یک کارشناس اقتصادی: بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به پشتوانه منابع مالیاتی دولت، درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و دیگر لازم نیست مردم پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند.

تمام هزینه‌های درمان کودکان به پشتوانه منابع مالیاتی رایگان شد

فرید ولدی کارشناس اقتصادی در رابطه با مصارف مهم مالیات در دولت سیزدهم گفت: مالیات‌ها بستر پایداری مالی کشورها را تشکیل‌ می‌دهند و منابع حیاتی را برای پیشرفت‌های زیرساختی، طرح‌های مراقبت‌های بهداشتی، برنامه‌های رفاه اجتماعی و ارائه خدمات عمومی دولت به مردم را فراهم‌ می‌کنند که تحت رویکرد کلان دولت رفاه نیز تعریف می‌شود. دولت سیزدهم، با پذیرش این اصل اساسی، ساختار مالیاتی قوی را اتخاذ کرده است و تشخیص‌ می‌دهد که جمع آوری و تخصیص مسئولانه مالیات به توسعه ملی و رفاه اجتماعی منجر می‌شود. این وضعیت و رویکرد چندوجهی هزینه‌های مالیاتی و نقش حیاتی آن در پیشبرد اقتصادی ایران مسیر حرکت کشور به سوی پیشرفت اقتصادی را نیز فراهم خواهد کرد.

وی افزود: مالیات‌ها زمینه مالی لازم برای دولت را فراهم‌ می‌کند تا خدمات عمومی مهمی را شامل آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، درمان و توسعه زیرساخت‌ها را تامین کند که مجموع مصارف مالیاتی در بخش ارائه خدمات به شهروندان سبب دسترسی مناسب مردم به خدمات اجتماعی و بهداشتی مناسب خواهد شد. اخیرا نیز دولت به پشتوانه منابع مالیاتی خود، تمام هزینه‌های مربوط به درمان کودکان رایگان کرده است. بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و دیگر لازم نیست مردم پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اثر بازتوزیعی مالیات در جهت اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها و در کنار آن اعطای خدمات ویژه جهت رفع محرومیت افزود: محور اصلی اخذ مالیات در دولت سیزدهم تمرکز و توجه به اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها است و دولت با جمع‌آوری مالیات از دانه‌درشت‌ها چه در بخش حقیقی چه در بخش حقوقی، درآمدی ایجاد می‌کند که مستقیما در جهت اعتلای اقشار محروم و تامین منابع برای ارائه خدمات به دهک‌های نیازمند جامعه نیز از طریق بازوهایی نظیر کمیته امداد و بهزیستی اقدام کرده است. این توزیع مجدد ثروت از مسیر مالیات، برای تحقق یک جامعه عادلانه تر و فراگیرتر بسیار مهم است و تضمین خواهد کرد که همه شهروندان فرصتی عادلانه برای دستیابی به پتانسیل و ظرفیت کامل خود دارند.

وی ادامه داد: همچنین درآمد مالیاتی به عنوان محرک اصلی توسعه زیرساخت‌ها نیز عمل‌ می‌کند که شامل ورود مستقیم منابع مالیاتی در پیوست یک بودجه تحت عنوان بودجه عمرانی دولت است که جاده‌ها، پل‌ها، شبکه‌های حمل و نقل و سیستم‌های مرتبط با تامین و توزیع انرژی را شامل می‌شود. این پروژه‌های زیربنایی شریان‌های شکوفایی اقتصادی یک ملت را تشکیل می‌دهند. ایران با تحقق کامل درآمدهای مالیاتی امکان ایجاد منابع جدید در جهت توسعه و پیشرفت‌ پروژه‌های زیرساختی که زیربنای اصلی توسعه متوازن و رشد اقتصادی سریع و پایدار است را ایجاد می‌کند.

ولدی افزود: منابع و مصارف مالیاتی در دولت سیزدهم تحولی مهم در پیش داشتند و با تکیه بر اخذ مالیات از دانه‌درشت‌ها در کنار مصارف توسعه‌ای مالیات زمینه تحقق رفاه اجتماعی بیشتر را فراهم کرد است و از آنجایی که دولت سیزدهم درآمدهای مالیاتی را به خدمات عمومی، توسعه زیرساختی و پتانسیل انسانی هدایت می‌کند و راه را برای آینده‌ای روشن‌تر هموار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.