اصفهان- مسئله پیچیده آلودگی هوای اصفهان که بر اثر عوامل مختلفی در طی چند دهه اخیر به شکل حاضر در آمده است نیازمند شناختی دقیق و موثر از منابع و عواملی است که موجب انتشار در سطح این شهر گردیده است.

ضرورت پیگیری دستگاه‌های نظارتی / خودروها یا صنایع؛ منشا آلودگی هوای اصفهان کدام است؟

در این راستا بسیاری از مردم انگشت اتهام خود را به سمت صنایع بلند می کنند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان انگشت اتهام در خصوص آلودگی هوا را به خودروها نسبت می دهند!

در این رابطه و با هدف بررسی سهم آلایندگان هوای اصفهان نظرات و دیدگاه های مسئولان را بررسی می کنیم.

صنایع آلاینده

نماینده مردم اصفهان در مجلس  شورای اسلامی درباره این موضوع گفت: متهمان ردیف اول آلودگی هوای شهر گنبدهای فیروزه‌ای ، کارخانه ذوب‌آهن و کوره‌های آجرپزی هستند که بلای جان مردم اصفهان شده‌اند.

زهرا شیخی افزود: ضرورت دارد برای ساماندهی وضعیت آلودگی در کلان‌شهر اصفهان و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم این شهر، سازمان حفاظت محیط‌زیست از طریق مراجع نظارتی و قضائی علیه صنایع آلاینده اعلام جرم کند، در روزهای آلوده در حالی که تمام ادارات استان اصفهان تعطیل می شوند، اما صنایع در این کلان‌شهر همواره به کار خود با قوت ادامه می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دیگر صنایع اصفهان از جمله فولاد مبارکه، پالایشگاه، نیروگاه‌ها هم آلاینده هستند، اما اقدامات محیط زیستی را در طول سال‌های گذشته انجام داده‌اند، اما کارخانه ذوب‌آهن از انجام آنها سر باز زده است.

وی تاکید کرد: این اقدامات هنوز نیز کافی نیست، شاید سودی که این صنایع به جیب پایتخت واریز می‌کنند موجب شده است که حتی در این روزهای بنفش اصفهان نیز فعالیت آنها کاهش پیدا نکند و تعطیل نشوند، این در حالی است که کاهش فعالیت آنها حداقل تا زمانی که هوا راکد است به مدت چند روز، می‌تواند تغییر اساسی در هوای اصفهان ایجاد کند.

‌سهم ۷۶ درصدی منابع متحرک

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان در همین رابطه معتقد است: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی اصفهان، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از روزهای سال وزش باد موثر برای جابه‌جا کردن آلاینده‌ها را نداریم و به همین دلیل آلاینده‌ها در جو اصفهان می‌مانند.

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه‌ در نیمه دوم سال صنایع و خودروها منشاء اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: براساس مطالعات انجام شده حدود ۷۶ درصد از شرایط آلودگی در اصفهان، به منابع آلاینده متحرک مانند خودروها مربوط می‌شود و مابقی آن توسط صنایع، کارگاه‌ها و مصرف گاز خانگی به وجود می‌آید. کانون‌های گرد و غبار یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا در اصفهان به شمار می‌روند و خشکی هوا، خشک شدن زاینده‌رود و مزارع کانون‌های گرد و غبار را ایجاد می‌کنند و این وضعیت به شرایط آلایندگی هوا در اصفهان اضافه می‌شود.

شیشه‌فروش با اشاره به مسئولیت دستگاه‌های مختلف در خصوص کاهش میزان آلایندگی هوا اظهار داشت: قانون هوای پاک مسئولیت دستگاه‌های مختلف را مشخص کرده و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در کاهش انتشار آلاینده‌ها را برعهده دارد.

منشا آلودگی کجاست؟

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به فعالیت واحدهای آلاینده از جمله کوره‌های آجر پزی در محدوده این کلانشهر گفت: موضوع جابه جایی واحدهای آجرپزی به خارج شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان در سال ۸۸ در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مطرح و مصوب شد و پس از ۱۰ سال در بهمن ماه ۹۸، ماموریت مطالعه پهنه‌بندی استقرار واحدهای آجرپزی به گروه برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محول شد که آن سازمان با استفاده از داده‌های مکان محور، بازدید میدانی و جلسات کارشناسی، پهنه‌های پیشنهادی و سیاست‌های ساماندهی و استقرار صنعت آجر و سفال را تدوین و در پایان سال ۹۹ تصویب کرد.

بابک صادقیان با اشاره به اینکه هم اکنون برای جابه جایی واحدهای آجر پزی به خارج از شهر دو منطقه درنظر گرفته شده است، افزود: شورای برنامه ریزی در حال برنامه ریزی برای فراهم کردن زیر ساخت لازم جانمایی واحدهای آجر پزی در این مناطق هستند.

صادقیان همچنین با اشاره به فعالیت و نوع سوخت ۲ واحد تولید شن در اصفهان گفت: این واحدها برای فعالیت خود هم اکنون از گاز استفاده می‌کنند و مجوزی برای استفاده مازوت این واحدها صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه سهم صنایع در آلودگی شهر اصفهان بیش از ۱۴ درصد برآورد شده است، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی استان ملزم به اجرای سامانه‌های کنترل آلودگی هستند و در روزهای آلوده هوا نیز از مدار فعالیت خارج می‌شوند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به سهم ۷۶ درصدی حمل و نقل نیز در آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه هم اکنون برخی از خودروهای حمل و نقل عمومی در شهر فرسوده است و این نیز موجب آلودگی هوا می‌شود که باید مسوولان در این خصوص تدبیری جدی به کار گیرند.

 

ضرورت تدوین طرح جامع

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم تدوین بسته‌ای برای رفع مشکل آلودگی هوای اصفهان نیز در این رابطه معتقد است: معضل آلودگی هوای اصفهان قابل حل است.

محسن منصوری می گوید: ضروری است تا بسته جامعی برای کمک به حل مشکل آلودگی هوای اصفهان آماده و در دولت تصویب شود.

وی عنوان می کند: اگر ذوب‌آهن برای اقدامات اصلاحی خود نیازمند تسهیلاتی است، باید پیگیری شود و در صورتی که نیروگاه شهید منتظری نیز تسهیلات ارزی نیاز داشته باشد، کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نسبت به خروج خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت حدود ۱۰ سال است که غفلت شده و مجدد این چرخه باید فعال شود، کار دولت تنظیم گری و سیاست‌گذاری و بخشی از آلودگی هوا مخصوص خودروسازی است که باید به ازای هر چهار خودرو، یک خودرو اسقاط شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.