انتخابات

یازدهم اسفند سال ۱۳۱۶ بالاخره کارخانه نخریسی مشهد با سرمایه ۹ میلیون تومان آغاز بکار کرد. این کارخانه علاوه بر تولید نخ، بخش مهمی از برق مورد نیاز مشهد را هم تامین می‌کرد.

عکسی خاص از افتتاحیه کارخانه نخریسی مشهد

چهارشنبه، یازدهم اسفند سال ۱۳۱۶ بالاخره کارخانه نخریسی مشهد با سرمایه ۹ میلیون تومان آغاز به‌ کار کرد. کارخانه ای که شرکت آن دو سال قبل، با مشارکت آستان قدس رضوی، شرکت سهامی تجاری خراسان، انجمن پارسیان هند و اشخاص حقیقی مانند آقایان وهاب زاده، نصیرزاده و هاروطونیان تاسیس شده بود. ایجاد کارخانه نخریسی مشهد با ظرفیت روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ بقچه نخ و به کارگیری ۳۰۰ کارگر فقط از نظر ایجاد اشتغال و تولید نخ اهمیت نداشت، این کارخانه بخش مهمی از برق مورد نیاز مشهد را هم تامین می‌کرد و تا سال‌ها جایگاه خود را در این عرصه حفظ نمود.
نکته جالب درباره تاریخ تاسیس کارخانه نخریسی مشهد (خسروی) این است که موسس حقیقی آن افتتاحش را ندید.

محمدولی اسدی که در سال ۱۳۱۴ و زمان تاسیس شرکت، نایب التولیه‌ آستان قدس بود و جلسه تاسیس در منزل وی برگزار شد، چندی بعد و در پی قیام مسجد گوهرشاد، مورد سوءظن رضاشاه قرار گرفت و به قتل رسید.

شرح عکس: نمایی از مراسم افتتاح کارخانه نخریسی در اسفند ۱۳۱۶، عکس به احتمال زیاد توسط مرحوم علی آیریا، عکاس آستان قدس گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.