تحولات منطقه

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد گفت: از هزینه‌های سفر زائران و مسافران به مشهد چیزی در حدود ۲۵ درصد آن سهم خرید سوغات است.

سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، شاید برای خیلی‌ها اینکه بدانند از مجموع زائران و مسافرانی که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود در طول سال انتخاب می‌کنند بیشترین زائران از کدام مناطق هستند یا اینکه کدام مناطق مشهد برای زائران و مسافران بیشترین جذابیت را دارند و مواردی از این دست جذابیت داشته باشد.

در پژوهشی که جمعی از کارشناسان و استادان جهاد دانشگاهی مشهد با کمک دانشجویان و علاقه‌مندان معمولاً در دوره‌های مختلف انجام می‌دهند می‌توان پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها را یافت. با وجود این البته فرصتی برای مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه مدیریت اجرایی و شهری به وجود می‌آید تا از این پژوهش و آمارهای آن برای ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی برای ماه‌ها و سال‌های بعد استفاده کنند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد درباره پژوهش‌هایی که با موضوع سفر زائران و مسافران به مشهد توسط این مرکز انجام می‌شود، می‌گوید: این اتفاق با ارائه پرسش‌نامه‌هایی که معمولاً به صورت مستقیم برای جامعه هدف در نظر گرفته می‌شود ساماندهی می‌شود و به این لحاظ که زائر و مسافر مستقیم نظراتش را عنوان می‌کند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد به واقعیات نزدیک‌تر است.

مریم رسول‌زاده در خصوص اینکه بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند از کدام مناطق و استان‌های کشور هستند، می‌گوید: آخرین آمارها و پژوهش‌های پژوهشکده مربوط به سفرهای نوروزی است، با وجود این با بررسی‌هایی که به تناوب انجام شده است تا حدود زیادی در سایر فصول سال نیز همین آمارها با اندک تغییراتی ثبت می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: بیشترین زائر و مسافری که مشهد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند به ترتیب از استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی هستند.

پژوهشگر سازمان جهاد دانشگاهی مشهد در مورد جاذبه‌های مورد نظر زائران و مسافران نیز بیان می‌کند: بیشترین جاذبه‌هایی که برای زائران و مسافران وجود دارد به ترتیب حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) و بهره بردن از فیض زیارت است، سپس مجموعه‌های آبی، طرقبه شاندیز، پارک کوهسنگی، آرامگاه فردوسی و زیارت امامزادگان یاسر و ناصر(ع) در رده‌های بعدی قرار دارند.

رسول‌زاده از حضور در بازارهایی همچون بازارهای اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از جمله بازار رضا، بازار میدان ۱۷شهریور، بازار فردوسی، مجموعه بازارهای الماس شرق و سپاد و همچنین بازار مرکزی مشهد به عنوان مقاصد خرید زائران و مسافران یاد می‌کند و می‌گوید: از هزینه‌های سفر زائران و مسافران به مشهد چیزی در حدود ۲۵ درصد آن سهم خرید سوغات است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    0 0
    تو رو خدا این هم شد آمار و اطلاعات جمع کردن. عین اینه که بگیم آیا شرکت کنندگان در پای صندوق در هند بالاتره یا در جزایر موریس؟