علی تیرگیر، با بیان اینکه دانش آموزان عشایری همچون دیگر دانشآموزان برای ثبتنام باید فرآیند سنجش شان تکمیل شود گفت: بعد از انجام سنجش، فرآیند ثبتنام آغاز و طبق دستورالعملی که دانشآموزان مدارس عادی و غیر عشایری دارد، ثبت نام میشود.
وی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت سنجش حدود ۲۰ هزار نوآموز عشایری به پایان رسید افزود: پیشبینی می شود حدود ۳۰ هزار نوآموز سنجش و سپس کار ثبتنام آنها انجام شود.
مدیرکل امورعشایر وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه از حدود ۷ هزار و ۳۲۰ مدرسه عشایری کشور حدود ۱۳۰۰ مدرسه عشایری کوچ رو هستند ادامه داد: بر اساس اساسنامه مدارس عشایری، کار سنجش تعدادی از نوآموزان در استان مبداء و تعدادی نیز در استان مقصد و مانند سایر دانشآموزان انجام میشود.
تیرگیر با بیان اینکه کوچها مانند گذشته مدت طولانی انجام نمیشود و بیشتر ماشینی و دو روزه شده است گفت: برهمین اساس مشکل خاصی در بحث سنجش و ثبتنام دانشآموزان در مدارس عشایری نداریم.
وی با بیان اینکه چون هنوز کار سنجش به اتمام نرسیده نمی توان آماری درباره افزایش یا کاهش دانشآموزان عشایری در سال تحصیلی جدید ارایه کرد افزود: پیش بینی می شود شاهد کاهش تعداد دانشآموزان در جامعه عشایری و در مقطع اول ابتدایی نباشیم.
مدیرکل امورعشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان بازماندگی از تحصیل در جامعه عشایری به نسبت میانگین کشوری شاید مقداری بیشتر باشد ادامه داد: پراکنده بودن، عدم حمایت کافی و وافی خود و خانواده از دانشآموز، نبودن بعضی زیرساختهای مناسب برای ادامه تحصیل دانشآموزان، از جمله دلایلی است که می تواند تاثیر مستقیمی در راستای بازماندن دانشآموز از تحصیل باشد.
تیرگیر با بیان اینکه در جامعه عشایری همچون دیگر جوامع شهری و روستایی بحث بازمانده از تحصیل یکی از مباحث مهم نظام تعلیم و تربیت عشایر تعریف شده است عنوان کرد: سال گذشته حدود ۲۰ درصد از دانشآموزان بازمانده از تحصیل این جامعه به تحصیل روی آوردند و تلاش ما این است امسال این آمار افزایش یابد.
وی با بیان اینکه طبق روال هرسال دانشآموز ثبت نام کتاب درسی را انجام می دهد و سازمان پژوهش کتاب تولید و در اختیار دانشآموز قرار می دهد اظهار کرد: پارسال جذب نیروی انسانی برای مدارس عشایری موجب شد با چالش جدی و بحرانی در حوزه نیروی انسانی روبرو نباشیم، امسال هم همچون سال گذشته در آزمون ماده ۲۸ سهمیه خوبی برای مدارس عشایری در دانشگاه فرهنگیان لحاظ شد زیرا با توجه به رویکردی که مقام عالی وزارت نسبت به دانش آموزان مناطق کم برخوردار خاص مناطق عشایری و مرزی داشتند، جذب در اولویت و تعیین نیروی انسانی توسط مدیران کل آموزش عشایر استان ها و خود مدیر کل استان قرار گرفت.
مدیرکل امورعشایر وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه بحث نیروی انسانی توانمند یکی از مهم ترین شاخصهایی است که می تواند موجب ارتقای شاخصهای آموزشی و تربیتی شود عنوان کرد: مناطق عشایری از ابزارهای کمک آموزشی برخوردار نیستند در نتیجه اولیای باسواد، کتاب کمک آموزشی، کلاس های تقویتی، پارک، سینما، آزمایشگاه و... وجود ندارد و وقتی تعداد دانشآموز زیر ۱۰ نفر است، طبعا با این پراکندگی، تامین این موارد بسیار سخت است.
تیرگیر با بیان اینکه یکی از مهمترین ابزارها و مولفههایی که در راستای عدالت آموزشی در اختیار دانشآموزان عشایری قرار گرفته نیروی انسانی است گفت: اگر بتوانیم برای مدارس عشایری کار ویژه متقن و با برنامه تعریف کنیم قطعا توانستهایم در راستای ارتقای شاخصهای آموزشی و تربیتی مدارس عشایری و دانشآموزان عشایری گام بلند و موثری برداریم.
وی اظهارکرد: تمام تلاشها این است در راستای تامین نیروی انسانی مدارس عشایری گامهای موثری برداشته شود.
نظر شما