روستای کلاته سرهنگ که در دهه ۸۰ به مشهد الحاق شده است، مشکل قدیمی مالکیت با اداره کل راه و شهرسازی دارد. باید از مسئولان پرسید چرا در این مدت این مشکل برطرف نشده تا امروز مسئولان برای امدادرسانی به مردم این منطقه تعلل نکنند؟ا

تعلل مسئولان برای امدادرسانی به کلاته سرهنگ پایان یافت!

به گزارش قدس خراسان، بارش‌های سنگین اواخر اردیبهشت آن‌قدر غافلگیرکننده بود که حتی چند نفر را در این شهر به کام مرگ کشاند و خسارت‌های زیادی به جا گذاشت. گرچه یک خیابان در منطقه سیدی در صدر اخبار قرار گرفت؛ اما سیدی تنها منطقه‌ای نبود که متأثر از مشکلات سیلاب باران‌های رگباری اردیبهشت شد.

پیش از این در گزارش  «بی‌خبری مسئولان از خانه‌خرابی مردم»، به سراغ مسئولان رفتیم و آن‌ها تأیید کردند هنوز از منطقه نماز ۲۵ و روستای کلاته سرهنگ در مجاورت برج‌های سر به آسمان گذاشته اطلاعی ندارند و همان‌طور که مردم گفته بودند، به آن‌جا سر نزدند!

مگر چه تفاوتی میان بولوار نماز و سیدی بود که سیل حضور مسئولان شهری، استانی و حتی کشوری به سمت سپاه ۶۹ در منطقه سیدی سرازیر شد و انصافاً رسانه‌ها هم در بازتاب این حضور کم نگذاشتند؛ اما پای مسئولان به نماز ۲۵ باز نشد!  دوباره به سراغ مسئولان رفتیم تا نتیجه وعده‌های گزارش قبلی را بررسی کنیم.

مأموریت به بنیاد مسکن برای رصد شرایط

سرپرست مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که تا امروز چه اقدامی برای رسیدگی به شرایط کلاته سرهنگ  صورت گرفته، گفت: پس از اطلاع از این موضوع، دیروز هماهنگی‌های لازم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بررسی شرایط این منطقه انجام شده و اگر شرایط کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به خانه‌های تخریب شده در این منطقه فراهم باشد، کمک انجام می‌شود.

سید رضا عباسی نیشابوری کمک کردن از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را در گرو ساخت و ساز مجاز در منطقه عنوان کرد و افزود: کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز مأمور خواهد شد بررسی‌های لازم برای کمک‌هایی از جمله تسهیلات بانکی، جبران خسارت وسایل منزل و بقیه موارد را به آسیب‌دیدگان از سیل داشته باشد.

البته اظهارات او درباره ساخت و ساز مجاز و غیرمجاز در حالی است که محسن داوری، فرماندار مشهد در روزهای سیل منطقه سیدی در اظهارنظری رسانه‌ای گفته بود «بخشی از اتفاقات ناشی از این است که برخی از عزیزان در مسیل‌ها ساخت و ساز کرده‌اند و حوزه شهری هم در منطقه خوب طراحی نشده؛ ساختمان‌هایی غیرمجاز، غیراصولی و خطری». او در هشداری جدی در همان مصاحبه بیان کرد: «سیل رفت؛ اما اگر خدایی نکرده زلزله‌ای در این شهر رخ دهد، نمی‌دانیم چه کنیم. در همین منطقه روی یک دیوار ۲۰ سانتیمتری پنج طبقه ساخته‌اند به طوری که وقتی بخواهید واردش شوید، احساس خطر می‌کنید و این موارد بدون هیچ مجوزی ساخته شده است!» و تفاوت ساخت و سازهای غیرمجاز و شرط امدادرسانی بر این اساس ابهام دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز درباره اقدام برای ساماندهی شرایط مردم خسارت‌دیده از سیل اخیر در خیابان نماز ۲۵ گفت: پس از اعلام مدیریت بحران استانداری، همکاران ما  دیروز در اداره شهرستان مشهد برای بررسی شرایط به محل رفتند و تیم‌های ارزیاب موارد مطرح شده را مورد تحلیل قرار دادند که گزارش آن امروز برای بررسی و تصمیم‌گیری به دست من خواهد رسید.

سید خلیل منبتی افزود: آنچه در برآورد اولیه  مشهود است، چند مورد آبگرفتگی داخل منازل بود که این موارد نیز تاکنون به ما و همکارانمان اطلاع‌رسانی نشده  وگرنه خیلی پیشتر به این مورد رسیدگی می‌کردیم.

وی تأکید کرد: به محض رسیدن گزارش همکاران، جوانب موضوع به طور کامل بررسی خواهد شد و چنانچه خرابی یا مشکلاتی از این دست برای مردم رخ داده باشد، پیگیری‌های لازم برای ساماندهی آن‌ها را خواهیم داشت تا رضایت مردم جلب شود.

کمیته امداد در انتظار فهرست فرمانداری مشهد

در حالی که عصر روز گذشته معاون عمرانی فرماندار مشهد در نشست خبری فرماندار با موضوع سیل اعلام کرد کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز برای بار دوم به منطقه کلاته سرهنگ سر زده است؛ اما رضا سلم‌آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) ظهر روز گذشته در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: فرمانداری مشهد به عنوان متولی اصلی رسیدگی به امور سیل‌زدگان در این شهرستان شناخته می‌شود که عهده‌دار مدیریت اقدامات تمامی دستگاه‌های امدادرسان است. در بحث کمک‌رسانی به سیل‌زدگان منطقه بولوار نماز نیز در لیست فرمانداری برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان مشهد، نامی از منطقه بولوار نماز برده نشده است. چنانچه فهرست فرمانداری به روز شده و نماز ۲۵ نیز در این فهرست گنجانده شود، کمک‌هایی از جمله وام‌های بلاعوض ساخت مسکن و تعمیر واحدهای مسکونی به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد ضمن اینکه اختصاص وسایل منزل به آن دسته از مردمی که وسایل منزلشان دچار خرابی شده نیز در دستور کار قرار دارد.

فرماندار مشهد که قول سر زدن به این منطقه را داده بود، تا ظهر روز گذشته همچنان به این منطقه نرفت و در پاسخی کوتاه به پیگیری مجدد قدس گفت: باید منطقه را ببینم تا به پرسش‌های شما پاسخ بدهم. به شهردار منطقه ۸ گفته‌ام به آنجا سر بزند و به وضعیت رسیدگی کند. امروز نشست خبری داریم. در آنجا سؤالاتتان را بپرسید!

محسن داوری در نشست خبری عصر روز گذشته با رسانه‌ها نیز امدادرسانی نشدن به این منطقه را نادرست دانست و از رسانه‌ها بابت انتشار این مسئله گلایه کرد. البته او به تأییدات مسئولان درباره بی‌اطلاع بودن و حتی رسیدگی نکردن به این منطقه هیچ اشاره‌ای نکرد و تأکید کرد: اینکه می‌گویید به کلاته سرهنگ رسیدگی نشده، غلط است. در روز اول سپاه لودر برد و شهردار و هم بخشدار به آنجا رفتند. شهرداری طبق قانون در آنجا تکلیفی ندارد؛ اما من دستور دادم و شهرداری برای خدمت‌رسانی رفت. تسهیلات به آسیب‌دیدگان در همه نقاط شهر با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته داده می‌شود. وقتی حرف اهالی را شنیدید باید از کارشناسش هم بپرسید و ببینید این کار انجام شده یا نشده است. سپس اطلاع‌رسانی کنید. بله به آن‌ها هم خسارت وارد شده و ما به اندازه توانمان ورود کردیم.

شهردار منطقه ۸ مشهد نیز در گفت‌وگو با قدس بیان کرد: چند خانوار در منطقه کلاته سرهنگ داخل کال خانه ساخته‌اند و هیچ مجوزی از شهرداری نگرفته‌اند.

کاظم یزدان‌مهر با تأکید بر اینکه دیروز برای اولین بار به منطقه سر زده و نیروهای شهرداری را برای امدادرسانی در آنجا مستقر کرده، گفت: کاربری این منطقه فضای سبز بوده و فقط یک مورد خانه که خراب شده است.

وی تأکید کرد: مردم این منطقه باید مالکیت اراضی خودشان را با مسکن و شهرسازی تعیین تکلیف کنند؛ اما هر کمکی از ما برای امدادرسانی به مردم این منطقه ساخته باشد، حتماً انجام خواهیم داد.

روستای کلاته سرهنگ که در دهه ۸۰ به مشهد الحاق شده است، مشکل قدیمی مالکیت با اداره کل راه و شهرسازی دارد. باید از مسئولان پرسید چرا در این مدت این مشکل برطرف نشده تا امروز مسئولان برای امدادرسانی به مردم این منطقه تعلل نکنند؟البته برخلاف آن چیزی که درباره اختلاف مالکیت این اراضی با آستان قدس رضوی مطرح شده، این اراضی ارتباطی با آستان قدس رضوی ندارد.

خبرنگار: هاشم رسایی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.