برنامه های هفته خوابگاه‌های دانشجویی در نامه ای از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه ها اعلام شد.

آغاز هفته خوابگاه‌های دانشجویی از فردا؛ برنامه های وزارت علوم

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در نامه ای به روسای دانشگاه ها اعلام کرد: به منظور ارتقـای روحیه نشاط، مشـارکت و همـدلی در میـان دانشـجویان، هفته خوابگاه های دانشـجویی با شعار «خوابگاه های دانشجویی؛ عرصه مشارکت، امیدآفرینی و سرمایه سازی اجتماعی» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ سال جاری برگزار می شود.

لذا با توجه به تقارن این هفته با دهه کرامت ضـمن تاکید بر برگزاری شایسته و گرامیداشت این هفته با رویکرد تکریم دانشـجویان، سـتادی با حضور معاونان و مدیران دانشـگاه ها تشکیل شده و برنامه ریزی و اقـدام لازم به منظور برگزاری هر چه باشـکوه تر برنامه های این هفته مبـذول گردد.

نظر به این که از طرح هـا و ابتکارات نو و تجربیات موفق و برتر دانشـگاه ها در این بخش تقدیرخواهد شد، شایسـته است ترتیبی اتخاذ شود تا پس ازبرگزاری هفته سـراهای دانشـجویی گزارش اقدامات برجسته انجام شده به این صندوق ارسال شود. برنامه های پیشنهادی هفته خوابگاه های دانشجویی به شرح زیر است :

برنامه های پیشنهادی هفته خوابگاه های دانشجویی

برنامه های فرهنگی - ورزشی

«راه اندازی بازارچه های دانشجویی» در محوطه خوابگاه ها و عرضه تولیدات دانشجویی با هدف اشتغالزایی و حمایت از کالاهای ایرانی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، سوغات اقوام ایرانی و دست ساخته های دانشجویی.

توسعه و احیای فضای سبز خوابگاه ها و همچنین ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در محوطه خوابگاه ها و دانشگاه، برگزاری مسابقات ورزشی افتتاح پروژه های عمرانی نظیر سالن ورزشی، اتاق تندرستی.

انتخاب اتاق نمونه و دانشجوی نمونه ساکن در خوابگاه های دانشجویی براساس نظرسنجی از دانشجویان و مسئولان خوابگاهی، بازدید دانشجویان از نقاط دیدنی شهر، برگزاری اردوهای درون شهری و دیدار از بناهای تاریخی.

اجرای مسابقات مختلف فرهنگی از جمله مسابقه قرآن، کتابخوانی، شعر، مقاله نویسی، خاطره نویسی و اهدای جوایز به دانشجویان برتر، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی با موضوع خوابگاه و زندگی در خوابگاهی مطلوب دانشجویی.

برگزاری جشنواره عکس، کاریکاتور و اجرای برنامه های هنری در خوابگاه ها، برگزاری نشست های خاطره گویی در عرصه ایثار و دفاع مقدس در خوابگاه ها، ایجاد محلی در خوابگاه ها به منظور ارایه و فروش محصولات سخت افزاری و نرم افزاری فرهنگی و کتاب ها.

راه اندازی، تجهیز و تکمیل کتابخانه های خوابگاه (مکاتبه و رایزنی با اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و نهاد عمومی کتابخانه ها)، ایجاد فرهنگ بهسازی و نظافت محیط خوابگاه های دانشجویی نظافت محوطه خوابگاه ها به وسیله اداره خوابگاه ها و نظافت اتاق ها با کمک دانشجویان.

انجام مصاحبه مطبوعاتی معاون دانشجویی (و فرهنگی) دانشگاه با صدا و سیما و مطبوعات محلی برای اطلاع رسانی و دعوت از مردم بمنظور مشارکت در امر خوابگاه سازی و ایجاد خوابگاهی خودگردان و غیردولتی و بهره گیری از سنت حسنه وقف در زمینه خوابگاه سازی

برگزاری ایستگاه های سلامت با انجام خدماتی همچون: واکسیناسیون آنفولانزا، واکسیناسیون هپاتیت، تعیین گروه خونی، تعیین فشار خون، قند خون و معرفی طب سنتی، اهدای بسته های فرهنگی، آموزشی، غذایی به دانشجویان ساکن در خوابگاه.

برگزاری مراسم تقدیر و تجلیل از نیکوکارانی که به نحوی در توسعه فضاهای خوابگاهی مشارکت داشته اند. تقدیر از خوابگاه داران فعال غیردولتی، اعلام فراخوان و دعوت از علاقه مندان بخش خصوصی برای مشارکت در ارائه خدمات خوابگاه های دانشجویی.

تقدیر از مسئولان نهادهای شهری که در زمینه رفع مشکلات خوابگاه های دانشجویی کمک کرده اند، طرح موضوع لزوم مشارکت عمومی در تأمین مسکن دانشجویی و ساخت خوابگاه در خطبه های نماز جمعه شهرهای مختلف کشور به منظور ترویج خوابگاه سازی به عنوان ارزش اسلامی و نیاز ملی.

تجلیل از خیّران و افراد واقف درخطبه های نماز جمعه کشور، تقدیر از سرپرستان موفق خوابگاه های دانشجویی.

بسیج عمومی برای نظافت کلی خوابگاه ها و آراستن داخل و محوطه آن با حضور نمادین دانشجویان و مسئولان در غبارروبی نمازخانه یا مسجد خوابگاه ها، تقدیرومعرفی دانشجویان فعال و موفق در عرصه های فرهنگی اجتماعی.

برنامه های آموزشی

برگزاری سخنرانی ها و کارگاه های آموزشی درباره آداب و رسوم اقوام ایرانی، برپایی کارگاه آموزشی برای سرپرستان خوابگاه ها در موضوعات بهداشت فیزیکی و نگهداری خوابگاه ها، مهارت های ارتباط با جوانان.

تهیه وتوزیع ویژه نامه و کتابچه در حوزه ترویج و تبیین حقوق شهروندی، سازگاری با زندگی جمعی در خوابگاه ها وارتباط آن با مسائل درون خوابگاه ها، موضوعات مرتبط با سلامتی، پخش و نصب بروشورهای حاوی نکات تغذیه ای و سلامتی.

برگزاری مسابقه آشپزی با اولویت غذای سالم و کم هزینه، انتخاب خوابگاهی نمونه و دانشجوی نمونه خوابگاه های دانشجویی براساس نظرسنجی از دانشجویان و مسئولان خوابگاه های دانشجویی.

آموزش بهداشت فردی و اجتماعی در خوابگاه های دانشجویی، اجرای برنامه های آموزشی درباره نحوه امداد رسانی با کمک جمعیت هلال احمر، آشنایی با آسیب های مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، قرص های روانگردان، حضور پزشکان و روانپزشکان در خوابگاه ها و ویزیت دانشجویان به صورت رایگان.

دعوت از متخصصان تغذیه برای ایراد سخنرانی، برگزاری سلسله جلسات و نشست حلقه های معرفت، کارگاه آموزشی و آشنایی با رژیم های تغذیه ای با حضور پزشک متخصص، برگزاری همایشی با عنوان شغلی برای من در تقویم آینده.

برپایی تریبون آزاد یا جلسه پرسش و پاسخ با حضور مسئولان برای بیان مشکلات خوابگاه های دانشجویی و ارائه راهکار، آموزش دانشجویان برای تغییر نگرش به امور مشاوره و آسیب شناسی اجتماعی و تشویق گروه هدف برای مراجعه به متخصصان.

بازدید و نظرسنجی

دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معاونان دانشگاه و دانشکده ها و گروه های آموزشی برای بازدید از خوابگاه ها و آشنایی با مسایل زندگی دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی.

دعوت از اعضای شورای شهر و مسئولین شهرستان برای بازدید از خوابگاه های دانشجویی و افتتاح پروژه های جدید. نشست مسئولان دانشگاه و جلسه پرسش و پاسخ در خوابگاه ها.

نظر خواهی از دانشجویان در خصوص شیوه مدیریت بهینه خوابگاه ها و ارائه دیدگاه به مسئولان دانشگاهی صندوق رفاه و وزارت علوم.ایجاد واحد ارایه «ایده های برتر» در خوابگاه ها به منظور بهسازی و اداره بهتر خوابگاه ها به وسیله دانشجویان و تقدیر از طرح ها و ایده های برگزیده.

نیازسنجی از دانشجویان ساکن خوابگاه در موضوعات مختلف، نظرسنجی از دانشجویان درباره نوع برنامه های هفته خوابگاه ها.برنامه ها و فعالیت های این هفته به صورت پیشنهادی بوده و برنامه ها با توجه به امکانات، موقعیت، مناسبت ها و شرایط دانشگاه می تواند متنوع و متغیر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.