تحولات لبنان و فلسطین

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای آخرین آمار استادان جذب شده پیام نور در دانشگاه فنی و حرفه ای را اعلام کرد و همچنین خواستار اصلاح سرانه دانشجویی این دانشگاه شد.

نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟

عرفان خسرویان در نشست خبری نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، درباره بودجه دانشگاه و این‌که چقدر این بودجه باید افزایش یابد، افزود: در تمام دنیا سهم آموزش مهارتی سه برابر سهم آموزش‌های نظری است علت آن نیز مشخص است برای آموزش مهارتی نیاز به کارگاه‌های پیشرفته و به‌روزرسانی فناوری و تکنسین‌هایی است که در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها فعال هستند. این افراد باید دائم دانش شان به‌روز شود و این نشان می‌دهد که این آموزش‌ها، آموزش‌های بسیار گرانی هستند.

وی افزود: کف مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های دانشگاه فنی‌حرفه‌ای حول‌وحوش ۴۰۰ میلیارد تومان است پس این نشان می‌دهد این آموزش‌ها، آموزش گرانی است بااین‌حال چون فنی حرفه‌ای از آموزش پرورش به آموزش عالی منتقل شده است، سرانه آن به جای آموزش عالی در آموزش‌های عمومی دیده شده‌است. از این رو سرانه دانشجویی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای یک‌سوم سرانه دانشجوی سایر دانشگاه‌های کشور است.

حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: یعنی درحقیقت به‌ازای هر سه دانشجویی که به‌صورت دولتی جذب می‌کنیم، تنها سرانه یک دانشجو را داریم و دو دانشجوی دیگر همین‌طور به‌صورت صلواتی در سیستم هستند و این نگران‌کننده است. در واقع این دانشجویان به صورت رایگان در سیستم آموزش عالی حضور دارند که باید این سرانه اصلاح شود.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم بودجه دانشگاه در واقع یک و دو دهم همت بوده که بیش‌از یک همت آن صرف حقوق و دستمزد شده، ما باید با دو دهم همت دانشگاه را اداره می‌کردیم که با توجه به شرایط پسا کرونا، هزینه‌های بالای بازگشایی دانشگاه‌ها، هزینه‌های بالای بازگشایی خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها شرایط بحرانی را به آموزش عالی کشور تحمیل می‌کرد با این حال با عنایت وزیر علوم و مجموعه‌های دولت برای سال اول پسا کرونا بودجه دانشگاه دو همت افزایش پیدا کرد و ما تا پایان سال ۱۴۰۲ بودجه را به سه همت رساندیم در واقع ظرف دو سال سه برابر افزایش پیدا کرد.

نیاز دانشگاه به بودجه ۱۰ همتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: این افزایش‌ها خوب بوده‌است و امیدواریم که با برگزاری رویدادهای علمی اهمیت آموزش مهارتی و سرمایه‌گذاری در آن را نهادینه کنیم و بتوانیم این شکاف بودجه‌ای را به عدد مطلوب خودمان که پنج و شیش دهم همت است برسانیم از سوی دیگر چهار همت هم برای به‌روزرسانی کارگاه‌ها متناسب با فناوری روز نیاز داریم.

وی درباره استفاده از امکانات و استادان دانشگاه پیام نور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه‌ها در حال اجرا است و براساس این طرح دانشگاه‌ها به سمت ماموریت گرا شدن در حال حرکت هستند. ظرفیت‌های خوبی در تمامی دانشگاه‌ها وجود دارد و تلاش بر این است که بتوانیم سهم آموزش مهارتی را در همه دانشگاه‌های کشور توسعه دهیم.

وی ادامه داد: تلاش شده‌است که در جایی‌که متقاضی برای دانشگاه پیام نور وجود نداشته باشد، با تفاهم‌نامه‌ای که منعقد کرده‌ایم رشته‌هایی که متناسب با دانشگاه فنی و حرفه‌ای است مانند رشته‌های فنی و هنر به این دانشگاه منتقل شود.

خسرویان افزود: البته هنوز این قضیه آن‌گونه که باید عملیاتی نشده است تاکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از اعضای هیئت علمی پیام نور در کل کشور به دانشگاه فنی و حرفه‌ای منتقل شده‌اند از لحاظ ساختمان نیز در یک مرکز توانستیم ساختمان و تجهیزات از دانشگاه پیام نور دریافت کنیم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی ندارد

وی در خصوص فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای درمقطع کارشناسی ارشد گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای هیچ برنامه‌ای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی نخواهد داشت و نیاز آن هم در کشور ایجاد نمی‌شود. هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، تلاش ما این است که در برنامه دو ساله هدف پذیری دانشجو به اشتغال را قطعی کنیم. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزش‌های تمام دانشگاه‌های کشور مهارتی شود و در این راستا دانشگاه‌ها باید بازنگری سرفصل‌های خود را جدی بگیرند و کنفرانس ملی مهارت اقدام خوبی برای جهت‌دهی به برنامه هفتم توسعه است.

ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای منتفی است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره ادغام این دانشگاه با دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ادغام دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به دلیل اینکه اغلب مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی خصوصی بوده و خودگردان اداره می‌شوند منتفی بوده و امکان پذیر نیست.

دانشجویان لبنانی بیشترین متقاضی دانشجوی بین الملل دانشگاه فنی و حرفه‌ای

خسرویان درباره تعداد دانشجویان بین الملل این دانشگاه ادامه داد: براساس تفاهم نامه‌های بریکس و شانگهای، مناسبات این دانشگاه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برقرار است و بورس اعزام دانشجویان و استادان به کشورهای اروپایی بیشتر به رومانی و آلمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیشتر دانشجویان خارجی این دانشگاه از لبنان هستند.

نحوه جذب دانشجویان با آزمون و بدون آزمون در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره اینکه چند درصد دانشجویان این دانشگاه با آزمون پذیرش ده و چند درصد بدون آزمون پذیرش می‌شوند، افزود: در هر دو شیوه دانشجو پذیرش می‌کنیم درصد آن را دقیق ندارم ولی در مجموع از طریق آزمون برای رشته‌هایی که رقابت وجود دارد پذیرش انجام می‌شود. ورودی پذیرش ما در سال نزدیک به ۴۴ هزار دانشجو است یعنی سرجمع ۴۴ هزار دانشجو به‌صورت با آزمون و بدون آزمون پذیرش می‌کنیم منتها برای مراکز استان و تهران عمدتاً دانشجویانی که در آزمون رتبه‌های بهتری کسب کنند پذیرش می‌شوند. مراکز سایر شهرستان‌ها از طریق بدون آزمون در رشته‌های موردنظر پذیرش می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.