انتخابات

امام خمینی(ره) انقلابی را در جهان معاصر پایه‌گذاری کرد که نتیجه آن به وجود آمدن احساس قدرت در روح مسلمانان به ویژه شیعیان جهان بود و آن‌ها امید پیدا کردند که می‌توانند از ظلم نجات پیدا کنند.

علاء حسن، مدیر دفتر جنبش النجباء در لبنان/ امام خمینی(ره) انقلابی را در جهان معاصر پایه‌گذاری کرد که نتیجه آن به وجود آمدن احساس قدرت در روح مسلمانان به ویژه شیعیان جهان بود و آن‌ها امید پیدا کردند که می‌توانند از ظلم نجات پیدا کنند.

در روزگاری که امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کرد جهان درگیر نظام دوقطبی بود و به لحاظ ایدئولوژیکی بین لیبرالیسم آمریکایی و کمونیسم شوروی تنش بود و جهان را دوقطبی کرده بود و چین کمونیستی هم در حال رشد بود.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه قدرت زیادی داشت و پس از جنگ 1973 و شکست اعراب نفوذش بیشتر هم شده بود.

در چنین اوضاعی جهان اسلام به خصوص اسلام سیاسی در جهان دچار ضعف اساسی بود و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) سبب شد ایدئولوژی اسلام بر کرسی قدرت جهانی بنشیند و جای خود را میان ایدئولوژی‌های موجود در جهان به اثبات برساند و به اصطلاح روی میز جهان برای خود جای محکمی رزرو کند.

این مسئله موجب احساس قدرت در مسلمان‌ها شد و آن‌ها را از آن حالت ضعف خارج کرد.

از سوی دیگر از مبانی فکری مهم امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی کمک به آزادی‌خواهان و مظلومان جهان بود و این اعتقاد موجب شد از همان سال‌های ابتدایی وقوع انقلاب اسلامی شاهد باشیم که گروه‌های مسلمان به سمت امام و انقلاب جذب شوند.

از پیش از انقلاب و نهضت امام(ره)، گروه‌های مسلمان فعال بودند مثلاً در عراق حزب الدعوه، در لبنان جنبش امل، در فلسطین جبهه فتح، حتی در یمن جنبش انصارالله به رهبری سید بدرالدین الحوثی وجود داشتند و فعالیت می‌کردند، سایر گروه‌های اسلامی در پاکستان، افغانستان، کشمیر، تا حدودی شیعیان بحرین و در شمال آفریقا هم گروه‌هایی که از استعمار در رنج بودند آن زمان فعالیت داشتند. اما انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) مثل یک آهنربا این گروه‌ها را به سمت خود جذب کردند و یک همگرایی میان این گروه‌ها به وجود آمد و انقلاب و رهبری امام سبب شد این گروه‌ها تقویت شوند و در صحنه‌های مختلف در کشورهای مختلف جا پای محکم‌تری پیدا کنند.

در این میان حتی گروه‌های غیرشیعه که فکر مبارزه با آمریکا و استعمار و صهیونیسم داشتند هم تقویت شدند.

تهدید جدید برای آمریکا

این اتفاق در جهان اسلام موجب شد برای آمریکا دیگر شوروی تهدید نخست نباشد بلکه به تدریج این انقلاب اسلامی و مسلمان‌ها بودند که تهدیدی برای صهیونیسم و آمریکا به حساب می‌آمدند.

به خصوص پس از سال‌های ابتدایی انقلاب که دشمن در جنگ تحمیلی به نتیجه نرسید و جمهوری اسلامی به اهداف خود نزدیک شد، این احساس در دشمنان اسلام تقویت شد که انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) یک تهدید جدی است.

در ادامه شاهد فروپاشی شوروی بودیم که معادلات را باز عوض کرد به خصوص که امام خمینی(ره) با شعار نه غربی نه شرقی انقلاب را به پیروزی رساند. شوروی کمونیسم، فکر متضادی با اسلام داشت و از میان رفتن آن به تقویت جمهوری اسلامی کمک می‌کرد پس در این مرحله هم اسلام سیاسی قدرت خود را به رخ جهان کشید.

گروه‌های مبارز مسلمان که از سوی جمهوری اسلامی پشتیبانی و حمایت می‌شدند موجب شدند نقشه‌های آمریکا و صهیونیسم به خصوص در منطقه فشل و با ناکامی روبه‌رو شود. این روند ادامه داشت تا رسیدیم به امروز که شاهد تشکل جبهه مقاومت هستیم که به صورت علنی جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند و با هم همکاری دارند و این یعنی بازیگر جدید و مؤثری در منطقه به وجود آمده به نام محور مقاومت که این محور مقاومت از برکات تفکرات امام خمینی(ره) است.

امام در سخنانشان از اصطلاح هسته‌های حزب‌الله در جهان استفاده کردند که باید خودجوش و در موازات منافع کشورهای خودشان فعالیت کنند و اتفاقاً منافع کشورهای منطقه با سیاست‌های جمهوری اسلامی منافاتی ندارد و از اصلی‌ترین مبانی سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی این است که منطقه خاورمیانه برای اهالی منطقه باشد نه اشغالگران و استعمارگران.

گروه‌های مقاومت امروزه خواستار استقلال و رهابخشی از زیر سلطه و اشغال آمریکا و اسرائیل هستند پس منافع کشورهای مختلف منطقه و جهان اسلام یک نوع همگرایی با منافع جمهوری اسلامی دارد.

در گذر زمان گروه‌های مقاومت مشروعیت خود را به صورت مردمی و به تدریج به صورت دولتی و رسمی بدست آوردند به خصوص که مردم نتایج این نوع تفکر را علناً در آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 میلادی و همچنین در سال 2006 در جنگ 33 روزه دیدند.

در حال حاضر و در طوفان الاقصی شاهد شکست رژیم صهیونیستی هستیم با اینکه اسرائیل در مدت بیش از 9 ماه افراد زیادی را به شهادت رسانده و نوار غزه و مناطق زیادی را اشغال کرده اما این رژیم اهداف خود را نتوانسته محقق کند و مقاومت فلسطینی که برگرفته از تفکر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) است توانسته روی پای خود بایستد و مانع تحقق اهداف صهیونیست‌ها شود.

ما در این 9 ماه شاهدیم نه اسیران صهیونیستی برگشتند و نه اینکه مقاومت از بین رفت. از بین بردن مقاومت جزو اهداف اصلی صهیونیست‌ها بود.

از سویی برای نخستین بار اسرائیل از شمال، جنوب و شرق مورد حملات مختلف قرار می‌گیرد؛ از شمال حزب‌الله لبنان، از جنوب مقاومت فلسطین و از شرق گروه‌های مقاومت عراق به صورت حملات پهپادی اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

در دریای سرخ هم، یمن مانع حرکت کشتی‌های تجاری و غیرتجاری آمریکا، انگلیس و اسرائیل شده و مدام آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

موازنه جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است که این موازنه مرزهای فرامنطقه‌ای پیدا کرده و به زودی شاهد تأثیرهای جهانی آن خواهیم بود.

تمام نتایج بر مبنای تفکرات امام(ره) و تفکرات انقلاب اسلامی و حاکمیت تفکرات اسلام بر منطقه بدست آمده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.