ابتکارات راهبردی دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها، گسترش فروش نفت و ارتقای بهره‌وری انرژی نشان‌دهنده رویکردی متحولانه و توسعه‌ای ایران در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی بوده است که مسیری مهم به سمت رشد اقتصادی انرژی‌محور بوده است.

رویکرد تحول‌آفرین دولت شهید جمهور در حوزه انرژی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار قدس، ابتکارات راهبردی دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها، گسترش فروش نفت و ارتقای بهره‌وری انرژی نشان‌دهنده رویکردی متحولانه و توسعه‌ای ایران در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی بوده است که مسیری مهم به سمت رشد اقتصادی انرژی‌محور و افزایش پایداری اقتصادی بوده است. ایران در این زمان با استفاده از بازارهای صادراتی تضمین شده، تقویت مشارکت‌های منطقه‌ای و پذیرش اصلاحات کلیدی در حوزه مصرف انرژی، با تحول و بازمعماری تجارت انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم‌انداز انرژی جهانی قرار داده است.

دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی رویکردی راهبردی برای خنثی کردن تحریم ها و دستیابی به موفقیت های بی سابقه در فروش نفت اتخاذ کرده است. ایران با توسعه بازارهای تضمین شده، دگرگونی پویایی بازار و نوآوری در بخش تجارت نفت و گاز، خود را برای شکستن رکوردها در فروش نفت و حرکت در یک چشم انداز چالش برانگیز ژئوپلیتیکی قرار داده است.

تغییر پارادایم در فروش نفت و خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها

دولت سیزدهم ایران تحولی بزرگ به سمت توسعه بازارهای صادراتی تضمین شده را آغاز کرد که نشان دهنده انحراف استراتژیک از شیوه های سنتی تجارت نفت به سمت بازارهای تضمین شده خارجی بوده است. این تغییر نه تنها سبد انرژی ایران را متنوع کرد، بلکه پایه و اساس تعیین معیارهای جدید در حجم فروش نفت را نیز ایجاد کرد. دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی انعطاف‌پذیری و نوآوری و تفکر استراتژیک قابل‌توجهی از خود در بازارهای جهانی نشان داد که به کشور این اجازه را داد که در شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی، رکوردهای فروش نفت را در شرایط تشدید تحریم‌ها پشت سر بگذارد و سرمایه‌گذاری خارجی قابل توجهی را جذب کند. ایران در دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی با دنبال کردن رویکرد متحولانه خود، بازار تضمین شده برای تجارت نفت خام خود یافت و رویکرد تمرکز بر بازسازی پالایشگاه های نیمه فعال در خارج از کشور نیز نه تنها صادرات انرژی ایران را متنوع کرد بلکه جایگاه قبلی ایران را به عنوان یک بازیگر جهانی در صنعت نفت و گاز تقویت کرد.

گسترش دسترسی به بازارهای تضمین شده فراتر از بازارهای سنتی

ایران در دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی در راستای اهداف استراتژیک خود فرصت‌هایی را در بازارهای جدید فرامنطقه‌ای در شرق آسیا، آمریکای جنوبی و آسیای مرکزی دنبال کرد. علیرغم مواجهه با تحریم‌های سخت‌گیرانه، ایران موفق شد فروش نفت خام خود را به سطح فروش نفت خام در زمان برجام افزایش دهد و انعطاف‌پذیری و سازگاری در جهت‌ پویایی‌های پیچیده تجارت بین‌المللی انرژی را از خود به نمایش بگذارد.

تحول در تعاملات سازنده حوزه گازی با همسایگان

تجارت گازی ایران در دوران تصدی دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی دستخوش دگرگونی قابل توجهی شد که با افزایش همکاری های منطقه ای و اهداف بلندپروازانه تبدیل شدن به هاب گازی در منطقه غرب آسیا مشخص شد. دستاوردهای کلیدی شامل از سرگیری تجارت گاز با ترکمنستان، توسعه و تمدید قراردادهای صادرات گاز با عراق و تقویت مشارکت با روسیه در بخش گاز است. این ابتکارات بر موقعیت استراتژیک ایران در چشم انداز انرژی و آرزوهای آن برای ظهور به عنوان یک بازیگر محوری در پویایی تجارت گاز منطقه ای تاکید می کند. همچنین در تلاش برای ارتقای اصلاح مصرف و بهینه سازی منابع انرژی، ایران بر واقعی کردن قیمت انرژی برای مشتریان خانگی پرمصرف تمرکز کرد. علاوه بر این، تلاش‌ها برای افزایش تولید برق، گاز و نفت خام بر تعهد دولت به افزایش خودکفایی انرژی و پایداری تاکید کرد.

کاهش هدررفت و افزایش بهره‌وری در صنعت گاز

ایران در دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی با درک اهمیت بهره وری انرژی، اقدامات راهبردی را برای کاهش اتلاف انرژی و بهبود بهره وری خود به کار گرفت. قابل ذکر است، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای کاهش اتلاف گاز فلر نیز در دو سال گذشته به انجام رسید که نتیجه آن به نصف رسیدن میزان هدررفت گاز بوده است. علاوه بر این، ابتکارات برای افزایش بهره وری تولید گاز داخلی، استقلال انرژی و رقابت ایران را در بازار جهانی بیشتر تقویت کرده است.

مسیری طی شده ایران دولت  به سمت رشد اقتصادی انرژی‌محور

ابتکارات راهبردی دولت سیزدهم تحت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها، گسترش فروش نفت و ارتقای بهره‌وری انرژی نشان‌دهنده رویکردی متحولانه و توسعه‌ای ایران در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی بوده است که مسیری مهم به سمت رشد اقتصادی انرژی‌محور و افزایش پایداری اقتصادی بوده است.  ایران در این زمان با استفاده از بازارهای صادراتی تضمین شده، تقویت مشارکت‌های منطقه‌ای و پذیرش اصلاحات کلیدی در حوزه مصرف انرژی، با تحول و بازمعماری تجارت انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم‌انداز انرژی جهانی قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.