یک مورخ تاریخ اسلام، برگزاری کنگره جهانی امام رضا(ع) را در راستای برپایی و تشکیل تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها بر کار علمی در این زمینه تاکید داشته اند و من یقین دارم این کنگره گامی در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

کنگره جهانی امام رضا(ع) گامی در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی است

دکتر اردشیر اسد بیگی افزود: حضرت رضا(ع) در حدیثی فرمودند: «خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند و آن را به دیگران بیاموزد که اگر مردمان زیبایی‌های سخنان ما را دریابند از آن پیروی خواهند کرد» و من برگزاری این کنگره را در راستای احیای آموزه‌های رضوی به خصوص در این زمانه می‌دانم.
وی ادامه داد: انسان‌ها در همه دوران‌ها عاشق عدالت و برابری هستند و ظلم را بر نمی‌تابند بنابر این شعار کنگره جهانی در این دوره «عدالت برای همه ظلم به هیچکس» مفهمومی جهانی است که نیازمند تبیین از منظر امام رضا(ع) است.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جهان امروز تشنه عدالت است، افزود: اعتراضاتی که این روزها در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم نشان دهنده بی عدالتی در جهان است و این دانشجویان برای عدالت و رفع ظلم به پا خواسته‌اند.
وی با بیان اینکه سیره امام رضا(ع) در برخورد با مخالفان الگوی ما باید باشد، یادآور شد: امام رضا(ع) با آن روش و سیره میهمان و بلکه صاحب کشور ما هستند و ما باید از این ولی نعمت، بردباری و سعه صدر و گفت و گوی متکی بر عقلانیت را بیاموزیم.
دکتر اسدبیگی با تاکید بر اینکه حضرت رضا(ع) در دوران خودشان به شکل زیبایی با سعه صدر با سران ادیان و مذاهب گفت و گو داشتند و از این جهت الگوی مناسبی برای دنیای امروز ما هستند؛ اظهار کرد: منطق ائمه ما و امام رضا(ع) گفت و گو و تعامل توام با احترام و امنیت خاطر است. در تاریخ اسلام آمده که یکی از شاگردان امام صادق(ع) در مقابل شنیدن حرف‌های یکی از مخالفان با تندی و کم صبری رفتار می‌کرد آن فرد از این برخورد به شدت متعجب شد و گفت «آیا تو واقعا شاگرد جعفر بن محمد هستی؟ منش او که چنین نیست ما با او گفت و گو کردیم و او با سعه صدر و منطق حرف‌های ما را شنید و با استدلال‌های قوی جواب ما را داد و ما هرگز برخورد تندی از او ندیدیم».
این مورخ تاریخ اسلام با اشاره به برگزاری کنگره جهانی امام رضا(ع) در سطح بالای علمی گفت: همین که اندیشمندان طراز اول داخلی و فرهیختگان درجه یک جهان اسلام و حتی بقیه ادیان در این کنگره حضور دارند نشان دهنده سطح بالای این کنگره است.
وی با تمجید از تلاش‌های آستان قدس رضوی در برپایی کنگره جهانی امام رضا(ع) یادآور شد: این کنگره خدمت بزرگی به ترویج، تبیین معارف دینی و پاسخی به ذهن‌های جست‌وجوگر و فطرت‌های تشنه‌ای است که به دنبال عدالت و رفع تبعیض می‌گردند.

گفتنی است؛ پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با شعار«عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» 24 و 25 اردیبهشت ماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار قدس حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.