انتخابات

یک اقتصاددان: در شرایط تشدید تحریم به کمک دیپلماسی فعال دولت شهید رئیسی توانستیم به بازارهای جدید و تضمین شده ای دست پیدا کنیم و بازارهای قدیمی را نیز با مدل همکاری جدیدی احیا کنیم، این سپر ضدتحریم کشور در حوزه انرژی موفق بوده و باید تداوم داشته باشد.

فعال‌سازی سپر ضدتحریمی کشور در حوزه انرژی به کمک دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

توسعه همکاری‌های نفتی ایران با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس شرق آسیا به خصوص در چین و تمرکز سیاست هوشمندانه احیای پالایشگاه‌های مستهلک شده، در واقع منجر به افزایش فروش نفت خام و گاز طبیعی شده است به نحوی که فروش نفت خام ایران در سال 2017 به سطح قبل از تحریم رسیده است. علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام ایران در این مدت رشد تصاعدی داشته است و ایران در این زمینه توانسته است که با رشد چشم‌گیر درآمدهای ارزی روبرو شود.

این موفقیت مهم و راهبردی دولت سیزدهم، مدیون دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی کشور است. برای ایجاد بازارهای جدید نفت خام ایران، دولت سیزدهم بر بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده در آمریکای جنوبی، آفریقا، آفریقا، آفریقا و آسیای مرکزی تمرکز کرده است. ایران بازاریابی شبکه ای خود را در کشورهای شرق آسیا نیز گسترش داده است. این حرکات استراتژیک نه تنها باعث افزایش فروش شده، بلکه جایگاه ایران را در بازار جهانی انرژی تقویت کرده است.

در همین رابطه پیرامون دیپلماسی فعال انرژی ایران در حوزه تجارت نفت خام و افزایش فروش نفت خام ایران با وجود تشدید تحریم‌ها با آقای ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان ایران به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان ایران در رابطه با محوریت تحول تجارت نفت خام کشور در دولت شهید رئیسی گفت: در دولت شهید رئیسی توانستیم شرایط فروش نفت با وجود تحریم‌های غرب علیه ایران را عوض کنیم و صادرات نفت و گاز خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم. از این جهت دولت شهید رئیسی دستاوردهای خوبی داشت.

زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: در شرایط تشدید تحریم نیز به کمک دیپلماسی فعال دولت شهید رئیسی توانستیم به بازارهای جدید و تضمین شده ای دست پیدا کنیم و بازارهای قدیمی را نیز با مدل همکاری جدیدی احیا کنیم که این رویکرد حوزه انرژی دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و باید تداوم یابد و از این نظر سپر ضدتحریم کشور در حوزه انرژی دولت سیزدهم عملکرد بسیار خوبی داشته است.

این اقتصاددان با اشاره به اهمیت راهبردهای جدید دولت سیزدهم و لزوم تداوم آن در دولت بعدی گفت: اقداماتی مانند فروش نفت به مینی ریفاینری­ها در شرق آسیا و یا سهامداری در پالایشگاه­های فراسرزمینی و بازارسازی برای نفت کشور را باید در چارچوب سیاست­های ضدتحریمی دولت سیزدهم ببینیم و تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: سیاست استفاده حداکثری از دستاوردهای دانش بنیانی، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در آن­ها به ایجاد یک بازار دائمی برای نفت کشور منجر شد. البته این معابر نباید خیلی هم روشن باشند، زیرا در این صورت ممکن است هدف تحریم­ها قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.