۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 985899

مدیرعامل آبفای استان همدان گفت: جهاد آبرسانی با هدف بهبود و تامین آب شرب روستایی استان، با قرارداد اولیه و اعتبار ۵۰۹ میلیارد تومان آغاز شد.

۸۰ درصد پیشرفت آبرسانی روستایی در همدان

به گزارش قدس انلاین،   فرهاد بختیاری‌فر  اظهار داشت: بهمن ماه سال ۱۴۰۰ که زمان ابلاغ طرح جهاد آبرسانی بود تاکنون،  آبرسانی روستایی استان همدان ۸۰.۵ درصد پیشرفت‌کاری دارد که به کاهش تنش آب شرب روستاهای استان و تامین آب شرب پایدار کمک کرده است.

وی با یادآوری این‌که برای بهبود وضعیت آب شرب روستاهای هدف طرح (۱۶۰ روستا) منتظر تخصیص اعتبار نبودیم و طرح جهادی با همکاری و مشارکت مردم و بسیج سازندگی اجرایی شده است، بیان کرد: بخشی از ظرفیت همکاری مربوط به مجمع خیران آبرسان کشوری و به نمایندگی آنان "حاج علی اکبر ابراهیمی" است که حدود ۴۰ کیلومتر لوله برای طرح تامین کرد، مجمع خیران آبرسان درصدد تامین لوله‌های بیشتر است.

مدیرعامل آبفای استان همدان با تاکید بر این‌ که طرح آبرسانی روستایی کشور با همت و تلاش دولت سیزدهم و عزم وزیر نیرو آغاز شد، افزود: پیشرفت‌کاری طرح در کشور ۴۵ درصد و در استان همدان با تلاش‌ شبانه‌روزی و مشارکت‌جویی مردم و فعالیت جهادی بیش از ۸۰ درصد است.

۱۴ مخزن زمینی با حجم ذخیره آب ۱۹ هزار و ۶۵۰ مترمکعب ساخته شد

بختیاری‌فر درباره ویژگی‌های طرح، گفت: طرح آبرسانی روستایی با ساخت ۱۴ مخزن زمینی با حجم ذخیره آب ۱۹ هزار و ۶۵۰ مترمکعب، خط انتقال ۲۲۳ کیلومتر، اصلاح و توسعه و اجرای ۱۸۲ کیلومتر شبکه توزیع، حفر ۲۲ حلقه چاه آب با دبی ۲۱ متر بر ثانیه و ساخت ۸ ایستگاه پمپاژ با ۱۰۱ لیتر برثانیه اجرا شد.

وی در پاسخ این سئوال که آیا  اتصال آب شرب روستایی به خطوط آب شهری تهدید نیست، پاسخ داد: وقتی امکان اتصال شبکه وجود داشت برای افزایش بهره‌وری اجرای طرح این کار انجام شد و تهدید برای آب شرب روستایی نیست و یک فرصت برای روستاها است چرا که اولویت با تامین آب شرب شهری است در نقاطی که این مزیت نبود به ضرورت خطوط جدید انتقال توزیع و تاسیسات برای آب شرب روستایی اجرا شد.

آبرسانی به ۳۳۰ روستای همدان انجام می‌شود

مدیرعامل آبفای استان همدان درباره قرارداد بعدی آبرسانی روستایی استان همدان که  اسفند سال قبل برای آبرسانی ۳۳۰ روستای دیگر ابلاغ شد، گفت: این طرح از امسال به مدت ۳ سال اجرا خواهد شد و در مجموع در قالب طرح‌های آبرسانی که در استان اجرا خواهد شد ۴۹۰ روستای استان از پوشش  آب شرب روستایی استفاده می‌کنند.

بختیاری‌فر اعتبار قرارداد دوم را ۹۰۶ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در نقاطی از استان که امکان استفاده از مجتمع‌ آبرسانی بود این روش برای آبرسانی روستایی اجرا کردیم نمونه آن روستای عربلو شهرستان همدان و پیشخور فامنین است که در دستور کار قرار گرفت.

وی درباره پیشگیری از ورود فاضلاب روستایی به منابع آبی استان، اظهار داشت: برای روستاهای بالادست سد اکباتان و رودخانه کیشین که بخشی از منابع آب شهر همدان تامین کرده است تصفیه‌خانه با استفاده از ردیف‌های اعتباری مرتبط اجرا شد. برای محور امامزاده‌کوه تا سولان نیز با حمایت نماینده مردم همدان این طرح اجرا شد.

پیمانکاران طرف قرارداد آبفای همدان ۴۵۰ میلیارد تومان طلب دارند

مدیرعامل آبفای استان همدان در پاسخ به این سوال که بعد از اجرای خطوط مطالبات آبفا چقدر است، گفت: هزینه آب بهای روستایی ۵۰ درصد آب بهای شهری است، اما هزینه اجرای آبرسانی آن ۲ برابر است، همچنین اکنون پیمانکاران طرف قرارداد آبفای استان همدان ۴۵۰ میلیارد تومان طلب دارند.

بختیاری‌فر افزود: برای پشتیبانی و افزایش خدمات آبرسانی به روستاهایی که جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار دارند، امسال ۲ دستگاه تانکر آب به مجموعه تانکرهای موجود با هزینه خرید ۷ میلیارد تومان افزوده شد تا در مواقع نیاز و ضرورت برای آبرسانی روستاهایی که  بارش‌های اخیر نقشی در افزایش منابع آب آنها نداشتند به‌کار رود.

وی عنوان کرد: روستائیان نیز در مصرف بهینه آب باید بیشتر تلاش کنند تا بر اساس آمار موجود مصرف آب ۹۴ درصدی استان دربخش کشاورزی کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.