نماینده مردم اصفهان در مجلس: در دولت شهید رئیسی اقدامات بزرگی در حوزه دیپلماسی فعال انرژی و اقتصادی بوده است که زمینه افزایش صادرات نفت خام کشور در کنار بازگشت ارز را برای کشور فراهم کند.

دیپلماسی فعال انرژی دولت شهید رئیسی زمینه‌ساز افزایش صادرات نفت‌ و خدمات فنی‌مهندسی

در دنیای امروز دیپلماسی حرف اول و آخر را در صحنه بین­ الملل می­زند. کشورهایی که می ­توانند دیپلماسی فعالی را در حوزه ­های مختلف در حوزه بین­المللی به اجرا بگذارند، منافع ملی شان تامین می­ شود و دولت­ هایی که در پیگیری دیپلماسی فعال موفق نیستند، در دستیابی به اهداف­شان ناکام می­ مانند.

به گواهی کارشناسان، مشخصه مهم دولت شهید رئیسی این بود که از تمام ظرفیت­ ها به منظور به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی بهره گرفته شد. وزارت نفت دولت سیزدهم کارنامه درخشانی در حوزه خنثی­سازی تحریم­ها و فروش نفت و گاز کشور دارد.

وزارت امور خارجه نیز در دولت سیزدهم به کمک آمد تا در حوزه دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کنیم. تمامی سیاست­ هایی که توضیح داده شد، در سایه اعتماد به خود محقق شد.

سیاست دولت شهید رئیسی این بود که نگاه­مان را از دشمنان برداریم و به داشته ­هایمان معطوف شویم. از نظر وی، همسایگان و کشورهای دوست، متخصصان داخلی، دانش بنیان­ها و سرمایه ­های بخش خصوصی از جمله فرصت­ هایی بودند که باید از آن­ها در راستای منافع ­مان بهره می­ بردیم.

در دولت شهید رئیسی برای اولین بار انحصار شرکت ملی نفت در توسعه میادین شکسته شد. بستر برای ورود بخش خصوصی به بهره ­برداری از میادین ایجاد شد و در راستای جذب سرمایه ­ها تلاش کردیم.

وزارت نفت قراردادی با پتروشیمی­ ها در زمینه مشارکت این صنایع در توسعه 16 میدان گازی کشور منعقد کرد. به زعم کارشناسان، این اقدام در رفع ناترازی گازی صنعتی کشور موثر است و نفع اقتصادی بالایی برای کشور دارد.

تکیه بر اقتصاد دانش ­بنیان ایده خوبی که در دولت شهید رئیسی دنبال شد

 حامد یزدیان، نماینده مردم اصفهان را در مجلس شورای اسلامی در خصوص سیاست­های دولت شهید رئیسی در زمینه انرژی و خنثی­ سازی تحریم ­ها خاطرنشان کرد: باید این موضوع را بپذیریم که تحریم­ ها یک واقعیت در کشور ما هستند و با وجود آن­ها باید به سیاست­ گذاری بپردازیم. البته این مسئله نیز حائز اهمیت است که ما پتانسی ل­های زیادی داریم و می­توانیم با تکیه بر آن­ها امور را پیش ببریم. تکیه بر توانمندی­ها می­ تواند بستری فراهم کند که تکانه­ هایی مانند تحریم اثرگذاری چندانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: تجربیات خوبی را در دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی داشتیم. همکاری در سطح بالایی بین ارکان حکومتی کشور به وجود آمد و توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی در زمینه خنثی­ سازی تحریم­ها و فروش نفت به اجرا گذاشت. با وجود این، هنوز هم پتانسی ل­های بسیاری در حوزه انرژی داریم که باید آن­ها را بالفعل کنیم.

وی ادامه داد: تکیه بر اقتصاد دانش ­بنیان نیز ایده خوبی بود که در دولت شهید رئیسی دنبال شد. توان علمی خوبی در کشور داریم و توانستیم به استفاده از این ظرفیت­ها بپردازیم.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم در خصوص استفاده حداکثری از دستاوردهای دانش بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور در دولت شهید رئیسی خاطرنشان کرد: این اقدام بسیار مثبت تلقی می­ شود. هر چقدر از ظرفیت دانش ­بنیانی کشور بهره ببریم، گامی به جلو برداشته ­ایم و برایمان منفعت دارد.

دیپلماسی فعال انرژی و  اقتصادی یکی از نقاط درخشان و ممتاز دولت شهید رئیسی

یزدیان گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی که در دولت شهید رئیسی در دستور کار قرار داشت، می ­تواند باعث جهش اقتصاد کشور شود. همان طور که مقام معظم رهبری در شعار سال مطرح کرده ­اند ما نیاز به جهش در اقتصاد داریم که باید در سیاست­گذاری ­ها مدنظر باشد. استفاده از ظرفیت­ های دانش بنیانی کشور یکی از مهم­ترین راهکارها برای کمک به رشد اقتصادی کشور است. 

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای دیگر به ویژه گسترش روابط با همسایگان در دولت شهید رئیسی به خوبی اتفاق افتاد. در دولت تحت ریاست وی، وزارت امور خارجه وارد مباحث دیپلماسی اقتصادی شد. یکی از نقاط درخشان و ممتاز دولت شهید رئیسی همین موضوع بود که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی اقدامات بزرگی در حوزه دیپلماسی فعال انرژی و اقتصادی بوده است که زمینه افزایش صادرات نفت خام کشور در کنار بازگشت ارز را برای کشور فراهم کند. دیپلماسی فعال انرژی ایران در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در کنار بحث سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از ابتکارات مهم و راهبردی دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی بوده است.

تعامل با کل کشورهای دنیا به جز رژیم اشغالگر صهیونیستی باید در دستور کار باشد

یزدیان گفت: تعامل با کل کشورهای دنیا به جز رژیم اشغالگر صهیونیستی باید در دستور کار باشد. در این راستا می­ توانیم تعاملات با دیگران را بر اساس منافع خودمان تعریف کنیم و جلو ببریم. این موضوع در دولت شهید رئیسی با جدیت پیگیری شد.

وی ادامه داد: در زمینه افزایش تعاملات با دیگران، همسایگان در اولویت هستند. به ویژه آن دسته از همسایگان که بازار خوبی برای تولیدات ما هستند، از اهمیت بیشتری برخوردارند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: گسترش تعاملات با کشورهایی که می­توانیم با آن­ها تبادل کالا و خدمات داشته باشیم، باید در اولویت قرار بگیرند. این موضوع جزو امتیازات دولت شهید رئیسی بود و امیدواریم در دولت بعدی نیز همین روند ادامه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.