سیدمسعود شجاعی طباطبایی می گوید: در حالی که دیپلماسی عزت در این چند سال فراز و نشیب‌های بسیاری داشت اما در دوره ایشان شاهد دیپلماسی عزت بودیم و یک وفاق و همگرایی در عرصه بین الملل به وجود آمد که کار را برای ما در عرصه هنر هم تسهیل می کرد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی: در دوره آیت‌الله رئیسی شاهد دیپلماسی عزت بودیم/ وظیفه ما با رفتن ایشان سنگین‌تر می‌شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند برجسته عرصه تجسمی و مدیر اسبق مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در واکنش به شهادت آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: از دیروز که این حادثه رخ داد تا صبح امروز که خبر شهادت ایشان و همراهانشان منتشر شد، لحظات بسیار سختی را سپری کردیم. شهادت توفیق بزرگی بود که نصیب ایشان شد و برای ما که او را از دست دادیم یک رییس جمهور خدوم، خدمت‌گزار و خستگی‌ناپذیر بود که شبانه‌روز خودش را وقف خدمت به مردم محروم کرده بود و دیدیم که همین اتفاق تلخ هم در یک منطقه محروم و دورافتاده رخ داد و اتفاقاً سومین سفر استانی‌شان به تبریز بود و همه اینها نشان می‌داد که چقدر پرتلاش و پیگیرند و با حضور صمیمانه و گرمشان باعث خوشحالی مردم می‌شوند و درصدد رفع مشکلاتشان برمی‌آیند.

آیت‌الله رئیسی را به معنای واقعی کلمه ولایت‌مدار و خدمتگزار می‌شناختم

به گفته این هنرمند؛ از دست دادن شخصیتی مانند آیت‌الله رییسی برای ما بسیار سخت است، اما همانطور که گفتم از یک طرف برای ایشان توفیق بزرگی است که با شهادت به آرزویشان رسیدند. خیلی سال قبل برای اولین بار فرصتی پیش آمد که درباره آقای رئیسی مطلبی را عنوان کنم؛ من به عنوان عکاس به سوریه اعزام شده بودم و از مدافعین حرم  و نقاط مربوط به داعش عکس می‌گرفتم. آنجا فرصت مغتنمی دست داد تا در کنار حرم حضرت زینب(س) پیام رزمندگان را منتقل کنم. به واسطه شناختی که طی سالیان سال به دست آمده بود ایشان را به معنای واقعی کلمه ولایت‌مدار و خدمتگزار می‌شناختم و مصداق بارز این صفات بودند.

در دوره آقای رئیسی شاهد دیپلماسی عزت بودیم

وی درباره تاثیرات سیاست‌ها و رویکردهای شهید آیت‌الله رئیسی در فضای فرهنگ و هنر تاکید می‌کند: یکی از مباحثی که در فضای کاری ما نمود پیدا کرد حوزه بین‌الملل و تاثیرات آن بود که متاسفانه آقای امیرعبداللهیان هم در این اتفاق به شهادت رسیدند. در حالی که دیپلماسی عزت در این چند سال فراز و نشیب های بسیاری داشت اما در این دوره شاهد دیپلماسی عزت بودیم و یک وفاق و همگرایی درعرصه بین الملل به وجود آمد که کار را برای ما در عرصه هنر هم تسهیل می کرد.

یک نمونه آن برپایی نمایشگاه نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «آمریکای لاتین» بود که حاصل همین دیپلماسی عزت بود و در موزه هنرهای معاصر برگزار شد و تعدادی از هنرمندان مطرح و توانمند آمریکای لاتین میهمان ما بودند. ضمن اینکه در این اتفاق جمعی از مسئولان دولت حضور پیدا کردند و پیام رئیس جمهور هم به دست ما رسید که خیلی از این اتفاق تقدیر کردند و باعث خوشحالی ما شدند. در حوزه‎‌های دیگر هم به همین شکل بود و در ارتباطاتی که با هنرمندان داشتند بسیار صمیمانه برخورد می‌کردند و می‌خواستند که کار کنیم و این کاری که انجام می دهیم خدایی و تاثیرگذار باشد.

تعاملی موثر و فوق العاده با هنرمندان

شجاعی طباطبایی درباره تعامل رئیس جمهور با هنرمندان تصریح می کند: ایشان تعامل موثر و فوق العاده ای با هنرمندان داشتند، یک جور همگرایی در دوره آقای رئیسی ایجاد شد و همسویی و وفاقی میان همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها به وجود آمد که باعث شد خیلی از کارها با تعامل انجام شود. باز هم لازم می‌دانم به مواردی اشاره کنم که نمونه آن جشنواره تجسمی فجر و همچنین رویدادهایی بود که در موزه هنرهای معاصر برپا شد که نمایشگاه «آینه در آینه» بخشی از آن بود و خودشان هم حضوراً به نمایشگاه آمدند و با تک تک هنرمندان صاحب‌اثر دیدار داشتند. طبیعتاً این تعاملات اثربخش است و نتیجه این تعاملات تبدیل می‌شود به اتفاق خوبی در دوسالانه ونیز که آثار چند تن از هنرمندان ولایتمدار و توانمند آنجا به نمایش درمی آید و هرچه آنجا دیدید حاصل مساعی و تلاش ایشان در همگرایی بود که به این نتیجه رسید.

وی در ادامه یادآور می‌شود: اما نباید یک نکته را فراموش کنیم که رسانه های معاند با تمام توان و قوا وارد میدان شدند و انواع و اقسام تهمت و دروغ های ناروا به سمت ایشان روانه می شد. اما ایشان با خویشتنداری و تواضع بسیار بالا به آن توجهی نمی کردند و به کار مشغول بودند. تا جایی که این سال‌هایی که سپری شد من را یاد اوایل انقلاب می‌اندازد و می‌توانم ایشان را با شهید بهشتی مقایسه کنم. امروز  هم حاصل کارشان را می‌بینید که نتیجه‌بخش بوده و تلاش ما هم بر این بود که بتوانیم کارهایی انجام بدهیم که نمود زحمات این بزرگوار و به نوعی جبران تلاش‌هایش باشد.

وظیفه ما با رفتن ایشان خیلی سنگین‌تر می‌شود

شجاعی طباطبایی در پایان می‌گوید: وظیفه ما با رفتن ایشان خیلی سنگین‌تر می‌شود و انشالله بتوانیم پا در مسیری بگذاریم که ایشان قدم گذاشتند و بتوانیم کارهای تاثیرگذاری با عنایت به منویات مقام معظم رهبری انجام بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.