مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی گفت: نگاهمان در رویداد شکوه مادری این است که نمونه یک بانوی تراز انقلاب اسلامی را به جامعه تحویل دهیم.

شکوه مادری؛ الگوساز بانوی تراز انقلاب اسلامی

به گزارش قدس خراسان، یکی از برنامه‏‌هایی که می‌تواند به فرهنگ‌سازی در زمینه رشد جمعیت کمک کند، شناسایی و کمک به شناساندن مادرانی است که این مهم را فهم کرده و با وجود مشغولیت‌های اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و شغلی با فائق آمدن بر موانع اقتصادی و اجتماعی، مادری را به عنوان جهاد امروز خود برای جلوگیری از پیری جمعیت برگزیده‌اند.

مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی یکی از نهادهایی است که درباره مسئله جمعیت دغدغه دارد و برای ترویج موضوع فرزندآوری به سراغ معرفی مادران الگو و تکریم حامیان و تشکل‌های حوزه جمعیت و همچنین هنرمندان و اصحاب رسانه‌ای دغدغه‌مند در این حوزه رفته و رویدادی ملی با عنوان «شکوه مادری» را با هدف یاری رساندن به ترویج و تقویت گفتمان فرزندآوری و کمک به حل این معضل به عنوان یک دغدغه مهم نظام جمهوری اسلامی و ایجاد حس کرامت و ارزشمندی نسبت به ایفای نقش مادری و ارائه الگوی سوم در سطح نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

در همین راستا با فاطمه دژبرد، مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به گفت‌وگو پرداختیم.

توجه به امت تمدن‌ساز در طرح شکوه مادری

وی با بیان اینکه نخستین دوره طرح «شکوه مادری» از سال ۱۳۹۸ آغاز شد، گفت: فراخوان این طرح هر سال در ایام میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) در سامانه «شکوه مادری» منتشر و تبلیغات این طرح از طریق دبیرخانه‌های خدمت رضوی و کانون‌های بانوان و خانواده انجام می‌شود. این رویداد به صورت ملی و شامل دو بخش استانی و کشوری است. تعداد برگزیدگان کشوری ۱۸ نفر و برگزیدگان استانی ۲۴۰ نفر هستند.

دژبرد برخی شاخصه‌های برگزیدگان کشوری را سن پایین مادر، تعداد فرزند بیشتر و فعالیت اجتماعی برشمرد و افزود: هر سال در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) منتخبان در محضر تولیت آستان قدس رضوی تجلیل و با خانواده خود به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و سه روز اقامت کامل دارند. همچنین از برگزیدگان استانی نیز بر اساس شاخصه‌های گفته شده، در استان‌هایشان تجلیل و هدایای آن‌ها از طریق مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی به دبیرخانه‌های خدمت رضوی در استان‌های مورد نظر ارسال می‌شود. این دبیرخانه‌ها در همایش‌هایی که هر سال به مناسبت روز ملی جمعیت در اردیبهشت برگزار می‌کنند، از برگزیدگان استانی خود تجلیل به عمل می‌آورند.

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: از رویداد نخست این طرح تا سال گذشته، بیش از ۸۸ هزار مادر جوان دارای سه فرزند داشتیم و توانستیم به نام حضرت رضا(ع)، یک موج‌آفرینی مثبت در زمینه ترویج فرزندآوری به وجود بیاوریم.

وی متذکر شد: در ذیل این طرح، یک شبکه‌سازی توسط مادرانی که عامل فرزندآوری بوده‌اند، در حال رخ دادن است و ما نیز توانستیم هسته‌های محله‌ای طرح شکوه مادری را تشکیل دهیم و تاکنون حدود هزار و ۱۰۰ هسته محلی تشکیل شده است. این هسته‌ها نیز حدود ۵ هزار عضو دارند و شامل مادرانی هستند که شاید کمتر به حوزه فرزندآوری توجه داشته‌اند. در مقابل مادران فعال در این حوزه به آنان کمک کرده و تجربه‌های خود را از داشتن فرزندان زیاد به این مادران منتقل می‌کنند. آن‌ها سعی دارند به دیگر مادران این موضوع را بگویند که مادر شدن یک امر محال نیست؛ بلکه یک امر در دسترس است.

ارتقای جایگاه مادری و تکریم و تجلیل از مقام والای مادر

دژبرد در خصوص محوریت طرح شکوه مادری که تکریم جایگاه مادر و اهمیت به فرزندآوری و جمعیت است، بیان کرد: تا امروز چهار دوره از این طرح برگزار شده است؛ بخش اصلی این طرح، تجلیل از مادران دارای ۴۰ سال و با بیش از سه فرزند است. همچنین در این طرح مادرانی که افزون بر فرزندآوری، فعال اجتماعی نیز هستند و به نوعی در حوزه فعالیتی خود چه از نظر علمی، فرهنگی و... مشغول به فعالیت‌اند، تجلیل می‌شوند. از دیگر اهداف این طرح می‌توان به کمک به جریان‌سازی فکری و ایجاد بستری مناسب برای تقویت گفتمان افزایش فرزندآوری، شناسایی، حمایت و تجلیل از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار رسانه‌ای و هنری در راستای تبیین نقش مادری و کمک به انتشار گسترده‌تر این نوع آثار، الگوسازی مادران موفق با هدف تغییر در نگرش جامعه نسبت به نقش مادری اشاره کرد.

شکوه مادری؛ الگوساز بانوی تراز انقلاب اسلامی

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در خصوص تفاوت‌های چهارمین دوره از طرح شکوه مادری نسبت به دوره‌های گذشته خاطرنشان کرد: این دوره که سال گذشته برگزار شد، با توجه به اینکه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مصادف با ایام شهادت حاج قاسم بود، بخش ویژه مادران مقاومت را به دیگر بخش‌ها از جمله بخش مادران موفق، مادران فرزندخوانده و کنشگران حوزه جمعیت اضافه کردیم.

وی اضافه شدن بخش  کنشگران و حامیان حوزه جمعیت را تفاوت دیگر دوره چهارم دانست و گفت: در واقع این افراد کسانی را که دغدغه‌مند حوزه فرزندآوری هستند، شناسایی و به ما معرفی می‌کنند. به عنوان مثال بانویی را داریم که در یکی از محله‌های حاشیه شهر مشهد ساکن است و پنج فرزند دارد و به اتفاق همسرش منزل خود را به یک پایگاه فرهنگی تبدیل کرده و در حوزه ترویج فرزندآوری مشغول به فعالیت هستند. نگاهمان در رویداد شکوه مادری این است که نمونه یک بانوی تراز انقلاب اسلامی را به جامعه تحویل دهیم.

خبرنگار: محدثه رضائی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.