متقاضی مجوز دامپروری: سخت گیری های بی موردی که برای صدور مجوز دامپروری داریم، در نهایت برای متقاضیان تبدیل به یک مانع بزرگ شده است. از مسئولان توقع داریم در سالی که رهبری جهش تولید با مشارکت آحاد مردم اغلام کردند؛ از حقوق ما دفاع کنند و به تسهیل شرایط بپردازند.

اصلاح حرایم بهداشتی بزرگترین کمک در جهت توسعه و جهش بخش کشاورزی

دامداری جزو بخش های مولد اقتصاد کشور به شمار می رود و اشتغال آفرینی خوبی برای کشور دارد. به گفته فعالان این بخش، اگر اقدامات لازم در زمینه حمایت از فعالان این حوزه صورت نگیرد و روند صدور مجوز تسهیل نشود، خروج سرمایه ها را از این بخش شاهد خواهیم بود.

موانعی مانند حرایم بهداشتی دامپروری بر سر راه متقاضیان مجوز در تعارض با شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم است. به زعم کارشناسان، مشارکت مردم در اقتصاد مستلزم یک سری زمینه سازی هاست. با وجود موانعی مانند حرایم نمی توانیم به مشارکت حداکثری مردم در فعالیت های دامپروری امیدوار باشیم.

در حالی موضوع حرایم از ورود متقاضیان به حوزه دامپروری در کشور مشکل ساز شده است که این حوزه اشتغال آفرینی خوبی دارد و می تواند در خدمت منافع کشور باشد.

متقاضیان از روند طولانی دریافت مجوز به واسطه مشکل حرایم گلایه دارند. بسیاری این قواعد را بی منطق می دانند و خواستار بازبینی در آن ها هستند. به عقیده برخی، اگر نظارت های سازمان نظام دامپزشکی افزایش یابد و تمامی دامداری ها اصول بهداشتی نظیر واکسیناسیون و سم پاشی را رعایت کنند، نیازی به فاصله گذاری نیست.

به زعم برخی، حرایم به جای اینکه مشکلی را حل کنند، خودشان تبدیل به یک مشکل شده اند. نظرات محمود عرب حلوایی را به عنوان کسی که سالیان طولانی است در حوزه دامپروری فعالیت دارد و حالا برای تمدید مجوزش را مشکل حرایم برخورد کرده است، در ادامه می خوانید.

عرب حلوایی با اشاره به این موضوع که مشکلات زیادی بر سر راه متقاضیان مجوز و فعالان حوزه دامپروری وجود دارد، تصریح کرد: زمانی ما در روستا دامپروری می کردیم، دهیار زمینی را مشخص کرد و به ما گفتند که در آنجا و به صورت مجتمع با دیگر دامپروری ها به فعالیت خود ادامه دهیم. تا مدت ها به کارمان ادامه دادیم و مشکلی هم وجود نداشت.

وی ادامه داد: بعداً مطرح کردند که دامپروری ها باید از هم جدا شوند و هر کدام 500 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. ما آخر نفهمیدیم که کدام کار درست است. هر روز یک تصمیم می گیرند و برای فعالان مشکل ایجاد می کنند.

این متقاضی مجوز خاطرنشان کرد: با مجوزهای صادره کار خاصی نمی توانیم انجام دهیم ولی برخی تسهیلات به ما ارائه می شود. مثلاً، کسانی که مجوز دارند، مبلغ برق مصرفی شان کمتر محاسبه می شود. حالا که مجوز ما را باطل کرده اند و به خاطر موضوع حرایم به ما مجوز نمی دهند، از این برق تخفیفی هم محروم هستیم.

عرب حلوایی گفت: بنده در ورامین مشغول دامپروری هستم. اگر قرار باشد دامپروری ها فاصله 500 متری از یکدیگر داشته باشند، باید تمام منطقه برای دامپروری مورد استفاده قرار بگیرد. اصلاً این کار شدنی نیست که در تمام شهرستان ورامین با فاصله 500 متری دامپروری احداث کنیم. این فواصل اصلاً منطقی و امکان پذیر نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما تنها چیزی که هیچ جذابیتی ندارد و بیشتر برایش مانع ایجاد می کنند تا اینکه شرایط را تسهیل کنند، همین تولید است.سخت گیری های بی موردی که برای صدور مجوز دامپروری داریم، در نهایت برای متقاضیان تبدیل به یک مانع بزرگ شده است. از مسئولان توقع داریم در سالی که رهبری جهش تولید با مشارکت آحاد مردم اغلام کردند؛ از حقوق ما دفاع کنند و به تسهیل شرایط بپردازند و اصلاح حرایم بهداشتی بزرگترین کمک در جهت توسعه و جهش بخش کشاورزی است

عرب حلوائی گفت: اگر شرایط همین طور پیش برود و برای مسائل و مشکلات دامداران فکری اندیشیده نشود، در آینده نزدیک دیگر دامداری باقی نمی ماند که دولت بخواهد مجوز بدهد یا ندهد!

وی ادامه داد: با مشکلاتی که فعالان حوزه دامپروری با آن مواجه اند، بسیاری از افراد به دنبال بیرون رفتن از این حوزه هستند. با شرایط فعلی نمی توانیم ادعا کنیم که در حال حمایت از تولید هستیم و می خواهیم شعار سال مبنی بر مشارکت مردم در اقتصاد را تحقق ببخشیم.

این فعال حوزه دامپروری تأکید کرد: حل مشکلات دامداران باید در دستور کار باشد، در غیر این صورت در آینده نزدیک دامپروری ای در کشور باقی نمی ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.