معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موضوع پیشگیری از بیماری‌های قلبی مادرزادی به‌طور ویژه در برنامه‌های طرح ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع قرار می‌گیرد.

موضوع پیشگیری از بیماری‌های قلبی مادرزادی در برنامه‌ طرح ملی سلامت خانواده قرار می‌گیرد

حسین فرشیدی در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره بین المللی مداخلات تهاجمی غیر جراحی در بیماری های مادرزادی و ساختمانی و دریچه ای قلب که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: تشخیص زودهنگام بیماری‌ها  به‌خصوص در دوران جنینی  نقش بسزایی در راستای انجام اقدامات به‌موقع در جهت تولد یک نوزاد سالم و به‌دور از بیماری‌ها و مشکلات مادرزادی دارد، به خصوص در موضوع قلب و عروق که ارتباط مستقیمی هم با موارد ژنتیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بیماری‌های غیرواگیر، بخشی با عنوان پیشگیری از بیماری‌های منتقله در وزارت بهداشت فعال شده است، بیان کرد: در این بخش تخصصی موارد ژتتیکی و کروموزمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث مرتبط با آن با همکاری محققان و پژوهشگران در راستای معرفی یک شیوه و اقدام پیشگیرانه دنبال می‌شود.

فرشیدی اضافه کرد: ما خوشبختانه روز به روز شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه شناخت ژنتیکی و درگیری ژن‌های مختلف در سطح جهان بودیم و امیدواریم که با شناخت بیشتر و همکاری بهتر به سمت تشخیص ژن‌های مختلف حرکت کنیم و خانواده‌ها قبل از تولد فرزند خود روی موضوع پیشگیری کار کنند تا که نوزادی سالم و به‌دور از بیماری‌ متولد شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه آن زمان طلایی که در درمان وجود دارد، برای مبحث پیشگیری هم هست، تصریح کرد: اگر خانواده با علائم و مشکلات مادرزادی حوزه قلب در دوران بارداری آشنا باشند می‌توانیم شاهد اقدامات موثر پیشگیرانه و به‌هنگام در جهت رفع آن مشکل و تولد یک نوزاد سالم داشته باشیم.

وی افزود: در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع که هم‌اکنون در آغاز راه آن هستیم در نظر داریم تا که به‌طور ویژه در حوزه پیشگیری از بیماری‌های قلبی مادرزادی ورود نماییم و این کار پس از تکمیل برنامه‌ها و فرآیندهای پزشک خانواده و مراقبت سلامت متناسب با جمعیت تحت پوشش در هر منطقه آغاز خواهد شد؛ هم‌اکنون مواردی همچون کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ در این طرح ملی فعال است و در گام بعد نیز موضوع پیشگیری از بیماری‌های مادرزادی قلب را دنبال خواهیم کرد.

پنجمین کنگره بین‌المللی مداخلات تهاجمی غیر جراحی در بیماری‌های مادرزادی و ساختمانی و دریچه ای قلب در سرفصل‌های درمان‌های تهاجمی غیر جراحی در بیماری‌های مادرزادی و ساختمانی قلب، بیماری‌های دریچه ای قلب، بیماری‌های قلب جنین، اختلالات ریتم قلب، بیماری‌های عروق محیطی، سکته‌های مغزی، نارسایی قلب و ابزارهای داخل قلبی، سرطان و قلب، ژنتیک و قلب، روش‌های مختلف تصویربرداری قلبی، پرستاری بیماری‌های قلبی در چهار سالن همزمان با ارائه مقالات به صورت الکترونیک، انجام اقدامات آنژیوگرافی و اینترونشن به صورت زنده، ارائه موارد پیچیده درمان‌های قلبی همراه با کارگاه‌های جانبی عملی تشریح قلب، الکتروکاردیوگرافی و ... توسط مدرسین و اساتید صاحب‌نظر طراز اول ایران و کشورهای مختلف جهان با مشارکت بیش از ٢٨ دانشگاه علوم پزشکی، انجمن‌های علمی و مراکز تحقیقات قلب و عروق داخل و خارج کشور طی روزهای ٢٣ الی ٢۶ فروردین در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.