۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
کد خبر: 990868

پاداش زیارت رضوی از منظر امام رضا(ع)

دکتر مرتضی انفرادی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

یکی از ثواب‌ها و آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) آن است که سبب استجابت دعای زائران می‌شود. دیگر اینکه آتش جهنم بر بدن زائر حضرت رضا(ع) حرام و ثواب زیارتش بهشت برین است.

زیارت، حضور در حریم ملکوتی حضرات معصومین(ع) و نتیجه آن برقراری ارتباط قلبی با حجت خداست. این حضور در حرم شریف و زیارت مرقد ایشان، نوعی عهد با امام(ع) است. امام رضا(ع) در روایتی که در بحارالانوار آمده می‌فرمایند: «إِنَ‏ لِکُلِ‏ إِمَامٍ‏ عَهْداً فِی عُنُقِ أَوْلِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِیَارَةَ قُبُورِهِم‏» یعنی برای هر امامی، بر گردن هواداران و پیروانش پیمانی است و از نشانه‌های وفا به این پیمان و نیکو به جا آوردن آن، زیارت قبور ایشان است. از این رو می‌توان گفت زیارت، تجدید پیمان با امام معصوم(ع) است زیرا به وسیله زیارت، رشته مودت محکم، میزان اطاعت از امام افزایش و پیوند با امام نهادینه می‌شود.

برای بیان ثواب زیارت امام رضا(ع) روایت‌هایی نقل شده که این ثواب‌های مطرح شده در روایت‌ها، روشنگر عظمت و جلالت شأن فرد مورد زیارت است. در مورد زیارت امام رضا(ع) و ثواب آن، احادیث متعددی از معصومین(ع) روایت شده که در منابع اصیل و کهن ذکر شده است.

پاداش زیارت رضوی از منظر امام رضا(ع)

در این میان، احادیثی از امام رضا(ع) آمده که پاداش و ثواب زیارت مرقد مطهرشان را از لسان مبارک ایشان، بیان کرده است.

طبق روایتی امام رضا(ع) در مورد شأن و منزلت مرقد مطهرشان نکاتی را بیان فرموده‌اند. هروی می‌گوید: حضرت رضا(ع) وارد قبه‌ای شد که هارون در آن دفن شده بود، با دست مبارکش در کنار آن خطی کشید و فرمود: این تربت من است و در آن دفن خواهم شد و خدای متعال این مکان را محل آمد و شد شیعیان و دوستانم قرار خواهد داد. به خدا سوگند هر یک از آنان که من را زیارت کند، یا بر من سلام کند، به سبب شفاعت ما- که اهل بیت(ع) پیامبریم- مشمول بخشش و مهربانی خدا قرار خواهد گرفت.

آن حضرت در روایتی دیگر شهر طوس را محل رفت و آمد شیعیان و زائرانشان معرفی می‌کنند. شیخ صدوق نقل کرده است حضرت(ع) فرمود: «لاتنقضی الایّام واللیالی حتی تصیر طوس مختلف شیعتی و زوّاری، ألا فمن زارنی فی غربتی بطوس، کان معی فی درجتی یوم القیامه مغفوراً له» یعنی شب و روزهای زیادی نمی‌گذرد که شهر طوس محل رفت‌وآمد شیعیان و زائران من می‌شود. هر که من را در حال غربتم در شهر طوس زیارت کند، در روز قیامت با من و در درجه من خواهد بود و مورد آمرزش خداوند قرار خواهد گرفت.

شیخ صدوق به روایت دیگری از امام رضا(ع) اشاره کرده است. امام علی ‌بن ‌موسی الرضا(ع) فرمود: «در خراسان بقعه‌ای است که زمانی خواهد آمد که آنجا محل رفت‌وآمد فرشتگان می‌شود و همواره گروهی از فرشتگان از آسمان فرود می‌آیند و گروهی به طرف آسمان بالا می‌روند تا روز قیامت فرا رسد. به حضرت عرض شد: ای فرزند رسول خدا این کدام بقعه است؟ حضرت فرمود: آن بقعه در سرزمین طوس است و به خدا سوگند آن باغی از باغ‌های بهشت است؛ هر کسی من را در آن بقعه زیارت کند، همانند کسی است که رسول خدا(ص) را زیارت کند و خداوند متعال برای او ثواب هزار حج نیکو و هزار عمره مقبوله می‌نویسد و من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم شد».

خیراتی که از زیارت امام رضا(ع) می‌بریم

زیارت ائمه معصومین(ع) فضیلت و ثواب بسیار زیادی دارد و این ثواب اختصاص به زیارت امام خاصی ندارد. در این میان روایت‌های مربوط به زیارت امام رضا(ع) از جایگاه خاصی برخوردار است. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد روایت‌های قابل توجهی از امام رضا(ع) مبنی بر پاداش زیارتشان در منابع اصیل و متقدم ذکر شده است که مجموعه این پاداش‌ها را می‌توان در 20مورد دسته‌بندی کرد.

یکی از ثواب‌ها و آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) آن است که سبب استجابت دعای زائران می‌شود. دیگر اینکه آتش جهنم بر بدن زائر حضرت رضا(ع) حرام و ثواب زیارتش بهشت برین است. چون روز قیامت فرا رسد، آتش جهنم فراز آمده و خودنمایی می‌کند. در این اوضاع و احوال ترس‌آور و وحشتناک زائران حضرت رضا(ع) از امتیاز بزرگی برخوردارند. آنان از آتش سوزان جهنم در امان‌اند. زیارت آقا علی بن موسی الرضا(ع) علاوه بر اینکه سبب بخشش گناهان است، هم‌سنگ زیارت پیامبر اکرم(ص) نیز معرفی شده است.

در برخی دیگر از روایت‌ها ثواب زیارت ایشان معادل هزار حج و هزار عمره پذیرفته شده ذکر شده است. شفاعت امام رضا(ع) و آبای گرامی ایشان در انتظار زائران علی بن موسی الرضا(ع) است.

زیارتی که ثواب 100هزار شهید، 100هزار صدیق، 100هزار حج‌گزار، 100هزار عمره‌گزار و 100 هزار مجاهد برای او نوشته شده و در محشور شدن در زمره اهل بیت(ع) را با خود به همراه دارد.

قرار گرفتن در درجات بالای بهشت و همراه اهل بیت(ع) و نیز قرار گرفتن در زمره نجات‌یافتگان در روز قیامت از دیگر برکات و وعده‌های این زیارت است. استحقاق بخشش و غفران الهی و همسایه امام رضا(ع) بودن و توفیق زیارت امام رضا(ع) در روز قیامت همه بخشی از پاداش‌های زیارت و تجدید عهد با غریب طوس است.

پاداش‌هایی که از اهمیت زیارت در آموزه‌های اسلامی به ویژه در تعالیم رضوی حکایت می‌کند. ان‌شاءلله خداوند توفیق بهره‌برداری از این فیض عظیم و دستیابی به این ثواب‌ها را به همه دلدادگان عالم آل محمد(ع) عنایت فرماید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.