حجت‌الاسلام جلالی خمینی با اشاره به اینکه شهید آیت الله رییسی بعداز رییس جمهور شدن هم، مسجد را پایگاه خدمت به مردم می‌دانست، گفت: این ویژگی علمای سَلف است که با کسب مقام علمی و معنوی ارتباطشان را با مردم قطع نمی‌کنند.

سید محرومان بعد از ریاست‌جمهوری هم مسجد را پایگاه خدمت به مردم قرار داد

مرحوم آیت الله حیدر جلالی خمینی(ره) در دهه ۴۰ فعالیت‌های خود را به سفارش امام خمینی(ره) در منطقه شرق با امامت جماعت در مسجد احمدیه نارمک آغاز کرد و جلسات علما و روحانیون را به صورت هفتگی در مسجد احمدیه نارمک تشکیل می داد، با تأسیس حوزه‌ علمیه در جوار مسجد نیز، دروس حوزه تحت سرپرستی ایشان هم‌گام با حوزه‌ علمیه‌ قم برگزار می‌ شد. آیت الله شهید رییسی، بعد از انقلاب سالیان سال در این حوزه تدریس داشت  و به دلیل علاقه مندی مرحوم  آیت الله جلالی خمینی(ره)  به شهید جمهور در مناسبت های مختلف همچون ایام فاطمیه و محرم و.. هم برای سخنرانی به مسجد احمدیه و حوزه دعوت می شد.

اطاعت از ولایت فقیه،مردم داری، خدمت به مردم در سنگر مسجد و تواضع و خضوع را می توان از ویژگی های مشترک این دو ستاره محراب(آیت الله حیدر جلالی خمینی(ره) و شهید جمهور) دانست که موجب شده بود، این دو یار امام و رهبری به هم علاقه مند و ارادت داشته باشند. به منظور بررسی ویژگی های اخلاقی و اهتمام شهید جمهور به جایگاه مسجد گفتگویی با حجت الاسلام «محمدرضا جلالی خمینی»، امام جماعت مسجد احمدیه و تولیت کنونی حوزه علمیه مرحوم آیت الله جلالی خمینی(ره) انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام «محمدرضا جلالی خمینی»، با اشاره به ویژگی های ممتاز اخلاقی و شخصیتی شهید جمهور اظهار کرد: تواضع و خضوع شهید آیت الله رییسی ویژگی ممتاز و مثال زدنی ایشان بود، به طوری که وقتی در حوزه علمیه آیت الله حیدر جلالی خمینی(ره) برای تدریس و سخنرانی حضور می یافت، خودشان را طلبه این حوزه می دانست و خطاب می کرد.

 تولیت حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی(ره) با  اشاره به علاقه متقابل شهید آیت الله رییسی و مرحوم آیت الله جلالی خمینی(ره) گفت: روحیه خدوم بودن، پیگیری مشکلات مردم در مسجد وجه مشترک ویژگی مرحوم آیت الله جلالی خمینی(ره) و شهید جمهور بود، همین ویژگی ها موجب شده بود که ارتباط این دو ستاره محراب به هم نزدیک شود.

فرزند مرحوم آیت الله جلالی خمینی(ره) با اشاره به ارادت شهید آیت الله ریسی به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری افزود: این علاقه مندی نشان دهنده اهمیت موضوع ولایت فقیه برای شهید جمهور بوده است و همواره خودشان را سرباز ولایت می دانست. از طرفی شهید خدمت این توصیه امام خمینی(ره) که فرمودند:« همه باید خدمتگزار مردم باشند»، را مورد توجه قرار می داد و می فرمود:«برای مردمی که انقلاب را شکل دادند و جنگ را پشت سر گذاشتند، باید خدوم بود»، ایشان این ویژگی را همواره در سمت های اجرایی شان در قوه قضائیه و ریاست جمهوری مورد توجه قرار می دادند.

 حجت الاسلام جلالی خمینی خاطرنشان کرد: شهید جمهور سالیان سال امام جماعت مسجد جعفری در محله گیشا بود و بعد از آنکه رییس جمهور شد نیز مسجد را پایگاه روحانیت و خدمت به مردم می دانست.

وی تاکید کرد: رییس جمهور شدن ایشان هرگز موجب نشد که شغل و روحانی بودن خودشان و خدمت به مردم از این سنگر را فراموش کند. به گونه ای که در مساجد با مردم دیدار و با اخلاق نیکو صحبت های آنها را می شنید، این ویژگی علمای  سَلف است که وقتی به جایی می رسند و مقام علمی و معنوی پیدا می کنند هرگز ارتباطشان را با مردم قطع نمی کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.