آیت‌الله صدر معتقد بود: «امام خمینی با نهضت خود امید انبیا(ع) را تحقق بخشید». نهضت امام خمینی(ره) منشأ اثرات بزرگی در جهان شد که این آثار هنوز هم باقی است و همچنان انقلاب اسلامی در جهان تأثیرگذار است.

اندیشمند عراقی در گفت‌وگو با قدس: امام خمینی(ره) تشیع را به دنیای معاصر معرفی کرد

وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) از زاویه‌های مختلف قابل بررسی است یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این انقلاب بیداری مسلمانان در نقاط مختلف جهان است که به تأسی از انقلاب اسلامی به دفاع از هویت اسلامی خویش برخاستند.

کشور عراق دومین کشور شیعی جهان به لحاظ جمعیتی است که در حوادث مختلف انقلاب اسلامی و پس از آن به عنوان همسایه غربی، همواره نقش تأثیرگذاری ایفا کرده است. در گفت‌وگو با اندیشمند عراقی، تأثیر امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در کشور عراق را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام حاج شیخ عمار جابری، مسئول ارتباطات دفتر نماینده مقام رهبری در عراق، مسئول تجمع علماء ولاییون عراق در نجف اشرف و دبیر انجمن فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی درعراق در گفت‌وگو با قدس با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) با حرکت بزرگ خود اسلام را در دوران معاصر دوباره زنده کرد، گفت: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی، اسلام و فرهنگ تشیع را به دنیای معاصر معرفی کرد تا انسان‌های امروز نگاه بسته‌ای به اسلام نداشته باشند و بدانند این دین و فرهنگ اسلامی و شیعی چه ویژگی‌هایی دارد.

مسئول ارتباطات دفتر نماینده مقام رهبری در عراق به سخنی از آیت‌الله شهید محمدباقر صدر از علمای بزرگ عراق درباره انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: آیت‌الله صدر معتقد بود: «امام خمینی با نهضت خود امید انبیا(ع) را تحقق بخشید». نهضت امام خمینی(ره) منشأ اثرات بزرگی در جهان شد که این آثار هنوز هم باقی است و همچنان انقلاب اسلامی در جهان تأثیرگذار است.

مسئول تجمع علماء ولاییون عراق در نجف اشرف به تأثیر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) بر مسلمانان عراق اشاره و اظهار کرد: در عراق با اینکه استکبار و آمریکا سعی دارد میان دو ملت بزرگ مسلمان عراق و ایران تفرقه بیندازد اما از همان ابتدای انقلاب تاکنون شاهدیم مردم عراق به ویژه شیعیان دلبسته و شیفته امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و مردم ایران هستند و این پیوند ناگسستنی است.

در روزهای اخیر که مصادف با حادثه تأثربرانگیز شهادت رئیس‌جمهور ایران بود ما در عراق تجمعات و عزاداری‌هایی در سوگ شهید رئیسی دیدیم که برای خودمان عجیب و شگفت‌انگیز بود حتی عشایر عراق به سوگ رئیس جمهور شهید ایران نشستند و در نقاط مختلف عراق شاهد برپایی عزاداری‌ها و تجمعات بودیم که نشان‌دهنده همبستگی و همدلی دو کشور ایران و عراق است.

در زمان جنگ تحمیلی شیعیان عراق از ایران حمایت می‌کردند

این روحانی شهر نجف با بیان اینکه حتی در زمان جنگ تحمیلی و حمله صدام به عراق، شیعیان عراق مخالف صدام بودند و از ایران حمایت می‌کردند، گفت: در آن ایام در جنوب عراق جبهه مردمی علیه صدام تشکیل شده بود که علیه صدام مبارزه می‌کرد و پشتیبان ایران و رزمندگان جبهه حق بود.

حجت‌الاسلام حاج شیخ عمار جابری با بیان اینکه جمهوری اسلامی از حوادث سخت بسیاری در این سال‌ها عبور کرده و محکم‌تر شده، افزود: ایران به جهان اسلام و بقیه مسلمان‌ها نشان داد می‌توان با تدبیر از هر حادثه سختی عبور و حتی آن را تبدیل به پیروزی و روزنه ‌امید کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) از علمای بزرگ جهان تشیع در روزگار ما بود، تصریح کرد: او با بنا نهادن جمهوری اسلامی و نظام شیعی در ایران؛ به رشد و توسعه تفکر شیعی کمک کرد و سبب شد تفکر شیعه در جهان شناخته شود و عجیب‌تر آنکه پس از انقلاب ما شاهدیم تشیع در کل جهان در حال رشد و توسعه است در حالی که پیش از انقلاب کسی اهل بیت(ع) و فرهنگ تشیع را نمی‌شناخت. اما امروز شاهدیم حتی در کشورهای مخالف اسلام مثل آمریکا و انگلیس تفکرات اسلامی و شیعی در حال رشد است.

دبیر انجمن فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی در عراق همچنین به حمایت ایران و انقلاب اسلامی از فلسطین و جبهه مقاومت اشاره کرد و افزود: ایران در دفاع از مظلومان جهان کوتاهی نکرده و چه ملت محترم ایران و چه مسئولان جمهوری اسلامی در خط مقدم دفاع از مظلومان بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.