار و ۹۰۰ واحد خدمات خودرویی سبک و سنگین در این محل مستقر و ساماندهی شوند اما به دلیل مباحث حریم و محدوده و تأمین انشعابات آب، برق و گاز هنوز به بهره‌برداری نرسیده و مشمول سنوات شده است.

حسن کلیدری ادامه داد: این واحدها دو بهره‌بردار دارد و شامل دو مجتمع به وسعت حدودی ۱۵۷ هکتار در منطقه ده‌غیبی مشهد است که اگر بخواهیم این مشکل حل شود باید استانداری و ادارات مربوط به آن با همراهی شهرداری پای کار بیایند تا معطلی ۲۴ ساله این پروژه ساماندهی شود.

وی با یادآوری اینکه زمان ایجاد این پروژه زمین‌ها مربوط به منابع طبیعی بود، متذکر شد: به مرور زمان این زمین‌ها به محدوده شهری اضافه و در حال حاضر بخشی از منطقه ۷ به شمار می‌رود و با قرار گرفتن در محدوده شهری حق و حقوقات شهرداری هم شامل آن شده و در حال حاضر باید دارندگان واحدها به شهرداری مراجعه و پروانه ساخت خود را اخذ کنند و از طرف دیگر چون وارد محدوده شهری شده شرکت‌های خدمت‌رسان آب، برق و گاز را بدهند.

تأمین زیرساخت‌ها هزینه‌بر است

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری ضمن اشاره به مشکلات تامین آب، برق و گاز این مجتمع تشریح کرد: شرکت برق گفته است مجتمع برای انشعاب باید حدود ۱۵ کیلومتر انشعاب ایجاد کند که هزینه این ۱۵ کیلومتر در حدود ۶۰ میلیارد تومان است و برای ایجاد انشعاب گاز نیاز به ایجاد ایستگاه تقلیل فشار گاز و ۴۰۰ متر زمین و سایر هزینه‌ها است و در کنار این موضوعات یک خط فشار قوی گاز هم از روی مجتمع رد شده که حدود ۱۰۰ واحد مجتمع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اقدام برای هر یک از این موارد هزینه‌های زیادی در بر دارد.

کلیدری طرح این موضوع در آخرین جلسه  سال گذشته شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی را آخرین اقدام درباره بساروج دانست و گفت: مشکلات این واحدها در یکصد و چهاردهمین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی که با حضور استاندار خراسان رضوی و سایر مسئولان برگزار شد، مطرح و قرار شد استاندار در جهت حل موضوعات این مجتمع بازدیدی داشته باشند.

وی تأکید کرد: اگر اقدامی برای حل مشکلات این مجتمع نشود همان‌طور که در مدت زمان ۲۴ سال این پروژه بلاتکلیف مانده همچنان به سرانجام نخواهد رسید و شهرداری این آمادگی را دارد که به محض حل مسائل واحدهای بساروج، ساماندهی مشاغل را انجام دهد.

کلیدری ضمن اشاره به پتانسیل ایجاد اشتغال ۱۰ هزار نفری در بساروج گفت: خیلی از زمین‌های این دو مجتمع توسط مردم خریداری شده اما همچنان بلاتکلیف است. در این مجتمع بخشی از واحدها آماده بهره‌برداری، برخی در حال ساخت و برای برخی هم اقدام به ساخت شده که فازهای مختلف دارد و اگر این دو مجتمع هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند کسانی هم که زمین خریداری کرده‌اند یا واحد نیمه کاره دارند، اقدام به ساخت و تکمیل خواهند کرد ضمن اینکه امروز شاهد این هستیم برخی واحدهای ساخته شده در حال از بین رفتن  و فرسایش هستند.

وی ادامه داد: مشاغل خودرویی سبک و سنگین که در جداول مشاغل مزاحم باشند مکلف هستند به خارج از شهر در مکان‌هایی که شهرداری مشخص کرده است منتقل شوند و بعد از تکمیل این مجتمع‌ها اولویت با انتقال مشاغل مزاحم در منطقه ۷ است. 

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که چرا پروژه بساروج به مدت ۲۴ سال به بهره‌برداری نرسیده است عنوان کرد: در طی این سال‌ها باید دفتر فنی استانداری بودجه تکمیل این مجتمع‌ها و الزامات آن را در برنامه‌های خود می‌دیده که این اتفاق نیفتاده است، این پروژه از ابتدا پروژه شهرداری نبوده، هر چند از دغدغه‌های شهرداری محسوب می‌شود اما در قالب کمیسیون بند ۲۰ این آمادگی را داریم که بعد از تعیین تکلیف واحدها مشاغل مزاحم منطقه را به این مجتمع حرکت بدهیم.

شاید یکی از  معیارهای سنجش آسیب  معطلی این پروژه ۲۴ ساله، سنجش قیمت دلار در طی این دو دهه است. در اواخر دهه ۷۰ قیمت دلار هنوز به هزار تومان هم نرسیده بود اما در حال حاضر قیمت هر دلار نزدیک به ۶۰ هزار تومان قرار دارد و این یعنی هزینه تمام شده هر ساخت و ساز، تکمیل و بهسازی عدد قابل توجهی خواهد بود. ضمن آنکه این پروژه به اندازه‌ای معطل مانده که اکنون نه تنها خارج از شهر نیست بلکه بخشی از محدوده شهری تلقی می‌شود و باید دید آیا همچنان انتقال مشاغل مزاحم شهری به این مجتمع‌ها کاری درست است یا در آینده باید شاهد تصمیم مجدد برای انتقال این واحدها باشیم؟

مهم‌ترین سوال این است پروژه‌ای که در حال حاضر تأمین آب، برق و گاز آن با چالش جدی مواجه است آیا به لحاظ جغرافیایی در موقعیت درستی دیده شده یا جانمایی آن از ابتدا اشتباه بوده است؟

کوتاهی‌ها و کم‌کاری‌ها و اولویت نبودن طرح‌های اینچنینی برای مسئولان در طی بیش از دو دهه گذشته موجب ضرر و زیان مردمی می‌شود که نقش اساسی در پیشرفت اقتصادی کشور دارند، چه کسی پاسخگوی زیان مردم خواهد بود؟

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.